عمومی

معرفی کتاب «خشونت  و نظم‌های اجتماعی»

‌‌⭕️ معرفی کتاب «خشونت  و نظم‌های اجتماعی»

محمد فاضلی کتاب "خشونت و نظم‌های اجتماعی" را  در  پنج پادکست و در بیش از ۶۰۰ دقیقه معرفی کرده است. این کتاب دوبار به فارسی برگردانده شده است: یک بار توسط بهنام ذوقی رودسری در انتشارات شیرازه و بار دیگر توسط جعفر خیرخواهان و رضا مجیدزاده در انتشارات روزنه.

خواننده کتاب یا باید به تاریخ اروپا، و تاریخ سه کشور انگلستان، فرانسه و آمریکا آشنا باشد،  یا آن که پاورقی‌های کتاب را  مطالعه نماید.

پادکست‌های  محمد فاضلی به خواننده اجازه می‌دهد بدون شناخت تاریخ آن کشورها درک کاملی از کتاب به دست بیاورد.

این کتاب که از آخرین نوشته‌های داگلاس نورث است و پس از ۹۰ سالگی او و با همکاری باری وینگاست، استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد، و جان والیس، مورخ اقتصادی، نوشته شده است درک متفاوتی از تاریخ توسعه بدست می‌دهد.

ایده این سه پژوهشگر به یک الگوی پژوهشی متفاوت  تبدیل شد که یکی از خروجی‌های آن، کتاب «در سایه خشونت» است.

کتاب اخیر نظریه  خشونت و نظم‌های اجتماعی را در چند کشور در حال توسعه بررسی می‌کند.  محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور آن کتاب را به فارسی برگردانده‌اند.
  
با وجود این که کتاب یک تفسیر تاریخی از تحولات جوامع اروپائی است، اما نویسندگان براساس این درک تاریخی به دنبال نقد سیاست‌های مرسوم برای دستیابی به توسعه هستند و در فصل آخر کتاب پیامدهای نظری این فهم متفاوت از تاریخ را بیان می‌کنند.

کتاب به لحاظ نظری فرضیه‌های متفاوتی مطرح کرده است که برای همه علاقه‌مندان به مسئله توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی جالب خواهد بود.

این کتاب بسیاری از آموزه های رایج توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی در ایران را به چالش می‌کشد.

به نوبه  خود، از محمد فاضلی عزیز برای شرح این کتاب و تلاش برای عمومی‌سازی آن سپاسگزارم. توفیق او را از خداوند متعال خواهانم.

https://t.me/dirancast_official/334

@meidari
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا