کامپیوتر و سخت افزار

نقشه راه AMD برای پردازنده های Zen5 لو رفت، Strix Point در 2024، اما Fire Range و Strix Halo در 2025 عرضه خواهند شد

[ad_1]

در جدیدترین ویدئو منتشر شده از سوی moore’s law is dead، به آخرین اطلاعات لو رفته‌ای پرداخته شده است که نقشه راه AMD برای پردازنده های Zen5 آینده نشان می‌دهد. این طرح بر روی APUهایی متمرکز است که شامل معماری گرافیکی یکپارچه مانند RDNA1، RDNA2، یا RDNA3.5 است. علاوه بر این، برخی از معماری‌های آینده ممکن است از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی موسوم به XDNA1 یا 2 استفاده کنند.

نقشه راه هسته X86 AMD فاش شد، جزئیات معماری Zen5 (نیروانا) Zen6 (مورفئوس) به تفصیل شرح داده شد

در سری AMD Strix بر روی افزایش عملکرد هوش مصنوعی تمرکز شده است

نقشه راه AMD برای پردازنده نسل بعدی بخش‌های عملکرد متفاوتی را نشان می‌دهد که این شرکت قصد دارد با استفاده از معماری‌های Zen5 و Zen4 آینده خود به آنها رسیدگی کند. در سال 2024، معماری Dragon Range که برای سیستم‌های گیمینگ با عملکرد بالا طراحی شده است، انتخاب اصلی AMD در بازار خواهد بود. در این نقشه راه هیچ به روزرسانی برای سال بعد مشاهده نمی‌شود، اما در سال 2025، سری Fire Range به عنوان آخرین معماری Zen5 معرفی خواهد شد.

اما بخش جذاب‌تر آن APU‌های سری Strix هستند که با نام‌های Strix Point و Strix Halo (همچنین به عنوان Sarlak) شناخته می‌شوند. گزینه اول جانشین مناسبی برای Phoenix است که انتظار می‌رفت اوایل سال آینده معرفی شود، زیرا AMD معمولاً در آن دوره از سال سری‌های جدیدی را منتشر می‌کند. هرچند که AMD معمولاً در طی جریان CES محصولات جدید خود را معرفی می‌کند، اما عرضه آنها معمولاً به ماه‌های بعد منتقل می‌شد و احتمالاً این همان چیزی است که این نقشه راه نشان می‌دهد.

نقشه راه AMD پردازنده Zen5

طبق این نقشه راه، پردازنده Strix Point دارای هسته‌های پردازش مرکزی Zen5 و هسته‌های پردازش گرافیکی RDNA 3.5 همراه با هسته‌های هوش مصنوعی XDNA 2 است که تقریبا در اواسط سال 2024 عرضه می‌شود. همچنین نقشه راه تایید می‌کند که این سری دارای 12 هسته Zen5 است و آنچه جدید است عملکرد 45 تا 50 TOPS AI یا به عبارتی (Trillions or Tera Operations per Second) است. در واقع، انتظار می‌رود که تمام APUهای پریمیوم و پیشرفته آینده، این سطح از عملکرد هوش مصنوعی را داشته باشند.

جالب‌تر اینکه که گفته می‌شود Strix Halo می‌تواند 16 هسته Zen5 و حداکثر 40 واحد محاسباتی RDNA 3.5 ارائه کند و در سال 2025 عرضه می‌شود، که این بر خلاف انتظارات قبلی است که 2024 را به عنوان زمان عرضه در نظر گرفته بودیم. چنین برنامه‌ریزی بدان معناست که بخش جدید APU که توسط AMD به عنوان “Elite Experiences” تعریف شده است، سال آینده راه اندازی نخواهد شد. همچنین گفته می‌شود این تراشه دارای تراشه XDNA2 AI با عملکرد 45 تا 50 تاپ است.

به احتمال زیاد دلیل افزایش عملکرد هوش مصنوعی یک نیاز جدید برای سیستم عامل ویندوز 12 است، که گفته می‎‌شود چیزی حدود 50 TOPS است. تا کنون برخی از افشاگران به این موضوع اشاره کرده‌اند.

همچنین نقشه راه جدید تایید می‌کند که چه اتفاقی برای Hawk Point خواهد افتاد، تراشه‌ای که دارای 8 هسته Zen4 است. به احتمال زیاد این محصول در اصل به‌روزرسانی سیلیکون Phoenix است که دارای هسته‌های GPU/AI RDNA3 و XDNA1 است. همانطور که نقشه راه نشان می‌دهد، 16 TOPS از عملکرد شتاب هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. جانشین آن، به نام Kraken Point نیز دارای 8 هسته است، اما معماری جدیدتر Zen5 و گرافیک ارتقا یافته RDNA3.5. هسته هوش مصنوعی به XDNA2 ارتقا خواهد یافت، اما گره در 4 نانومتر باقی خواهد ماند.

در نهایت اطلاعاتی در مورد Escher داریم که یک تراشه 8 Zen4 با معماری RDNA3 و XDNA1 است. این جایگزین Rembrandt-R خواهد شد، که جای تعجب دارد که هنوز بازنشسته نشده است. در عوض، تراشه‌های Rembrandt در دسته‌بندی اصلی کم‌مصرف در خط تولید 2025 قرار خواهند گرفت.

نقشه راه AMD پردازنده Zen5

بنابراین، در حال حاضر نمی‌توان مطمئن بود که Strix Halo به عنوان سری Ryzen 8000 یا بهتر است بگوییم Ryzen 9000 عرضه خواهد شد یا خیر. ولی خوب با توجه به الگوی نام گذاری AMD، باید انتظار داشت که گزینه دومی باشد.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز