عمومی

مشکلات رایج پمپ هیدرولیک و راه‌حل‌های رفع آنها

مشکلات رایج پمپ هیدرولیک و راه‌حل‌های رفع آنها

پمپ های هیدرولیک یکی از پرکاربردترین وسایل در صنایع مختلف هستند. این پمپ ها به سیالات مختلف فشار وارد می کنند و باعث حرکت آن ها می شوند. برخی مواقع ممکن است پمپ های هیدرولیکی دچار آسیب شوند و عملکرد خود را از دست بدهند. با شناخت دلایل خرابی و مشکلات رایج پمپ های هیدرولیک راحت تر می توانید از این محصولات استفاده کنید. علاوه بر این شما می توانید از طریق وب سایت تجارت صنعت این مشکلات را در کمترین زمان ممکن حل کنید.

اهمیت پمپ هیدرولیک در سیستم ‌های مختلف

پمپ هیدرولیک دارای کاربردهای متعددی است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این پمپ ها وظیفه انتقال انرژی و جا به جایی سیالات مختلف را بر عهده دارند و بخشی جدایی ناپذیر از سیستم های هیدرولیک محسوب می شوند. در واقع معمولا از پمپ های هیدرولیک در موتور، رام و سیلندر سیستم های مختلف استفاده می شود. این پمپ ها معمولا به تنظیم فشار و جیران سیالات نیز می پردازند و از افزایش و کاهش ناگهانی سطح مایع جلوگیری می کنند.

اهمیت شناخت مشکلات و اقدامات به موقع برای پیشگیری از آسیب ‌های بیشتر

به طور معمول پمپ های هیدرولیک در طول زمان دچار مشکلاتی می شوند. در صورتی که پمپ هیدرولیک از کار بیوفتد یا دچار مشکل شود، حرکت سیستم کند شده و قطعات به سختی به کار خود ادامه می دهند. به همین منظور بهتر است به طور دوره ای پمپ ها را مورد بررسی قرار دهید و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این با شناخت مشکلات پمپ های هیدرولیک راحت تر و سریع تر می توانید نسبت به تعمیر آن ها اقدام نمایید.

مشکلات نشتی در پمپ هیدرولیک

نخستین مشکل پمپ های هیدرولیک، نشتی است. معمولا وجود آسیب در قطعاتی همچون ترمزها، اتصالات و شلنگ ها باعث ایجاد نشتی در این پمپ ها می شود. زمانی که نشتی در این پمپ ها به وجود می آید، عملکرد سیستم کند شده و فشار مایع به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. در صورت وجود این مشکل بهتر است سریعا شلنگ ها و سایر قطعات سیستم را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه مهم ترین نشتی در پمپ ها را بررسی می کنیم:

نشتی از شلنگ ‌ها

در برخی مواقع ممکن است نشتی به علت آسیب دیدن شلنگ های پمپ ایجاد شود. شلنگ ها قطعاتی آسیب پذیر هستند و در طول زمان دچار مشکلات متعددی می شوند. برای رفع این مشکلات می توانید از دو روش زر استفاده کنید:

  • بررسی شلنگ‌ها برای شناسایی نقاط آسیب دیده
  • تعویض یا تعمیر شلنگ‌ها

مشکلات در صداهای غیرعادی

در برخی مواقع ممکن است صداهایی غیر عادی از پمپ های هیدرولیک به گوش برسد. این صداها نشان دهنده کاهش سطح روغن باشند. زمانی که روغن هیدرولیک پمپ کم یا تمام شود، قطعات دچار اصطکاک شده و با صدای بیشتری کار می کنند. در این زمان باید سطح روغن را بررسی کنید و از سوراخ نبودن محفظه روغن و عدم نشتی در آن اطمینان حاصل کنید.

وجود هوا در سیستم

در برخی مواقع ممکن است عملکرد پمپ هیدرولیک به علت وجود هوا در آن مختل شود. در واقع هوا می تواند عمر مفید روغن هیدرولیک را کاهش دهد و باعث افت فشار آن شود. علاوه بر این هوای اضافی باعث آسیب به قطعات مختلف پمپ هیدرولیک می شود. شما می توانید از طریق روش های مختلفی هوای موجود در پمپ را خارج کنید. در ادامه این روش ها را به شما معرفی می کنیم:

روش‌های خارج کردن هوا از سیستم

در انتهای پمپ های هیدرولیک شیرهای خروجی تعبیه شده اند. برای خارج کردن هوای موجود در پمپ ها کافی است این شیرها را باز کنید. در صورتی پمپ شما شیر خروجی نداشته باشد، می توانید با باز کردن دریچه های کناری این هوا را خارج نمایید.

خلل در روغن پمپ

در صورتی که روغن هیدرولیک کم یا به طور کامل فاسد شده باشد، عملکرد پمپ با مشکل مواجه می شود. اگر بوی سوختگی از پمپ به مشامتان خورد بهتر است نسبت به تعویض روغن اقدام کنید. دقت داشته باشید که کمبود روغن ممکن است باعث آسیب به قطعات داخلی پمپ شود. در ادامه شما را با نحوه تعویض روغن آشنا می کنیم:

بررسی و تعویض روغن با کیفیت

زمانی که حس کردید روغن هیدرولیک تمام یا فاسد شده، می توانید روغن قدیمی را تخلیه کرده و روغن جدید و تازه درون پمپ بریزید. علاوه بر این سعی کنید پمپ را از نظر نشتی روغن نیز بررسی کنید و از عدم نشتی مطمئن شوید.

ارزیابی قطعات و تعمیر یا تعویض لازم

در برخی مواقع ممکن است قطعات پمپ هیدرولیک فرسوده شده باشند و همین مسئله باعث کاهش کارایی پمپ شده باشد. در این زمان شما می توانید بخش های مختلف پمپ را مورد بررسی قرار دهید و در صورت وجود مشکل در هر قسمت آن را تعمیر یا تعویض کنید. البته دقت داشته باشید که برای این کار بهتر است از افراد متخصص و حرفه ای کمک بگیرید.

کاهش عملکرد پمپ هیدرولیک

عوامل متعددی روی عملکرد پمپ هیدرولیک تاثیر می گذارند. در صورتی که هر یک از این عوامل دچار مشکل شوند، پمپ نمی تواند به درستی فعالیت خود را انجام دهد و کارایی آن کاهش می یابد. در این زمان شما می توانید با بررسی دلایل مختلف نسبت به تعمیر پمپ اقدام کنید. از جمله این دلایل می توان به آسیب به قطعات، نشتی، افت فشار و … اشاره کرد.

افت فشار پمپ

افت فشار زمانی اتفاق می افتد که فشار سیال در خروجی پمپ بیشتر از فشار آن در ورودی باشد. در این زمان عملکرد پمپ مختل می شود. این مسئله ممکن است به علت خرابی قطعات، نشتی روغن، آلودگی روغن و مشکلات برقی اتفاق بیوفتد. شما می توانید از طریق بررسی و تنظیم تنظیمات فشار این مشکل را حل کنید. برای این کار تنها کافی است به ارزیابی و تعویض فیلترهای روغن بپردازید و قطعات مختلف پمپ را مورد بررسی قرار دهید.

کاهش دبی پمپ

در صورتی که میزان سیال موجود در پمپ هیدرولیک کاهش پیدا کند، دبی آن نیز پایین می رود. میزان دبی به طور دائم توسط پمپ اندازه گیری می شود و در صورت کاهش عملکرد آن با مشکل مواجه می شود. اگر قصد شناسایی دلایل کاهش دبی را دارید بهتر است در ابتدا از سالم بودن قطعات اطمینان حاصل کنید. سپس به بررسی نشتی پمپ بپردازید. از جمله اقدامات موثر برای بهبود دبی می توان به بررسی های دوره ای، اندازه گیری دقیق میزان سیال و … اشاره کرد.

آسیب به سیلندرها

در طول زمان و در اثر اصطکاک دائمی ممکن است سیلندرها دچار آسیب شوند. در این زمان پمپ شما قادر به فعالیت نخواهد بود و از کار باز می ایستد. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است به طور دوره ای سیلندرها را مورد بررسی قرار دهید. نشتی در سیلندرها باعث کم شدن سیال شده و به سایر قطعات پمپ آسیب می رساند. به همین منظور به شما پیشنهاد می کنیم شناسایی و تعمیر نشتی را در اولویت خود قرار دهید. علاوه بر این بهتر است به تعویض سیلندرها به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیشتر بپردازید.

عدم پاسخگویی به دستورات کنترلی

در برخی مواقع ممکن است پمپ هیدرولیک به دستورات کنترلی پاسخ ندهد. این مسئله معمولا به علت وجود مشکل در سیستم برقی پمپ ایجاد می شود. شما می توانید با بررسی سیستم کنترلی و ارزیابی سیستم الکتریکی و الکترونیکی منبع این مسئله را پیدا کرده و نسبت به حل آن اقدام کنید. علاوه بر این می توانید به انجام اقدامات تعمیری در صورت نیاز نیز بپردازید. از جمله این اقدامات می توان به تعویض قطعه برقی و تعمیر آن اشاره کرد.

اهمیت نگهداری پیشگیرانه

ما به شما توصیه می کنیم پمپ هیدرولیک را طوری نگه داری کنید که در طول زمان دچار آسیب و صدمه نشود. در واقع شما می توانید با بررسی های دوره ای و تعویض به موقع روغن هیدرولیک به راحتی از پمپ خود نگه داری کنید و جلوی آسیب آن را بگیرید. شما می توانید از طریق داشتن یک برنامه‌ریزی منظم برای تعمیرات و نگهداری و ارتقاء دائمی تجهیزات به منظور جلوگیری از مشکلات آتی پمپ هیدرولیکی سالم داشته باشید. دقت داشته باشید که افزایش عمر مفید و بهره‌وری سیستم با رعایت نکات نگهداری امکان پذیر است.

تعمیر پمپ هیدرولیک در تجارت صنعت

در صورتی که پمپ هیدرولیک شما عملکرد خود را از دست داده باشد و قادر به تعمیر آن نباشید، بهتر است از افراد کارشناس کمک بگیرید. مشاوران تجارت صنعت در سریع ترین زمان ممکن مشکلات پمپ هیدرولیک شما را تشخیص می دهند و برای تعمیر آن اقدام می کنند. مهم ترین هدف تجارت صنعت جلب رضایت شما عزیزان است.

سخن پایانی

پمپ هیدرولیک در طول زمان دچار مشکلات متعددی می شود. اگر نمی خواهید با این مشکلات دست و پنجه نرم کنید بهتر است به طور دوره ای پمپ را مورد بررسی قرار دهید و روغن آن را به موقع تعویض کنید. شما می توانید از طریق وب سایت تجارت صنعت برای تعمیر پمپ هیدرولیک اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا