عمومی

اتمام ماموریت چاندرایان ۳؛ ماه‌نشین و ماه‌نورد هندی به حالت خواب وارد شدند


🌖 اتمام ماموریت چاندرایان ۳؛ ماه‌نشین و ماه‌نورد هندی به حالت خواب وارد شدند

🔹 ماموریت پیشگامانه‌ی هند برای اکتشاف ماه به نام چاندرایان ۳ با ورود ماه‌نشین و ماه‌نورد به «حالت خواب» و آمادگی برای غروب آفتاب و از راه‌رسیدن شرایط یخبندان، رسما به پایان رسیده است. دما در شبانگاه قطب جنوب ماه آن‌قدر پایین می‌آید که می‌تواند قطعات الکترونیکی فضاپیماها را از بین ببرد. بااین‌حال، مهندسان سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ایسرو) اطمینان دارند که با طلوع خورشید در ماه تا دو هفته‌ی دیگر، ماه‌نورد بار دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

🔹 به‌محض فرود، چاندرایان ۳ به سرعت شروع به ارائه‌ی داده‌های علمی جدید از ابزارهای متعدد خود کرد؛ ازجمله دستگاه‌هایی در ماه‌نشین به نام ChaSTE که دمای خاک ماه را در زیر سطح اندازه گرفت و ILSA که فعالیت لرزه‌ای ماه را ثبت کرد.

🔹 ایسرو دوشنبه در توییتی اعلام کرد که ماه‌نشین ماموریت با نام ویکرام، دومین فرود نرم را با آزمایش «برخاست» روی ماه انجام داده است. مهندسان روی زمین به ماه‌نشین فرمان دادند تا موتورهایش را روشن کند، تا ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر برخیزد، ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر به اطراف حرکت کند و سپس دوباره به آرامی فرود بیاید.

🔹 انتظار می‌رود با فرارسیدن شبانگاه ماه، دما تا منفی ۲۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش یابد. محموله‌های علمی اکنون خاموش و تمام داده‌ها ازطریق ماه‌نشین به زمین ارسال شده‌اند. پنل خورشیدی ماه‌نشین در بهترین موقعیت قرار گرفته است تا با طلوع بعدی خورشید در ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور)، شروع به تولید برق کند.

🚀 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا