عمومی

تمیزترین شهرهای دنیا را بیشتر بشناسید.!

آشنایی با تمیزترین شهرهای دنیا

برای کسانی که قصد سفر به شهرهای مختلف جهان را دارند واصطلاحا قصد جهانگردی دارند” تمیزترین شهرهای دنیا “یکی از آیتم هایی است که به آن توجه میکنند،به عبارت دیگر سفر به تمیز ترین شهرهای دنیا یکی از جذابیت های جهانگردی است که هر گردشگری دوست دارد آن را تجربه کند و از تنفس در هوای پاک، آب سالم، سیستم فاضلاب بدون نقص و جاده‌های تمیز و عاری از هر گونه زباله، بهره مند شود،به همین منظور و برای شناسایی شهر های تمیز دنیا به جستجو پرداختم و از بین مطالبی که مطالعه کردم مطلب زیر را که سایت  BUZZLE منتشر کرده و توسط خانم حمیده کریمی ترجمه شده است دیدم و بد ندیدم که برای مخاطبان پاسینیک منتشر کنم.

معیار انتخاب تمیزترین شهرهای دنیا که در این مطلب با آنها آشنا میشوید بیشتر مدیریت صحیح جمع آوری زباله،مسئولیت پذیری شهر وندان در قبال تمیز نگه داشتن محیط شهر،جاده های تمیز،سیستم حمل و نقل،سیستم فاضلاب و…. است که در ادامه با هرکدام از شهرها و دلیل انتخاب آنها آشنا خواهیم شد.

شهرهایی در این دنیا وجود دارند که در زمینه‌ی پاکیزگی و رعایت بهداشت به خوبی مدیریت شده‌اند؛ خیابان‌های تمیزی دارند و شهروندان آنها در هوایی پاک تنفس می‌کنند. در حالی که میزان زباله‌ی تولید شده توسط انسان، روز به روز بیشتر می‌شود، ما باید از سیستم مدیریتی و رفتار اهالی این شهرها برای بهبود وضعیت بهداشت محل زندگیمان، درس بگیریم. فراموش نکنیم که هم مسئولان و مدیران این شهر‌ها و هم شهروندان به یاری هم توانسته‌اند چنین جایگاهی را در دنیا به دست آورند.

 کلگری (Calgary)، کانادا – تمیزترین شهرهای دنیا

در سال ۲۰۱۳ این شهر، در صدر نمودار‌های ارائه شده توسط مرکز مشاوره‌ی منابع مالی و انسانی Mercer، قرار گرفت. این بررسی‌ها بر اساس پنج فاکتور مهم انجام گرفته بود: در دسترس بودن آب و قابلیت نوشیدن آن، سیستم بیرون بردن زباله، کیفیت سیستم فاضلاب، میزان آلودگی هوا و تراکم ترافیک. با وجود اینکه این شهر، قطب صنعت گاز و نفت کانادا است، طرح‌های به اجرا درآمده در کلگاری، این شهر را در صدر فهرست تمیزترین شهرهای دنیا قرار داده‌ است. شهروندان نیز کاملاً درباره‌ی سیستم جمع آوری زباله توجیه شده‌اند و در صورت تخلف از قوانین و آلوده کردن محیط زیست، مشمول جریمه‌های سنگین می‌شوند.

اسلو (Oslo)، نروژ- تمیزترین شهرهای دنیا

این شهر که به دلیل داشتن چشم‌انداز های سرسبز و دریاچه‌های زیبا، به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده ‌است، دارای سیستم جمع‌آوری زباله‌ی منحصر‌به‌فردی است. دولت و شهروندان برای بازیافت زباله‌ها تلاش و همکاری ویژه‌ای می‌کنند. از زباله‌های خانگی برای کاهش انتشار کربن دی اکسید و تولید سوخت استفاده می‌شود. تلاش‌های بی‌بدیل دولت و شهروندان این شهر، قابل ستایش است.

استکهلم (Stockholm)، سوئد- تمیزترین شهرهای دنیا

وضعیت پاکیزگی و بهداشت این شهر که به عنوان “پایتخت سبز اروپا” شهرت دارد، بسیار قابل توجه است. این شهر دارای خیابان‌های سازمان‌یافته و تمیز است و سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در دسترس و مطمئن آن به کاهش آلودگی و ترافیک کمک زیادی می‌کند. استکهلم دارای یک سیستم بسیار کارآمد زیر‌زمینی برای جمع‌آوری زباله است که این مسئله سبب شده که این شهر در زمره‌ی تمیزترین شهر‌های دنیا قرار بگیرد.

کوبه (Kobe)، ژاپن- تمیزترین شهرهای دنیا

یکی از شهرهای توریستی شناخته‌شده‌ی ژاپن، کوبه است که از سیستم همگانی و در دسترس جمع‌آوری زباله، بهره می‌برد. زباله‌ها به دقت دسته‌بندی می‌شوند و دستور‌العمل‌های دقیقی در این باره وجود دارد. شهروندان به قدری این کار را با دقت انجام می‌دهند که خارجی‌ها از دیدن آن شگفت‌زده می‌شوند.

فرایبورگ (Freiburg)، آلمان- تمیزترین شهرهای دنیا

این شهر به داشتن آب و‌هوای مطبوع شهرت دارد و زیبایی‌های طبیعی را در جای جای آن می‌توان مشاهده کرد و علاوه بر اینها شهروندان فرایبورگ نیز به شکلی جدی به تمیزی شهر و بهداشت محیط اهمیت می‌دهند. فرایبورگ همچنین یکی از شهرهای دوستدار محیط زیست در جهان است و جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده‌است.

هونولولو (Honolulu)، هاوایی- تمیزترین شهرهای دنیا

نام این شهر که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و مقاصد توریستی به شمار می‌رود، در فهرست تمیزترین شهر‌های جهان نیز دیده می‌شود. هونولولو پایتخت ایالت هاوایی و در واقع دروازه‌ی ورود به ایالات متحده‌ی آمریکا است و به دلیل داشتن زیبایی‌های طبیعی و هوای پاک یکی از تمیزترین شهرهای دنیا است. این شهر تا حدودی از صنعتی‌سازی دور مانده و به دلیل اینکه یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم دنیا به شمار می رود، اهالی آن در تمیز نگه داشتن شهر نهایت تلاش خود را به کار می‌بندند. علاوه بر این، سیستم حمل و نقل عمومی در این شهر بسیار مجهز و در دسترس است بنابراین نیازی به استفاده از ماشین‌های شخصی نیست.

زوریخ (Zürich)، سوئیس- تمیزترین شهرهای دنیا

این شهر در سال ۲۰۱۴ دومین رتبه را در فهرست رتبه‌بندی سطح کیفی زندگی در شهرها که توسط Mercer Survey ارائه شده است، به دست آورد. بزرگ‌ترین شهر سوییس، به مدد سیستم جمع‌آوری زباله‌ی دوستدار محیط زیست و امکانات حمل‌و‌نقل عمومی بی‌نظیرش، یکی از تمیز‌ترین شهر‌های دنیا است.

مینیاپولیس (Minneapolis)، آمریکا – تمیزترین شهرهای دنیا

این شهر یک برنامه‌ی مدیریت پسماند منحصر به فرد دارد که به شهروندان نکاتی را درباره‌ی دسته‌بندی زباله‌ها، دفع آنها و نیز کاهش تولید پسماند، آموزش می‌دهد. مینیاپولیس یکی از ده شهر سالم آمریکا است که از قطار سبک شهری به عنوان سیستم حمل‌و‌نقل عمومی بهره می‌برد و همین مسئله تاثیر مستقیمی در کاهش آلودگی هوا داشته ‌است.

سنگاپور (Singapore)- تمیزترین شهرهای دنیا

سنگاپور که یک قطب گردشگری در دنیا است، قوانین سفت و سختی در مورد رعایت بهداشت محیط زیست دارد. به طوری که استفاده از آدامس در سنگاپور ممنوع است. اگر قوانین را نقض کنید و زباله در خیابان بریزید، توسط ماموران آژانس ملی محیط زیست، که همه جا با لباس شخصی حضور دارند، دستگیر شده و ملزم به پرداخت جریمه‌های سنگینی خواهید ‌شد. در سنگاپور از سنین پایین به کودکان قوانین رعایت بهداشت محیط زیست را می‌آموزند. خرید ماشین در سنگاپور هزینه‌های سنگین مالیاتی در پی دارد بنابراین مردم ترجیح می‌دهند تا از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد در شهر استفاده کنند. همین مسئله موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود.

هلسینکی (Helsinki)، فنلاند- تمیزترین شهرهای دنیا

هلسینکی به معنای واقعی کلمه بهشتی از زیبایی‌های طبیعی، درختان سرسبز و خرم، معماری بی‌نظیر و هوای پاک است. این شهر قطب تجارت و اقتصاد فنلاند است. نکته‌ی جالب درباره‌ی این شهر این است که همه ساله روزی به عنوان “روز تمیز کردن” وجود دارد که در آن روز شهروندان اشیای دست دوم خود را برای فروش می‌گذارند تا به این ترتیب زباله و پسماند کمتری تولید کنند.

آدلاید (Adelaide)، استرالیا – تمیزترین شهرهای دنیا

این شهر به دلیل داشتن داشتن مناظر زیبا و برنامه‌ریزی دقیق برای حفظ محیط زیست، به خود می‌بالد. آدلاید در میان مردم به “شهر ۲۰ دقیقه‌ای” شهرت دارد. چرا که در این شهر می‌توان مسافت‌های گوناگون را با سیستم حمل‌و‌نقل سریع و منظم، آن به سرعت هر چه تمام‌تر، پیمود.

ولینگتون (Wellington)، نیوزیلند- تمیزترین شهرهای دنیا

این شهر کوچک بادخیز، پایتخت نیوزیلند، شهر کوچکی است که از نعمت طبیعتی بکر و زیبا برخوردار است. گرچه این شهر مملو از زندگی شهری است، اما طبیعت بکر و زیبایی‌های طبیعی اش را از دست نداده‌ است و به مدد شهروندان آگاه و آلودگی کم، یکی از تمیزترین شهرها و مورد علاقه‌ی گردشگران است.

منبع: Buzzle
ترجمه: حمیده کریمی

باتشکر از گروه اینترنتی پرشین استار

عضویت در خبرنامه پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا