خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش بسیار متاسف و غافلگیرم کرد. یکی از بهترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران را از دست دادیم. در واقع شاید هیچ فیلمسازی نداشتهایم که اینقدر فلسفهدان باشد، اهل ادبیات، زانوبزانوی شایگان و ساعدی و بسیاری بزرگان، نویسنده و فیلمساز صاحب سبک موج نو، روزنامهنگار… و چه بگویم، با بهترینهای سینما و تئاتر ایران کار کرده.
خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش بسیار متاسف و غافلگیرم کرد. یکی از بهترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران را از دست دادیم. در واقع شاید هیچ فیلمسازی نداشتهایم که اینقدر فلسفهدان باشد، اهل ادبیات، زانوبزانوی شایگان و ساعدی و بسیاری بزرگان، نویسنده و فیلمساز صاحب سبک موج نو، روزنامهنگار… و چه بگویم، با بهترینهای سینما و تئاتر ایران کار کرده.
او بود که با فیلم تراژیک گاو، سینمای ایران را در جهان مطرح کرد.
با دایره مینا نظام درمانی ایران تکان داد و مبنای تاسیس سازمان انتقال خون ایران شد.
با بازگشتش در اوج دوران جنگ به ایران و ساختن فیلم استعاری و کمدی اجارهنشینها موجی در انداخت. لطافت «مهمانی مامان»ش کمنظیر مانده است.
از بهترین آثار دراماتیک/نمایشنامهای جهان، در سینمای ایران اقتباس کرد.
در ساختن کمدی و تراژدی، همزمان استاد بود. همه کارهایش عالی نبودند اما کم فیلم نساخت که به معنای کامل کلمه، نه به ضرب و زور جشنواره و جایزه، «اتفاق» بود. دست کم تا ده پانزده سال پیش یکی دو دهه جلوتر بود از زمانه.
بزرگبود واقعا. و شاید تکرارناشدنی.
لینک منبع