عمومی

یک تصمیم جنجالی؛ رصتا جدول پخش VODها را تنظیم می‌کند


یک تصمیم جنجالی؛ رصتا جدول پخش VODها را تنظیم می‌کند

🔴 در مقابل، پلتفرم‌های مختلف شبکه نمایش خانگی که عمدتا تحت مالکیت بخش خصوصی هستند چرا نباید اجازه داشته باشند که قالب یا محتوای مشابه یکدیگر تولید کنند؟

🔴 روابط عمومی ساترا در گزارشی که از جلسه مجمع رصتا منتشر کرده به نقل از رئیس شورای راهبری رصتا نوشت: «رویکرد مجمع رصتا در نظر گرفتن توأمان منافع ذی‌نفعان و کاربران و همچنین پیگیری سیاست‌ها و اهداف نهاد تنظیم‌گر فضای مجازی است.»

🔴 از محتوای این جلسه این طور برمی‌آید که تصمیم رصتا برای تعیین و تنظیم جدول پخش برنامه‌های شبکه نمایش خانگی به طور خاص در مورد تولید و پخش برنامه‌های «مافیا» یا برنامه‌هایی با محتوای بازی‌های استراتژیک به سبک بازی مافیا است که در پلتفرم‌های مختلف نمایش خانگی منتشر می‌شوند.

🔴 به نظر می‌رسد هدف از طراحی این چارچوب و ورود رصتا به موضوع تعیین جدول پخش برای VODها این است که «از این پس شاهد پخش همزمان برنامه‌های مشابه در شبکه نمایش خانگی نباشیم.»

🔴 هرچند «تامین منافع ذی‌نفعان و کاربران» هدف این اقدام اعلام شده تا از تهیه و پخش برنامه‌های مشابه جلوگیری شود اما این پرسش مطرح می‌شود که اساسا تولید و پخش چند برنامه سرگرم‌کننده در قالب بازی با محتوایی که تفاوت‌هایی هم در سناریو و شکل اجرای آن‌ها وجود دارد چه نفعی را به خطر می‌اندازد یا چه حقی را ضایع می‌کند؟

🔴 بسیاری از برنامه‌ها در رسانه‌های مختلف اعم از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در سازمان صدا و سیما تولید و پخش می‌شوند که در فرم و محتوا مشابهت‌هایی دارند اما ایرادی به آن‌ها گرفته نمی‌شود.

🔴 این در حالی است که تمام این برنامه‌ها در یک سازمان، یعنی سازمان صدا و سیما، ساخته می‌شوند و هزینه تولیدشان از یک بودجه واحد تامین می‌شود.

🔴 چرا باید با چنین رویه‌ای در پلتفرم‌های مختلف شبکه نمایش خانگی که عمدتا تحت مالکیت بخش خصوصی هستند مخالفت شود؟

🔴 شاید درباره این موضوع آنچه رصتا و به تبع آن صدا و سیما را نگران می‌کند رقابت کردن برنامه «شهروند و مافیا» (که تولید صدا و سیماست) با برنامه‌های مافیایی باشد که در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود.

جزئیات بیشتر درباره این موضوع را در زومیت بخوانید

🚀🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا