عمومی

موشک چینی که سال گذشته به ماه برخورد کرد، حامل محموله‌ای اسرارآمیز بود


موشک چینی که سال گذشته به ماه برخورد کرد، حامل محموله‌ای اسرارآمیز بود

🔴 براساس یافته‌های مطالعه‌ای جدید، موشک مرموزی که در مارس ۲۰۲۲ به سطح ماه برخورد کرد، متعلق به چین بود و محموله‌ای نامعلوم را حمل می‌کرد.

🔴 تکه‌ای زباله‌ی فضایی انسان‌ساخت که سال گذشته به سمت پنهان ماه برخورد کرد، درابتدا منشایی نامشخص داشت و موجب سردرگمی دانشمندان شد. اکنون گروهی از پژوهشگران در مقاله‌ای که در نشریه‌ی علوم سیاره‌ای منتشر شده است، می‌گویند آن زباله به احتمال زیاد بوستر یک موشک چینی بوده و جسمی ناشناخته را حمل می‌کرده است.

🔴 درابتدا گمان می‌رفت که WE0913A مرحله‌ی فوقانی یکی از موشک‌های فالکون ۹ است که اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۵ پرتاب کرد. اما مشاهدات بعدی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های مداری نشان داد که این جسم تکه‌ای از موشک به‌کاررفته در ماموریت قمری چانگ‌ای ۵-تی۱ است. بااین‌حال، چین هرگونه ارتباط خود با حادثه را رد و ادعا کرد که این بوستر سال‌ها پیش در جو زمین سوخته است.

🔴 معما وقتی پیچیده‌تر شد که مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO)، تصاویری را از محل سقوط جسم مرموز ثبت کرد. این عکس‌ها نشان دادند که جسم برخوردی به ماه نه یک دهانه، بلکه دو دهانه را با شکلی غیرمعمول از خود به جا گذاشته است.

🔴 اکنون دانشمندان دانشگاه آریزونا، موسسه فناوری کالیفرنیا و موسسه علوم سیاره‌ای امیدوارند که با پژوهش جدید خود، پرونده‌ی موشک اسرارآمیز چینی را بسته باشند. آن‌ها مسیر جسم را با استفاده از مشاهدات تلسکوپ‌های زمینی ترسیم کردند و بدین نتیجه رسیدند که WE0913A مرحله‌ی فوقانی موشک لانگ مارچ از ماموریت چانگ‌ای ۵-تی۱ است که در سال ۲۰۱۴ پرتاب شد. علاوه‌براین، پژوهشگران شواهدی را یافتند که نشان می‌دهد موشک سقوط‌کرده احتمالا حامل «محموله‌ای نامشخص و اضافی» بود.

🔴 کمپبل در توضیح گفت: «این اولین‌بار است که دهانه‌ای دوگانه را می‌بینیم. در مورد چانگ‌ای ۵-تی۱، می‌دانیم که برخورد موشک در حالت تقریبا عمودی رخ داد؛ درحالی‌که برای شکل‌گیری این دو دهانه‌ی تقریبا یکسان، به دو جرم تقریبا مساوی نیاز دارید که از یکدیگر جدا باشند. بااین‌حال، هیچ‌کس نمی‌داند محموله‌ی ناشناس موشک چینی چه بود.

🚀 🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا