عمومی

مجلس به اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب رأی داد/ پلتفرم‌ها، کاربران و سکوها رصد می‌شوند


مجلس به اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب رأی داد/ پلتفرم‌ها، کاربران و سکوها رصد می‌شوند

🔴 لایحه عفاف و حجاب در مجلس تصویب شد. مجلس موافقت کرده است که این لایحه سه سال به‌صورت آزمایشی اجرا شود.

🔴 لایحه ۷۰ ماده‌ای عفاف و حجاب در چند ماده به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته و وظایفی را به نهادهای ذی‌ربط، از جمله وزارت ارتباطات محول کرده است.

🔴 در ماده ۲۲ این لایحه وزارت ارتباطات مکلف به «سرعت بخشيدن به راه‌اندازي شبكه ملی اطلاعات براساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي و مصوبات شورای عالی فضای مجازی تحت نظارت آن شورا» شده است.
همچنین، « توسعه فضاي ايمن و سالم و مفيد خانواده‌محور برای خانواده‌ها و ويژه كودكان و نوجوانان در فضاي مجازی با رعايت فرهنگ عفاف و حجاب» از تکالیف این وزارتخانه است.

🔴 در همین ماده ۲۲، وزارت ارتباطات موظف به «حمايت از كسب‌وكارها، توليد بازي‌های رايانه‌ای و سكوهای مروج عفاف و حجاب و محصولات و ملزومات حجاب مطابق با سبك زندگی اسلامی خانواده‌محور و فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی شده است.

🔴 بر اساس ماده ۴۱ این لایحه، هرگاه شخصي كه دارای شهرت يا تأثيرگذاری اجتماعی است، در فضاي مجازی يا غيرمجازی مرتكب هريك از جرائم مورد اشاره در مواد مختلف این قانون و تبصره‌های آن‌ها شود، علاوه بر محكوميت به مجازات مقرر در خصوص جرم ارتكابي، به حداكثر جزای نقدی درجه دو يا يك تا ۵ درصد از كل دارايي (به جز مستثنيات دين) – هر كدام كه بيشتر باشد – و محروميت از فعاليت‌های شغلی يا حرفه‌های يا تبليغاتی به مدت تا شش ماه و به تشخيص قاضی به ممنوعيت از خروج از كشور به مدت تا دو سال و ممنوعيت از فعاليت عمومی در فضای مجازی تا دو سال و… می‌شود. تکرار این فعالیت‌ها توسط افراد در مراتب بعدی مجازارت سنگین‌تری را در پی خواهد داشت.

🔴 ماده ۴۲ نیز به سکوهای کاربرمحور پرداخته است. این سکوها «موظفند سازوكارهای انسانی و هوشمند تعديل محتوا را حسب مورد مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی يا سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضای مجازی(ساترا)، پياده‌سازی و اجراء نمايند و از اين طريق مانع انتشار محتوای مروج يا مبلغ برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی يا بدپوششی شوند و محتواهای مزبور را حداكثر ظرف مدت دوازده ساعت حذف كنند.

🔴 سکوهایی که کاربرمحور نیستند هم موظف شدند در صورت تخلف علاوه بر حذف محتواهای مشابه، موظف هستند ۷ تا ۱۵ درصد سود حاصل از درآمد سالانه خود را به‌عنوان جریمه پرداخت کند. اگر این تخلف تکرار شود مقدار این جریمه نقدی به ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

در زومیت بخوانید: مجلس به اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب رأی داد

🚀🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا