عمومی

کویر شهداد کرمان گرمترین نقطه جهان

 سفری به کویر شهداد کرمان زیبا ترین کویر ایران

فصل پاییز مناسب‌ترین زمان برای کویرنوردی و بی گمان یک فرصت خوب برای بازدید از کویر شهداد کرمان به عنوان زیبا ترین کویر ایران و شاید جهان است، جایی که به طور غیر رسمی رکورد گرم‌ترین نقطه جهان را به خود اختصاص داده است، منطقه کویر شهداد کرمان بخشی از حاشیه غربی کویر لوت است. یکی از زیباترین كویرهای دنیا با كلوت های منحصر به فرد تا جایی كه میتوان این منطقه را نمایشگاهی از زیبایی های كویر نامید. کار‌شناسان ایرانی معتقدند شهداد کرمان با دمای ۶۷ درجه سانتیگراد در سایه و ۱۰۰ درجه سانتیگراد روی خاک و گدازه‌های آتش فشانی در آفتاب، گرم‌ترین نقطه روی زمین است در حالیکه گرم‌ترین نقطه روی زمین با دمای ۶۳ درجه سانتیگراد برای صحرای آریزونای آمریکا ثبت شده است.

در ۲۵ کیلومتری شرق شهداد، شهری وجود داردکه در آن شاهد مناظر بدیع، حیرت آور و شگفت انگیزی از زاییده‌های طبیعت هستیم. این شهر، شهر کلوت‌ها است. کلوت‌ها از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش در دنیا بی‌نظیرند و اسرار بی‌شماری درباره اصول و خواص پیدایش آن‌ها وجود دارد. از دور دست که به کلوت‌ها نگاه می‌کنیم، شهری بزرگ با آسمان خراشهای فراوان را تداعی می‌کند و همین امر باعث شده که تا برخی جهانگردان خارجی از آن به عنوان “شهر ارواح” یاد کنند.

شهر افسانه‌ای کلوت‌ها ۱۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و حدود ۲۰ هزار سال قبل، با فرسایش آبی و بادى، به وجود آمده است. در کویر شهداد، ۱۰۰ هکتار نمکزار به شکل جوشش تخم مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن نیست.

در گوشه گوشه کویر شهداد، آثار باستانی از هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوره‌های اسلامی و معاصر همچون گورستان‌ها، قلعه‌ها، کاروانسرا‌ها و… را می‌توان مشاهده کرد. اما مهم‌ترین و منحصر به فرد‌ترین داشته‌ای که این منطقه کویری در خود جای داده است، کلوت‌ها هستند. کلوت‌ها از شمال به جنوب حدود ۱۴۵ کیلومتر طول و از غرب به شرق نزدیک به ۷۰ کیلومتر عرض دارند و در موازات تل ماسه‌های عظیم شرق کویر قرار گرفته‌اند. اما کلوت‌ها ناشناخته‌تر، خطرناک‌تر و افسانه‌ای‌تر از تل ماسه‌های شرقی لوت هستند.

عضویت در خبرنامه پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا