عمومی

یافته‌ حیرت‌انگیز دانشمندان: کلاغ‌ها از منطق آماری استفاده می‌کنند


یافته‌ حیرت‌انگیز دانشمندان: کلاغ‌ها از منطق آماری استفاده می‌کنند

🔴 کلاغ‌ها و غراب‌ها که درمجموع با عنوان کلاغان (Corvids) شناخته می‌شوند، چه در بازی و مراسم تدفین و چه در تقلید صدا، توجه همگان را به هوش غیرمنتظره‌ی خود جلب کرده‌اند. به‌لطف تحقیقات اخیر محققان دانشگاه توبینگن، درک ما از قابلیت‌های این پرندگان باهوش در حال افزایش است و می‌دانیم که کلاغ‌ها می‌توانند استدلال آماری انجام دهند. این یافته‌ی شگفت‌انگیز به دانشمندان کمک می‌کند تا تکامل هوش را بهتر درک کنند.

🔴 پرنده‌شناسان و رفتارشناسان حیوانات به‌لطف این ویژگی‌ها موفق شده‌اند کلاغ‌هایی را شناسایی کنند که فعالیت‌های هوشمندانه‌ی مختلفی را انجام می‌دهند؛ مانند استفاده از شاخه‌ی درختان به‌عنوان ابزاری برای استخراج حشرات از تنه‌ی درخت. ‌برخی از کارشناسان حتی معتقدند که کلاغ‌‌ها و غراب‌ها هوشی معادل یک کودک ۷ ساله دارند. کلاغان علاوه‌بر استفاده از ابزار، می‌توانند توابع ریاضی اساسی مانند جمع و تقریق را نیز انجام دهند.

🔴 جانستون و تیمش کار خود را با آموزش دو کلاغ شروع کردند. آن‌ها این دو کلاغ را آموزش دادند تا برای به‌دست‌آوردن خوراکی‌های دلخواه خود، به صفحه‌نمایش لمسی نوک بزنند. محققان با انجام این‌ کار، مفهوم احتمال را برای کلاغ‌ها روشن کردند و به آن‌ها آموزش دادند که هربار ضربه‌زدن به صفحه، به دریافت پاداش ختم نمی‌شود.

🔴 آموزش‌های پژوهشگران باعث شد تا کلاغ‌ها جفت‌های منحصربه‌فرد تصاویر و احتمال دریافت پاداش را یاد بگیرند. این پرندگان به‌سرعت دریافتند که هریک از تصاویر موجود را با احتمال دریافت پاداش متفاوتی مرتبط کنند.

🔴 در آزمایش اخیر محققان، دو کلاغ باید از میان دو تصویری که هرکدام از آن‌ها با احتمال پاداش مختلفی همراه بود، یکی را انتخاب می‌کردند. به‌گفته‌ی جانستون، کلاغ‌ها در این آزمایش باید کمیت‌های نسبتاً انتزاعی را یاد می‌گرفتند و آن‌ها را با نمادهای انتزاعی مرتبط می‌کردند و در‌نهایت از ترکیب این اطلاعات برای به‌حداکثررساندن پاداش بهره می‌بردند. محققان پس از بیش‌ از ۱۰ روز آموزش و ۵ هزار آزمون دریافتند که این دو کلاغ به انتخاب احتمال پاداش بالاتر ادامه دادند که این موضوع توانایی آن‌ها در استفاده از استنتاج آماری را نشان می‌داد.

🚀 🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا