عمومی

خرید ملک از سوی ایرانیان در ترکیه ٨٠ درصد کاهش یافت!


📊 خرید ملک از سوی ایرانیان در ترکیه ٨٠ درصد کاهش یافت!

🔺 تا دو سال قبل سیل مهاجرت ایرانی‌ها، افغان‌ها، عراقی‌ها، روس‌ها و دیگر شهروندان کشورهای خارجی به ترکیه به شدت بالا بود و حدود ۵ درصد معاملات املاک در ترکیه به فروش مسکن به شهروندان خارجی تعلق داشت.

🔺 اما طبق جدیدترین آمار در ماه نوامبر ۲۰۲۳ فروش ملک در ترکیه به خارجی‌ها ۶۱ درصد کاهش یافته است. شهروندان روسی در ماه نوامبر ۶۳۷ خانه خریداری کرده‌اند و پس از آن شهروندان ایرانی با ۲۳۴ خانه، اوکراینی‌ها با ۱۲۸خانه و شهروندان قزاقستان با ۱۱۷ خانه قرار دارند. در حالی که دو سال قبل ایرانیان در هر ماه بیش از ۱۳۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری می‌کردند که آمار نشان می‌دهد خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها به یک ششم کاهش پیدا کرده است.

🔺 به باور برخی از جمله رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، دو علت اصلی کاهش تمایل برای خرید ملک در ترکیه را تغییر مکرر قوانین و تورم سنگین این کشور می‌داند. به گفته گودرزی ترکیه برای شهروندان خودش که قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن این کشور را دارند امتیاز قائل می‌شود اما این امتیازات برای خارجی‌ها نیست و حتی توافقاتی که با آنها صورت می‌گیرد در مواردی نقض می‌شود. بعضی از مشاوران املاک که در ترکیه دفتر دارند می‌گویند خود ترکیه‌ای‌ها می‌توانند پروانه کسب دریافت کنند و اجازه استخدام دارند اما خارجی‌ها باید حتما شرکت به ثبت برسانند و حق استخدام کسی را ندارند. میزان مالیات پرداختی توسط خارجی‌ها نیز به مراتب بیش از ترک‌ها است.

❇️ اما در کنار این عوامل، کاهش قدرت خرید طبقه متوسط ایرانیان مخصوصا بواسطه کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت ارز و افزایش کف سرمایه گذاری 400 هزار دلاری در بازار مسکن ترکیه برای دریافت اقامت، بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی ترکیه، بی ثباتی های امنیتی خاورمیانه و…همگی در کاهش جذابیت بازار مسکن ترکیه برای ایرانیان تاثیرگذار بوده اند.

❇️ در مقابل ترکیه، کشورهای حوزه خلیج فارس، با برنامه های جذاب تر سرمایه گذاری، تسهیل قوانین اقامتی و مهاجرتی و حرکت بسوی ثبات اقتصادی و سیاسی بیشتر، سعی در جذب سرمایه گذاران، مهاجران اقتصادی و کاری، استعدادها و دانشجویان و سایر دسته های مهاجرتی از ایران و سایر کشورهای منطقه و جهان هستند.

#دیدبان_مهاجرت
@imobs_ir
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا