عمومی

چرا آکادمی علوم‌اجتماعی سپنتا را تاسیس کردیم؟

چرا آکادمی علوم‌اجتماعی سپنتا را تاسیس کردیم؟

عباس کاظمی

✅چندین سال بود که در فکر تاسیس آکادمی‌ای در حوزه علوم اجتماعی بودم. علی‌رغم انجام فرایندهای اداری، به دلیل همه‌گیری کرونا انجام آن به تاخیر افتاد.
✅می‌دانیم که در سالهای اخیر اشتیاق زیادی، برای خواندن و فهمیدن علوم اجتماعی ایجاد شده‌است. متاسفانه برخی از این انرژی در دانشگاهها  بلاخص در برخی دپارتمانهای بی‌کیفیت و بازارمسلک به هدر رفته است. از این‌رو  گسترش بی‌رویه تحصیلات تکمیلی،جز بدنامی برای "علوم‌اجتماعی رشته‌ای و دانشگاهی" به ارمغان نیاورده‌است.  گسترش آکادمی‌های خارج از دانشگاه در سالهای اخیر و اقبال مخاطبان بدانها را باید در شکست نهادهای محافظه‌کار و قبیله‌مسلک دانشگاهی جست‌و‌جو کرد. با این‌حال، به خوبی مطلع هستیم که موسسات خوب  و با کیفیت زیادی وجود دارند ما سعی می‌کنیم به تدریج تمایز خود را این این قبیل موسسات آشکار کنیم. بالاخص اینکه کمتر موسسه‌ای  وجود دارد که صرفا در حوزه علوم اجتماعی فعالیت کند.

✅  هدف دیگری هم در پس این آکادمی پنهان است.در سالهای اخیر، فارغ‌التحصیلان دوره دکتری علوم‌اجتماعی در ایران با اینکه در  دانشگاههای برتر ایران و خارج از ایران تحصیل کردند نه امکان استخدام نه حتی دو واحد تدریس در دانشگاههای کشور را هم ندارند. زنان با تحصیلات دکتری اوضاع نابسامان‌تری دارند. آنها میان امید و ناامیدی در نوسانند،میان رفتن و ماندن،میان حس شکست یا پیروزی. افراد زیادی را دیدم که از پس رویدادهای چند سال اخیر درمانده‌تر هم شدند.  هدف ما این است که به تدریج و در بلندمدت از دانش و توانایی بهترین استادان جوان بهره‌مند شویم.برای رسیدن بدین هدف راه‌درازی داریم.
✅امید امری رخ‌دادی نیست، برای ایجاد امید باید تلاش کرد، شاید درست‌تر این باشد که بگوییم در زمانه‌ی‌حاضر،دست ما هرچه بیشتر برای تولید امید کوتاه شده است اما می‌کوشیم قدم‌های‌مان را برای مراقبت  از امیدواری موجود بلند‌تر کنیم. این راهی نیست که بدون کمک تک‌تک شما ممکن شود. دست نیاز ما به سمت تک‌تک شما دراز است.

✅آکادمی‌علوم‌اجتماعی سپنتا بودجه‌ای ندارد،هیچ فرد یا سازمانی حامی مالی آن نیست،اما در این راه مصمم است که راه خود را شروع کند حتی اگر به شکست انجامد.

✅این‌روزها، کلاسهای انلاین ضرورت خود را آشکار کرده‌است.شهرهای دور و روستاها محروم از امکانات مرکز  هستند. از این‌رو، دوره‌های ما همزمان به صورت حضوری و آنلاین و دربرخی موضوعات صرفا به صورت آنلاین انجام خواهد شد. در مورد استادان مهاجر نیز وضع به همین شکل است. دور‌های آنلاین راهی برای اتصال جامعه با این دانشمندان و پژوهشگران در حوزه علوم اجتماعی خواهد بود‌.

کانال آکادمی علوم اجتماعی سپنتا را در اینجا دنبال کنید 👇
https://t.me/sepantasocialscience

صفحه اینستاگرام آکادمی
https://instagram.com/sepanta_social_sciences?igshid=NjIwNzIyMDk2Mg==
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا