رمزارزها

خودروی دستی بخریم یا اتومات؟

خودروی دستی بخریم یا اتومات؟

In Indonesia, Manual vs Automatic Transmission become neck to neck

یکی از سوالات مهمی که باید در هنگام جستجوی ماشین بعدی خود از خود بپرسید این است که آیا گیربکس دستی می خواهید یا اتوماتیک. در این صورت، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که دقیقاً تفاوت این دو چیست، مزایا و معایب هر کدام چیست و آیا این سیستم تاثیری در بیمه شخص ثالث خودرو دارد یا خیر.

تفاوت بین گیربکس دستی و اتوماتیک چیست؟

در خودرویی که گیربکس دستی دارد، خود شما دنده را عوض می کنید. در اتوماتیک، گیربکس برای شما دنده را عوض می کند. با یک دنده دستی، یک پدال کلاچ در سمت چپ گاز و ترمز و یک دسته دنده بین صندلی های جلو وجود دارد. دنده را با فشار دادن همزمان کلاچ و جابجایی دسته دنده تعویض می‌کنید و در صورت لزوم دنده‌ها را بالا و پایین می‌کنید.

در مقابل، دنده اتوماتیک برای شما تغییر می کند. فقط پدال گاز و ترمز و یک انتخابگر دنده بین صندلی های جلو یا پشت فرمان وجود دارد. هنگامی که می خواهید رانندگی را شروع کنید، به سادگی انتخابگر دنده را به D (درایو) یا R (معکوس) تغییر دهید. هنگامی که در حال حرکت هستید، تا زمانی که بخواهید تغییر جهت دهید یا توقف کنید و بخواهید به N (خنثی) یا P (پارک) تغییر دهید، نیازی به لمس مجدد انتخابگر دنده ندارید.

انواع گیربکس اتوماتیک

اگرچه همه گیربکس های اتوماتیک به طور کلی در نحوه کار با آنها یکسان هستند، در واقع انواع مختلفی از گیربکس اتوماتیک وجود دارد که به روش های مختلف کار می کنند.

All about new-age automatic transmissions - Autoblog

رایج ترین گیربکس مبدل گشتاور است که از هیدرولیک برای تعویض دنده تا حد امکان روان استفاده می کند.

گیربکس های متغیر پیوسته (CVT) دنده ای ندارند. در عوض، آن‌ها تسمه‌هایی دارند که با بالا و پایین رفتن سرعت خودرو، مجموعه‌ای از مخروط‌ها را به سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند و به طور موثر تعداد دنده‌های نامحدودی را ایجاد می‌کنند.

گیربکس‌های دستی خودکار، همانطور که از نامشان پیداست، اساساً مشابه گیربکس‌های دستی هستند، اما دارای موتورهای الکتریکی هستند که در صورت نیاز، دنده را برای شما تغییر می‌دهند، بنابراین پدال کلاچ وجود ندارد. در نتیجه مشکل خرابی صفحه کلاچ دردسری ایجاد نخواهد کرد. گیربکس‌های دوکلاچه تقریباً به همان روش کار می‌کنند، اما دارای دو کلاچ هستند – از جمله یک کلاچ که همیشه آماده تعویض دنده بعدی است که منجر به تعویض سریع‌تر و نرم‌تر دنده می‌شود.

مزایا و معایب گیربکس دستی و اتوماتیک چیست؟

گیربکس های دستی می توانند کنترل بیشتری بر روی خودرو به شما بدهند زیرا شما تصمیم می گیرید که در هر لحظه به کدام دنده نیاز دارید. اگر از رانندگی لذت می برید عالی هستند زیرا فرآیند تعویض دنده باعث می شود احساس کنید بیشتر درگیر کارکرد ماشین هستید. خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند نیز نسبت به خودروهای اتوماتیک مصرف سوخت بیشتری دارند و اغلب هزینه خرید کمتری دارند.

مزیت اصلی گیربکس اتوماتیک این است که رانندگی ماشین را راحت تر می کند زیرا نیازی به تلاش فیزیکی برای تعویض دنده ندارید. اگر زیاد رانندگی در شهر انجام می دهید یا محدودیت حرکت دارید، می تواند بسیار مهم باشد. برخی از خودروها مانند خودروهای لوکس یا هیبریدی اصلا با گیربکس دستی در دسترس نیستند. از سوی دیگر، برخی از اتومات ها نسبت به نمونه های دستی، مصرف سوخت کمتری دارند و می توانند هزینه بیشتری نیز داشته باشند.

ماشین دستی بهتر است یا اتوماتیک؟

این بستگی به اولویت های شما دارد. اگر واقعاً از رانندگی لذت می برید و خودتان از درگیری با تعویض دنده لذت می برید یا می خواهید قیمت خرید پایین تری داشته باشید، یک ماشین دستی ممکن است برای شما بهتر باشد. اما اگر خودرویی می‌خواهید که رانندگی با آن زحمت کمتری داشته باشد و از پرداخت هزینه بالاتر نگرانی ندارید، یک ماشین اتومات باید برای شما مناسب باشد.

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه یک ماشین ساده تر باشد، احتمالاً قابل اعتمادتر است. گیربکس دستی سخت افزاری پیچیده تر از گیربکس اتوماتیک است که می تواند دارای انواع الکترونیک و هیدرولیک باشد که دنده های داخل گیربکس را تغییر می دهد. همانطور که گفته شد، تعداد زیادی مدل و مدل گیربکس و متغیرهای زیادی وجود دارد که می تواند بر قابلیت اطمینان تأثیر بگذارد. چه یک دستی یا خودکار داشته باشید، تعمیر منظم خودرو برای ماندگاری آن کلیدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا