کامپیوتر و سخت افزار

Mac Pro با چیپ M2 Ultra معرفی شد – اولین مک پرو با شش اسلات PCI

[ad_1]

سرانجام پس از اخبار و شایعات مختلف Mac Pro جدید با چیپ قدرتمند M2 Ultra توسط کمپانی اپل معرفی شد تا پس از 4 سال شاهد اولین به‌روزرسانی بزرگ برای مک پرو باشیم. کامپیوتر جدید Apple در تاریخ 23 خرداد (13 ژوئن) با قیمت 6999 دلار عرضه خواهد شد.

هر چند که از نظر ظاهری مک جدید مشابه نسخه قدیمی اینتل با پنلی شبیه به رنده! است اما تغییرات اصلی درون دستگاه پیاده سازی شده‌اند. همانطور که گفتیم Mac Pro از چیپ قدرتمند M2 Ultra و همچنین شش اسلات PCI Express Gen 4.0 بهره می‌برد و البته که باید هشت پورت تاندربولت را نیز به آن اضافه کنیم. همچنین در بالاترین پیکربندی گرافیکی با 76 هسته و 192 گیگابایت حافظه برای این مدل در نظر گرفته شده است. به گفته اپل پیکربندی مذکور می‌تواند تا 3 برابر سریع‌تر از نسخه قدیمی اینتلی باشد.

Mac Pro با چیپ M2 Ultra

Mac Pro با چیپ M2 Ultra

در کنار Mac Studio به‌روز شده، Mac Pro جدید سیستم روی چیپ M2 Ultra را معرفی می‌کند که در واقع دو چیپ M2 Max متصل شده از طریق فناوری UltraFusion اپل هستند. در بخش پردازنده مرکزی شاهد 24 هسته و در بخش گرافیک نیز تا 76 هسته هستیم. لیتوگرافی ساخت این چیپ 5 نانومتری بوده و پهنای باند آن نسبت به M2 Max دو برابر بیشتر یعنی 800 گیگابایت بر ثانیه است. ظاهرا CPU این سیستم روی چیپ بالغ بر 20 درصد سریع‌تر از M1 Ultra خواهد بود.

همانطور که گفته شده شش اسلات PCIe نسل چهارم نیز برای این مک پرو در نظر گرفته شده و با این که شاهد آخرین نسخه این فناوری نیستیم اما همچنان سرعت فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهد که برای بسیاری کاربران ارزشمند است.

مک پرو جدید از هشت پورت تاندربولت 4 نیز بهره می‌برد. شش عدد از آنها در پشت دستگاه و دو عدد دیگر نیز در بخش بالایی تعبیه شده‌اند که در کل دو برابر قبل خواهد بود. به مانند Mac Studio، این دستگاه نیز تا شش نمایشگر Pro Display XDR، ارتباط WiFi 6E و بلوتوث 5.3 را پشتیبانی می‌کند.

مک پرو همچنین سه پورت USB A، دو پورت HDMI (با پشتیبانی از وضوح 8K و رفرش ریت 240 هرتز) و دو پورت 10 گیگابیت Ethernet را در خود جای داده است و البته اپل همچنان جک هدفون را از این مدل حذف نکرده.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)