عمومی

ناسا محل سقوط ماه‌نشین لونا ۲۵ روسیه را پیدا کرد

🌒 ناسا محل سقوط ماه‌نشین لونا ۲۵ روسیه را پیدا کرد

🔹 اپراتورهای مدارگرد شناسایی ماه با استفاده از محل برخورد تخمینی ارائه‌شده از سوی روسکاسموس، آژانس فضایی روسیه به‌دنبال یافتن آرامگاه لونا ۲۵ رفتند. تیم مدارگرد با استفاده از دوربین این فضاپیما، از منطقه عکس‌برداری و سپس عکس‌های جدید را با آخرین عکس‌های گرفته‌شده از همان مکان در ژوئن ۲۰۲۰ مقایسه کرد. درنهایت معلوم شد که دهانه‌ای روشن و جدید روی سطح ماه ظاهر شده است.

🔹 مقام‌های ناسا ۹ شهریور در بیانیه‌ای گفتند: «از آنجایی که دهانه‌ی جدید نزدیک به نقطه‌ی برخورد تخمینی لونا ۲۵ است، تیم مدارگرد شناسایی ماه بدین نتیجه رسیده که آن دهانه نه دراثر برخورد جسمی طبیعی، بلکه سقوط فضاپیمای روسیه ایجاد شده است.» این دهانه تقریبا ۱۰ متر قطر دارد و درحدود عرض ۵۸ درجه‌ی جنوبی، در لبه‌ی داخلی دهانه‌ی پونتکولنت به چشم می‌خورد. محل برخورد از مکان برنامه‌ریزی‌شده برای فرود لونا ۲۵ در عرض ۶۹٫۵ درجه جنوبی، تقریبا ۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

🔹 لونا ۲۵ در ۲۱ مرداد پرتاب شد و اولین ماموریت روسیه به ماه از سال ۱۹۷۶ محسوب می‌شد. نام ماموریت جدید تلاشی برای یادآوری آن روزهای پرافتخار گذشته بود؛ وقتی که روسیه به‌عنوان اتحاد جماهیر شوروی فضاپیماهای متعددی را در قالب برنامه لونا به ماه ارسال می‌کرد. این کشور در آخرین ماموریت موفق به نام لونا ۲۴، نمونه‌های سنگ و خاک ماه را با موفقیت به زمین آورد.

🚀 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا