عمومی

کوالکام در پاسخ به زومیت، حقیقت مهمی از اسنپدراگون ایکس الیت را برملا کرد


🔥 کوالکام در پاسخ به زومیت، حقیقت مهمی از اسنپدراگون ایکس الیت را برملا کرد

🔴 اپل بامداد سه‌شنبه در مراسم Scary Fast گفت کانفیگ پایه‌ی پردازنده‌ی M3 در واحد سی‌پی‌یو به چهار هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف مجهز است. بر اساس ادعای اپل، سی‌پی‌یو تراشه‌ی M3 حداکثر ۳۵ درصد سریع‌تر از M1 عمل می‌کند.

🔴 سردبیر سایت ویندوز سنترال می‌گوید مطابق بنچمارک‌های کوالکام، اسنپدراگون ایکس الیت در پردازش چند تردی ۵۰ درصد سریع‌تر از M2 است و احتمالاً قدرت بیشتری نسبت‌به M3 نیز دارد. ممکن است ایکس الیت را رقیب M2 Pro بدانید؛ اما نباید فراموش کنید که ایکس الیت پردازنده‌ای ۲۳ وات است، در‌حالی‌که M2 و M2 Pro به‌ترتیب توان ۲۰ وات و ۳۰ وات دارند.

🔴 اپل در بنچمارک‌هایش گفت تراشه‌ی M3 در پردازش‌های چند تردی به نصف انرژی M1 نیاز دارد. اسنپدراگون ایکس الیت با ارائه‌ی قدرت هم‌سطح M2، تا ۳۰ درصد انرژی کمتر مصرف می‌کند. از روی این داده‌ها نمی‌توان مستقیماً به مقایسه‌ی ایکس الیت و M3 پرداخت.

🔴 بنچمارک‌های کوالکام تا حدی سردرگم‌کننده بودند. برداشت بسیاری از رسانه‌ها این بود که کوالکام دو پردازنده‌ی ۲۳ وات و ۸۰ وات تولید کرده، این در حالی است که یکی از کارشناسان روابط عمومی کوالکام در پاسخ به مهرداد عیسی‌لو، سرپرست تحریریه‌ی فناوری زومیت، گفت اعداد ۲۳ وات و ۸۰ وات که در بنچمارک‌ به آن‌ها اشاره شد، توان طراحی حرارتی دستگاه‌ها هستند، نه پردازنده. به گفته‌ی این کارشناس، تولیدکنندگان لپ‌تاپ می‌توانند بر اساس نیازهایشان، توان مدنظر را از ایکس الیت استخراج کنند.

🔴 یکی از مسائلی که مهرداد درباره‌ی پردازنده‌ی جدید کوالکام مطرح کرد، مقیاس‌پذیری ضعیف و نگران‌کننده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت است؛ چون پردازنده‌ای که توان ۸۰ وات داشته باشد، باتری لپ‌تاپ را خیلی سریع تخلیه می‌کند.

🔴 سردبیر ویندوز سنترال در پاسخ، به رویکرد اپل برای مقیاس‌دهی پردازنده‌هایش اشاره کرد. اپل معمولاً پردازنده‌های خود را با افزایش تعداد هسته قوی‌تر می‌کند، نه صرفاً بالابردن توان.

🔴 کوالکام صرفاً یک مدل از پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت را ساخته است که مقیاس‌پذیری‌‌اش ازطریق تغییر توان انجام می‌گیرد (مثل این است که پردازنده‌ای x86 را اورکلاک کنید). شاید کوالکام در نهایت تعداد هسته‌ها را نیز افزایش دهد و سراغ رقابت مستقیم با M3 Pro و M3 Max هم برود.

🚀🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا