عمومی

داروی حیاتیِ بیماران قلبی، «کمیاب در داروخانه‌ها با تاریخ انقضای محدود»


🔴داروی حیاتیِ بیماران قلبی، «کمیاب در داروخانه‌ها با تاریخ انقضای محدود»

🔹یک کارشناس دیگر در حوزه دارو می‌گوید: «تاریخ انقضای قرض‌های وارفارین موجود در داروخانه‌ها نزدیک است و برای بیمار صرف نمی‌کند که برای تهیه آن هزینه کند، ضمن این‌که موجود نبودن دارو فقط مختص این قرص نمی‌شود.»قرص وارفارین داروی مهم حیاتی و بدون جایگزین محسوب می‌شود و تقریبا ۶ ماهه که نیست! یک خبرنگار حوزه سلامت نیست اینجا بره ببینه داستان چیه؟ اگه برنامه کشتار جمعی بیماران قلبیه در جریان باشیم!» این محتوایی است که حسین الهامی‌نژاد، روزنامه‌نگار سابق، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) منتشر کرده است.

🔹قرص وارفارین دارویی است که به عنوان رقیق‌کننده یا ضد انعقاد خون شناخته می‌شود. مصرف وارفارین فقط با تجویز پزشک متخصص مجاز است و احتیاطات دارویی خاص خودش را دارد. مصرف این دارو برای بیماران قلبی عروقی با حساسیت زیادی همراه است که همین مسئله حکم حیاتی بودنش را نشان می‌دهد.

🔹متاسفانه زنگ خطر کمبود دارو به صدا در آمده و این کمبودها فقط از دارویی به داروی دیگر تغییر می‌کند، مدتی قبل بود که یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، به وبسایت اقتصاد ۲۴ گفته بود: «براساس اطلاعاتی که داریم، بیش از ۳۰۰ قلم دارو در داروخانه‌ها کم است، ولی دولت زیر بار نمی‌رود و مدام می‌گوید که همه چیز گل و بلبل است، اما واقعیت امر اینگونه نیست.»

🔹در توضیح اقلام ناموجود در داروخانه‌ها محمدطاهری، کارشناس حوزه دارو می‌گوید: «قرص سولفاسالازین، آمپول متوتروکسات، قرص متی مازول، آمپول وین بلاستین و قرص وارفارین در داروخانه‌های کشور موجود نیست. این موارد جز داروهای روتین هستند. یعنی بیمار باید طبق یک برنامه‌ی مشخص آن‌ها را مصرف کند. مشکلات کمبود دارو سلامتی بیماران را به خطر می‌اندازد.»همان‌طورکه مشخص شد وارفارین تنها دارو در لیست کمبود داروخانه‌ها نیست‌ اما حالا قرعه کمبودها به‌نام این داروی حیاتی هم درآمده است./خبرآنلاین

salamatnews.com/news/363649
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا