عمومی

آیا ممنوعیت واردات خشکبار به آمریکا دلیل ممنوعیت واردات آیفون به ایران است؟


آیا ممنوعیت واردات خشکبار به آمریکا دلیل ممنوعیت واردات آیفون به ایران است؟

🔴 دبیر انجمن واردکنندگان موبایل به نقل از حاکمیت اعلام کرده است که چون آمریکا از ورود خشکبار ایرانی به کشورش جلوگیری می‌کند ایران هم واردات آیفون را ممنوع کرده‌ است.

🔴 اما در شرایطی که سال‌هاست آمریکا واردات هیچ کالایی از مبدأ ایران را نمی‌پذیرد، طرح این موضوع به‌عنوان دلیل ممنوعیت واردات آیفون منطقی است یا این مساله هم صرفا بهانه‌ای است برای توجیه کردن این تصمیم؟

🔴 این که آمریکا از ورود فرش، پسته و خشکبار ایرانی به کشورش جلوگیری می‌کند، طوری مطرح شده که گویی سایر مراودات تجاری و اقتصادی برقرار است و صرفا به دلیل ممنوعیت واردات چند کالای خاص با ممنوع کردن واردات آیفون مقابله به مثل می‌شود.

🔴 ایران خیلی پیشتر از این‌ها بازار خشکبار خود را در بازار جهانی از دست داده بود. عواملی همچون خشکسالی، مشکلات پولی و بانکی ناشی از تحریم‌ها، پیمان سپاری ارزی و… باعث شده بود که ما در دهه ۹۰ شمسی صادرات خشکبار ایران به یک سوم کاهش پیدا کند و از سه میلیارد دلار به یک میلیارد دلار برسد.

🔴 محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل، این دلیل جدید برای ممنوعیت واردات آیفون را یک بهانه دانسته و به زومیت گفت:

🔴 «هر بار که انجمن موضوع ممنوعیت واردات آیفون را از حاکمیت پیگیری کرده به در بسته خورده است. این درِ بسته یک بار موضوع مدیریت منابع ارزی بوده، یک بار قابلیت ارتباط ماهواره‌ای و در یک ماه اخیر هم مقابله با ممنوعیت واردات کالای ایرانی به آمریکا به دلیل وجود تحریم‌ها.»

جزئیات بیشتر این گزارش را در زومیت بخوانید

🚀🔴@theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا