عمومی

کشور ایران بر مدار رشد مهاجرفِرستی


📊کشور ایران بر مدار رشد مهاجرفِرستی

شواهد جهانی در مورد وضعیت خروج مهاجران، دانشجویان و محققان ایرانی چه می‌گویند؟

🖊 بهرام صلواتی- محمد امین مولا (تحلیلگران حوزه مهاجرت )
گزارش اختصاصی – روزنامه هم میهن – یکشنبه 28 آبان 1402

🔺بررسی رشته‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی ساکن آمریکا نشان می‌دهد که پروفایل این دانشجویان با سایر دانشجویان بین‌المللی ساکن امریکا تفاوت معنا داری دارد.
برای مثال قریب به اکثریت دانشجویان ایرانی در حوزه مهندسی مشغول به تحصیل هستند، همچنین سهم دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در رشته‌های علوم کامپیوتر و ریاضی، مدیریت و تجارت، علوم اجتماعی نسبت به سایر دانشجویان بین المللی اختلاف قریب به 50 درصدی دارد که نشان می دهد اقبال دانشجویان ایرانی و یا امکان پذیرش آن‌ها در این رشته‌ها نسبت به دیگر همتایان خود، بسیار پایین‌تر است.

🔺حدود 94 درصد ایرانیانی که بین‌سال‌های 2012 تا 2022 موفق به اخذ ویزای موقت تحصیلی در مقطع دکتری در ایالات متحده آمریکا شده‌اند، در رشته‌های مرتبط با علوم و مهندسی تحصیل کرده‌اند. تنها 6 درصد از دانشجویان ایرانی در رشته‌های غیر مرتبط با علوم و مهندسی تحصیل نموده‌اند. این نسبت برای کشورهایی همچون بنگلادش، هند و چین تقریبا مشابه ایران است
اما برای کشورهایی همچون ترکیه، عربستان سعودی، کانادا و کره جنوبی متفاوت است و درصد بیشتری از دانشجویان این کشورها (بین 15 تا 30 درصد) در رشته‌هایی غیر از علوم و مهندسی تحصیل می‌کنند.

🔗 متن کامل گزارش را اینجا بخوانید

#رصدخانه_مهاجرت_ایران
@imobs_ir
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا