عمومی

بحرانی که به زودی گریبان نظام سلامت را میگیرد


🔴 بحرانی که به زودی گریبان نظام سلامت را میگیرد

🔹یک متخصص بیهوشی و مراقبتهای ویژه و درد با تاکید بر اینکه :«بحران کمبود متخصص بیهوشی در سال آینده به اوج خود می رسد» خاطر نشان کرد :« فارغ التحصیلان بیهوشی سال آینده حدود 80 نفر هستند در صورتی که فارغ التحصیلان امسال و سال گذشته و دو سال قبل بالای 150 نفر بودند. ورودی بیهوشی برای امسال حدود 80 نفر است در صورتی که ظرفیت اعلامی وزارت بهداشت برای این رشته بیش از 380 نفر بوده است. وزارت بهداشت چه فکری برای رفع این معضل دارد؟»

🔹دکتر علی سلحشور، در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« رشته بیهوشی و طب اورژانس دو رشته بیمارستان محور هستند و بیمارستان ها به این دو رشته کاملا وابسته هستند دقیقا قسمت های پر بیمار و پر درآمد بیمارستان ها از جمله اورژانس، اتاق عمل و بخش مراقبت های ویژه، جاهایی هستند که این دو رشته کارمی کنند. به فرض اینکه 100 جراح در یک بیمارستان داشته باشیم وقتی که متخصص بیهوشی نداریم چه کار می خواهند کنند؟

🔹وی با انتقاد از پایین بودن تعرفه برخی اعمال جراحی، تعرفه دولتی عمل آپاندکتومی را مثال زد و گفت:« به عنوان مثال حق الزحمه جراح برای عمل آپاندیس 623 هزارتومان و برای متخصص بیهوشی که غیرتمام وقت باشد 355 هزارتومان است این را هم اضافه می کنم حتی این 623 هزار یا ۳۵۵ هزارتومان هم حق الزحمه جراح و متخصص بیهوشی نیست چون این کارکرد کل محسوب میشود، همانطور که می دانید از این مبلغ ابتدا ۱۰٪ حق دانشگاه کم می شود و سپس عدد بدست آمده در پلکان پرداختیِ اختراع شده در وزارت بهداشت می رود که حدود ۴۰تا۵۰٪ آن نیز کسر می شود و در انتها هم مالیات از آن کسر می شود و عدد نهایی حدود ۲۵۰ هزارتومان برای جراح و ۱۵۰هزارتومان برای متخصص بیهوشی خواهد بود! که همین مبلغ را نیز دانشگاه ها با تاخیر ۸تا۱۴ ماهه پرداخت می کنند! آیا این خنده دار نیست؟ یا بهتر است بگویم گریه دار نیست؟!»

salamatnews.com/news/364479
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا