عمومی

بهترین استراتژی سرمایه گذاری (٣)


💎 بهترین استراتژی سرمایه گذاری (٣)
🔳⭕️سرمایه گذاری گله ای و ساز مخالف

نوشته؛ دکتر مجتبی لشکربلوکی

◻️پژوهشگران آزمایشی را انجام دادند. در یک مکان عمومی چند نفری پشت سر هم به صورت صف ایستادند. بعد از مدتی افراد دیگری بدون آنکه بدانند داستان این صف چیست آمدند و به صف پیوستند. ظاهرا چیزی درون ما وجود دارد که به ما می گوید اگر جایی صف تشکیل شد و یا اگر عده زیادی کاری را انجام می دهند پس آن جا چیز ارزشمندی وجود دارد.
به این رفتار می گویند رفتار گله ای یا رمه وار. برخی از سرمایه‌گذاران استراتژی‌ گله‌ای دارند. بدون آن‌که بدانند دقیقا چه دارایی ای یا چه مختصاتی می‌خرند یا می فروشند فقط از جمع تبعیت می کنند. اگر دیگران می فروشند آن ها نیز و اگر دیگران می خرند آن ها نیز.

نقاط مثبت این استراتژی چیست؟
▫️زمان و هزینه بسیار کم برای تحلیل و تصمیم گیری.
▫️یک نکته بسیار مثبت اين است که چون ما همان تصمیمی را می گیریم که جمع گرفته است کمتر دچار حسرت روانی (و نه خسران مالی) می شویم. یعنی مثلا فرض کنید که ۲۰٪ ضرر کردیم (=خسران مالی) ولی خودمان را دلداری می دهیم که چون جمع کثیری چنین کردند و من تنها کسی نبودم که خطا کرد به همین خاطر کمتر دچار حسرت روانی می شویم.

نقاط ضعف این استراتژی چیست؟
▫️توان تحلیلی شما هیچ گاه حتی بعد از گذشت ۲۰ سال رفتار رمه وار، افزایش پیدا نخواهد کرد و همواره وابسته خواهید ماند.

▫️بر عکس استراتژی گله ای، استراتژی ساز مخالف را داریم. در این استراتژی وقتی جمع کثیری سراغ یک نوع دارایی (مثلا بیت کوین یا طلا یا سهام فملی) می روند، فرد آن را می‌فروشد. در مقابل وقتی همه فروشنده‌اند او خرید می‌کند.
مثلا ایلان ماسک توئیت کرده در مورد بیت کوین و قیمت بیت کوین دارد می رود بالا و آن موقع بیت کوین در بورس است! همه در جستجوی خرید بیت کوین هستند و قیمت هم دارد ساعت به ساعت بیشتر می‌شود، سرمایه‌گذار بیت کوین اش را با قیمت بالا عرضه می‌کند و وقتی هیجانات فروکش کرد و قیمت پایین آمد و درست زمانی که ملت وحشت‌زده فروشنده هستند، فرد بیت کوین های دیگران را با قیمتی به مراتب کمتر از قیمت های قبلی می‌خرد.

نقاط قوت:
▫️شما هیچ وقت در صف فروش یا صف خرید گیر نخواهید کرد.
▫️از هیجانات بازار به نفع خود استفاده خواهید کرد.

نقاط ضعف:
▫️شما برای اینکه چنین استراتژی را را به کار ببرید باید علاوه بر این که بازار را خیلی خیلی خوب و عمیق بشناسید باید اعتماد به نفس بالایی هم داشته باشید.
▫️شما کاملا باید فروش ها و خریدهای هیجانی را از خرید و فروش های منطقی تشخیص دهید. مثلا اگر یک شرکت تحریم شود و قیمت آن در حال افت است این لزوما یک افت هیجانی نیست بلکه یک منطق پشت سر آن وجود دارد.
▪️اجرای این استراتژی به هیچ وجه آسان نیست. ممکن است کسانی که در شبکه های اجتماعی در زمینه خرید و فروش مشاوره و نظر می دهند بعد از اینکه یک واقعه رخ داد بگویند که اگر شما فلان سهام را فلان موقع می خریدید ۳۰٪ سود می کردید در عرض ۵ روز. ولی چه زمانی این را می گویند بعد از واقعه. اصولا بعد از واقعه تحلیل کردن خیلی آسان است. بگذارید مثال بزنم. فرض کنید فولاد امروز هیجانی ۵٪ افت قیمت داشته و همه فروشنده اند اگر شما بخواهید بگویید که چون همه فروشنده اند من استراتژی ساز مخالف را انتخاب می کنم و می خرم. و بعد از اینکه شما خریدید ۷ بار دیگر منفی ۵ بخورد. چه می کنید؟ خلاصه آنکه این استراتژی در بیان ساده است اما در اجرا واقعا دشوار است و نیاز به خبرویت دارد. گول کسانی که بعد از واقعه فقط حسرت های شما را بیشتر می کنند نخورید.

@DiamondCMG
https://Diamondcmg.com
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا