عمومی

ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه؛ رصد زندگی خصوصی مردم در نبود حکمرانی سایبری


ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه؛ رصد زندگی خصوصی مردم در نبود حکمرانی سایبری

🔴 هفته گذشته نمایندگان مجلس با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت کردند. لایحه‌ای که یکی از بندهای آن در مورد داده‌های شخصی مردم نگران‌کننده است.

🔴 خلاصه این ماده این است که دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند، موظفند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به صورت برخط اقدام کنند.

🔴 این یعنی امکان دسترسی به همه‌ی داده‌ها بدون هیچ حدودی. موضوعی که نبود حکمرانی سایبری در کشور را دوباره یادآوری می‌کند.

🔴محمدجعفر نعناکار، وکیل حوزه داده هم درباره ماده ۷۵ برنامه هفتم به همین مشکل اشاره می‌کند و می‌گوید:

هنوز نمی‌دانیم حریم خصوصی یعنی چه.

🔴 با اینکه منشور حقوق شهروندی یا قانون دسترسی آزاد به اطلاعات تصویب و ابلاغ شدند، همچنان با ابهامات عمیق حقوقی مواجهیم و متاسفانه هنوز خیلی روشن نمی‌دانیم حدود و صغور حریم شخصی افراد کجاست.

🔴 سوال اساسی این است که آیا دولت باید در سبک زندگی مردم دخل و تصرف کند یا این جزو فرهنگ عامه است و خود مردم باید آن را بسازند؟ تا زمانی که به این سوالات پاسخ دقیق حقوقی داده نشود، نمی‌شود برایش اقدامات قانونی متصور بود.

🔴او همچنین اشاره می‌کند که در نهایت اصولا در سیستم کشور نهادهای قضایی و امنیتی برای دسترسی به داده‌ها به قانونگذاری نیازی ندارند: «ضابط قضایی یعنی پلیس فتا، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و نهادهای امنیتی و انتظامی اگر درخواستی به مقام قضایی بدهند، با یک حکم قضایی دسترسی به هر داده‌ای را دارد و هیچ نهاد خصوصی و دولتی نمی‌تواند بگوید من داده‌ام را در اختیارت قرار نمی‌دهم.»

در زومیت بخوانید: ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه؛ رصد زندگی خصوصی مردم در نبود حکمرانی سایبری

🚀🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا