عمومی

گوگل شیطان نیست، فقط یک کسب‌وکار تجاری است!

[ad_1]

«ساندار پیچای» مدیرعامل گوگل در دادگاه ضدانحصاری این شرکت به‌اتهام تسلط گوگل برجستجو و بازار جستجو حاضر شد و شهادت داد.

مدیرعامل گوگل می‌گوید این شرکت شیطان نیست، بلکه فقط یک‌ کسب‌وکار تجاری است. بخشی از شهادت وی در دادگاه ایالات متحده مربوط به گذشته گوگل بود. ساندار پیچای توضیح داد که پول مربوط به موتور جستجوی پیش‌فرض بودن از کجا می‌آید. گفته می‌شود گوگل سالیانه میلیاردها دلار به سازندگان موبایل پرداخت می‌کند تا موتور جستجوی پیش فرض آنها باشد.

دولت آمریکا می‌گوید گوگل حدود 90 درصد بازار جستجو را در اختیار دارد و سالیانه حدود 10 میلیارد دلار به‌صورت غیرقانونی به سازندگان موبایل از جمله اپل و برخی دیگر از شرکت‌های مخابرات پرداخت می‌کند تا موتور جستجوی پیش‌فرض آنها باشد.

مدیرعامل گوگل در دادگاه ضدانحصار شهادت داد

ساندار پیچای مدیر عامل گوگل، روز گذشته در دادگاه محاکمه ضد انحصاری ایالات متحده علیه گوگل حاضر شد و شهادت داد. قاضی مستقر در واشنگتن دی‌سی مسوول رسیدگی به پرونده ضدانحصاری وزارت دادگستری علیه گوگل است. وزارت دادگستری ادعا می‌کند که گوگل با اپل و سایر شرکت‌ها قراردادهای ضدرقابتی منعقد کرده است و جایگاه خاصی برای موتور جستجوی خود ایجاد کرده است. حال آنکه گوگل ادعا می‌کند این جایگاه را به‌واسطه برتر بودن محصولات خود کسب کرده است.

دولت آمریکا استدلال می‌کند که گوگل در سال 2005 از عملکرد مایکروسافت انتقاد کرده بودو در آن زمان گوگل می‌گفت مایکروسافت مسیر درستی را نمی‌رود. حال آنکه اکنون گوگل همان کار را انجام می‌دهد. در آن مقطع زمانی، مایکروسافت آخرین نسخه مرورگر وب خود،  (IE7)را معرفی کرده بود. در آن نسخه کاربران نیازی به دانلود افزونه‌های جداگانه نداشتند و موتور جستجوی پیش فرض شده بود. گوگل نسبت به این رویکرد در سال 2005 انتقاد کرد. حالا دادگاه می‌گوید گوگل همین مسیر را که زمانی خودش به آن انتقاد داشته، در پیش گرفته است.

دادگاه می‌گوید اکثر کاربران پیش‌فرض‌ها را تغییر نمی‌دهند و رویکردهای گوگل درست نیست.  

در دادگاه چه گذشت؟

ساندار پیچای در دادگاه شهادت داد که با تبدیل موتور جستجوی گوگل به بخشی یکپارچه از مرورگر کروم و با ارائه طراحی مینیمالیستی، کاربران می‌توانند فضای بیشتری را برای نتایج جستجو و محتوای وب در پنجره مرورگر در اختیار داشته باشند.

«جان اشمیتلین» وکیل گوگل، ایمیلی مربوط به ارتباطات داخلی شرکت از سال 2010 ارائه کرد که نشان می‌داد کاربرانی که از اینترنت اکسپلورر مایکروسافت به مرورگر گوگل تغییر وضعیت می‌دهند، 48 درصد بیشتر در گوگل جستجو می‌کنند. در آن ایمیل آمده بود که کاربران مرورگر فایرفاکس موزیلا که به کروم تغییر وضعیت داده‌اند، 27 درصد بیشتر در گوگل جستجو کرده‌اند.

شهادت ساندار پیچای نشان‌ می‌دهد ادعاهای رقبا از جمله ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت بی‌اساس است.

در خبرهای قبلی گفته شده بود که گوگل بیش از 10 میلیارد دلار در سال به اپل پرداخت کرده تا موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌ها این شرکت باشد. براساس مستنداتی که هفته گذشته منتشر شد، گوگل در سال 2021 این شرکت 26.3 میلیارد دلار برای قراردادهای مربوط به پیش فرض کردن موتور جستجوی گوگل به شرکت‌هایی در سراسر جهان پرداخت کرده است.

پیچای در مورد این موضوع گفت که گوگل در این موضوع پول بیشتری به اپل نسبت به بقیه تولیدکنندگان موبایل می‌پردازد. وی به این موضوع اشاره کرد که این شرکت قراردادهای جداگانه‌ای با تولیدکنندگان مختلف گوشی‌های اندرویدی و شرکت‌های مخابراتی دارد.

ساندار پیچای گفت: «به‌صورت پیش‌فرض، ما می‌دانیم که این کار منجر به افزایش استفاده از محصولات و خدمات گوگل می‌شود. این همان چیزی است که ما به دنبال انجام آن با قراردادها هستیم.»

ساندار پیچای شهادت داد که رابطه اپل و گوگل همیشه خوب نبوده است. در دسامبر 2018، پیچای با تیم کوک مدیرعامل اپل ملاقات کرد. پیچای گفت که به عنوان بخشی از توافقنامه اپل، او و تیم کوک تقریباً هر سال با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا در مورد معامله خود صحبت کنند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا