هوش مصنوعی

ساخت هدفون انقلابی با قابلیت حذف نویز انتخابی و هوش مصنوعی + ویدیو

[ad_1]

قابلیت حذف نویز در هدفون‌ها راهی طولانی طی کرده‌ است؛ این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که صدا را در شفاف‌ترین حالت بشنوید. بااین‌حال، تاکنون با این قابلیت، کنترل آنچه که می‌شنوید، امکان‌پذیر نبود. اکنون محققان هدفون‌هایی با قابلیت حذف نویز مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته‌اند که به شما امکان می‌دهد صداهایی را که می‌خواهید بشنوید، انتخاب کنید. این قابلیت جدید بسته به اختیار شما، صداهای غیرضروری را فیلتر می‌کند و درعین‌حال صداهای ضروری را به گوشتان می‌رساند.

براساس مقاله محققان در کنفرانس UIST 2023، هدفون‌ جدید از سیستمی استفاده می‌کند که شنوایی معنایی (Semantic Hearing) نامیده می‌شود. این سیستم علاوه بر پخش صدای ضبط‌شده از تلفن هوشمند، به کاربر اجازه می‌دهد هر صدای محیطی را که نمی‌خواهد، حذف کند. برای مثال، می‌توانید در پارک صدای پرندگان را بشنوید اما صدای عابران پیاده را فیلتر کنید، یا انتخاب کنید که صدای ترافیک را در یک خیابان شلوغ نشنوید اما قادر به شنیدن بوق اضطراری ماشین‌ها باشید.

حذف نویز با امکان تفکیک‌سازی

این تیم تحقیقاتی هدفون حذف نویز هوش مصنوعی خود را در کنفرانس UIST 2023 در سان‌فرانسیسکو ارائه کرد. محققان امیدوارند که نسخه تجاری‌شده این هدفون را به خط تولید انبوه برسانند تا کاربران عادی امکان استفاده از آن را داشته باشند.

امکان تفکیک صدای محیط: می‌توانید صدای پرندگان را بشنوید اما صدای صحبت‌کردن دیگران را حذف کنید

اینکه بتوانید صداهای خاصی را از فیلترهای حذف نویز عبور دهید، قابلیت بسیار مهمی است؛ به‌خصوص اگر در مکان‌های عمومی از هدفون استفاده می‌کنید. با کمک هوش مصنوعی، این هدفون به شما امکان می‌دهد آنچه را می‌شنوید، کنترل کنید؛ با فعال‌کردن ویژگی حذف نویز جدید، ارتباط خود را با دنیا قطع می‌کنید، اما همچنین می‌توانید صداهایی را بشنوید که ممکن است نشان‌دهنده نزدیک‌شدن خطر یا صداهای مهم دیگری مانند گریه نوزادان باشد.

محققان این هدفون را در محیط‌های مختلفی آزمایش کردند و دریافتند که سیستم شنوایی معنایی به‌خوبی کار می‌کند. در برخی موارد، این سیستم نمی‌توانست صدای خواننده را از صدای انسان‌های حاضر تفکیک کند. محققان امیدوارند که با افزودن داده‌های دنیای واقعی، این مشکل را رفع کنند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا