عمومی

چند پرسش بنیادی درباره پویش ملی دیابت و پرفشاری خون که وزارت بهداشت باید پاسخ آن را بدهد

🔴 چند پرسش بنیادی درباره پویش ملی دیابت و پرفشاری خون که وزارت بهداشت باید پاسخ آن را بدهد

🔹دکتر حمید سوری استاد اپیدمیولوژیست:

-بیماری‌هایی که قابلیت تشخیص زودهنگام آنها وجود دارد و با تشخیص زود هنگام قابل درمان هستند برای غربالگری انتخاب می شوند. این که گفته می شود وظیفه وزارت بهداشت فعلا آگاهی سازی مردم از بیماریشان است حرفی نادرست است. (درمان بموقع و سریع موارد ابتلا و جلوگیری از پیشرفت وخامت بیماری) و اگر وزارت بهداشت نمی تواند موارد بیماری شناسایی شده در غربالگری را بلافاصله پیگیری و مداوا کند باید در جلو برنامه غربالگری حاضر یک علامت سوال بزرگ قرار داد!

-آیا حساسیت و ویژگی تست های غربالگری حاضر در اقصا نقاط کشور انجام و محاسبه شده است؟ عددها چه بوده اند و تفاوت بین نقاط برخوردار و غیر برخوردار چقدر بوده اند؟

-آیا خطاهای مرسوم در برنامه غربالگری اینچنینی شناسایی شده اند؟ برای کنترل این خطاها و جلوگیری از هدررفت منابع کشور چه برنامه ریزی شده است؟

-آیا برنامه غربالگری با توجه به نتایج آن هزینه مناسبی دارد؟ این هزینه از کجا تامین می شود؟ آیا برایش بودجه مستقل دیده شده یا قرار است از بودجه سایر برنامه ها زده شود؟

-چه مدارکی وجود دارد که این برنامه غربالگری برای کشور ما مفید خواهد بود؟

-مدیریت غربالگری ها در جامعه عموما با متخصصان اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی است. آیا چنین افرادی در این کار حاضرند یا به پزشکان عمومی وزارتخانه و دانشگاه‌ها و استان ها سپرده شده است./پزشکان و قانون

salamatnews.com/news/365332
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا