عمومی

دستمال کاغذی یا کاغذ بانک مرکزی؟


▪️دستمال کاغذی یا کاغذ بانک مرکزی؟

جمله جالبی از لارنس اچ وایت هست که می گوید: نرخ بهرهء حقیقی منفی، یعنی سرمایه‌گذاری در کاغذ توالت بازدهء بیشتری خواهد داشت تا سرمایه‌گذاری در کاغذ خزانه‌داری(اسکناس).

معنی این جمله چیست؟ زمانی که نرخ تورم از نرخ سود بانکی بیشتر است، یعنی به جای آنکه بانک به شما بهره بدهد، شما دارید به بانک بهره می‌دهید. مثلا اگر نرخ تورم 38 درصد است و نرخ سود بانکی 20 درصد باشد، نرخ بهره واقعی شما چقدر است؟ منفی 18 درصد. یعنی بانک پول شما را بیشتر که نمی کند هیچ، بلکه از آن 18 درصد هم کم می کند!

حالا دو گزینه را با هم مقایسه کنید:
گزینه اول: اگر سرمایه‌تان را در دستمال کاغذی سرمایه‌گذاری کنید، چقدر بهره خواهید برد؟ احتمالا و حدودا به اندازه تورم! (البته مشروط به عدم سرکوب قیمتی)
گزینه دوم: اگر سرمایه‌تان را در کاغذهای بانک مرکزی (اسکناس، پول یا سپرده بانکی) سرمایه‌گذاری کنید، چقدر بهره خواهید برد؟ بیست درصد (اسمی ) و منفی هجده درصد (واقعی).

دقت کنید که دستمال کاغذی یک استعاره است. منظور این است که پول تان را در چیزی سرمایه‌گذاری کنید که حداقل به اندازه تورم افرایش پیدا کند.

نکته پایانی:
در زمان تورم، نگهداری سهم بالایی از سرمایه در بانک، حتی برای محافظه کاران کار اشتباهی است. گزینه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که به اندازه تورم یا بیش از آن به شما بازده می دهد.

مدیریت سرمایه دایموند
آینده مطمئن سرمایه شما

www.DiamondCMG.com
@DiamondCMG
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا