عمومی

اندروید 14 به‌زودی پشتیبانی از Passkey را برای اپلیکیشن‌ها آسان‌تر می‌کند

[ad_1]

اپلیکیشن‌های اندرویدی به‌زودی با اندروید 14 بهتر از قبل از فناوری Passkey یا کلیدهای عبور پشتیبانی می‌کنند. گوگل هفته گذشته با انتشار پستی، اعلام کرد در این نسخه از اندروید، Credential Manager جدیدی (اپلیکیشنی برای مدیریت رمزهای عبور) وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید چندین کلید عبور و رمز عبور را در هر اپلیکیشن ذخیره کنید و قرار است اول نوامبر به‌صورت عمومی منتشر شود.

می‌توان گفت Credential Manager یک API جدید مخصوص اندروید است که ماه‌ها در پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان بوده و احراز هویت بیومتریک کلیدهای عبور و رمزهای عبور سنتی را در گوشی‌های اندرویدی فراهم می‌‌کند. این تغییر به کاربران کمک می‌کند تا از احراز هویت بهتری در اندروید 14 بهره‌مند شوند.

اندروید 14 و پشتیبانی از کلیدهای عبور

با استفاده از Credential Manager، کاربران راحت‌تر می‌توانند با تشخیص هویت بیومتریک و از طریق فناوری Passkey به برنامه‌ها وارد شوند. در این شرایط، کاربران دیگر لازم نیست نگران فراموش‌کردن رمز عبور خود باشند.

گوگل هفته گذشته در پست وبلاگی دیگری اعلام کرد که چندین API احراز هویت را منسوخ می‌کند تا توسعه‌دهندگان برای احراز هویت کاربران فقط از Credential Manager استفاده کنند.

کلیدهای عبور یا Passkeys چیست؟

کلیدهای عبور (Passkeys) جایگزین رمزهای عبور سنتی و روش‌های احراز هویت سنتی می‌شوند. به‌این‌ترتیب، فقط با فعال‌کردن Face ID در آیفون، حسگر اثرانگشت در گوشی‌های اندرویدی یا با Windows Hello در رایانه شخصی، کاربران می‌توانند وارد جیمیل، پی‌پل، iCloud یا دیگر سرویس‌ها شوند.

براساس این فناوری، هنگام ایجاد یک رمز عبور، WebAuthn یا Web Authentication دو کلید مختلف ایجاد می‌کند: یکی توسط وب‌سایت یا سرویسی که حساب کاربر در آن است و یک کلید خصوصی نیز در دستگاهی که برای تأیید هویت از آن استفاده می‌کنید، ذخیره می‌شود.

حال این سؤال پیش می‌آید که اگر کلیدهای عبور در دستگاه ذخیره شده باشد، در صورت خراب یا گم شدن آن دستگاه چه اتفاقی می‌افتد؟ از آنجایی که کلیدهای عبور در چندین دستگاه کار می‌کنند، کاربران می‌توانند یک نسخه پشتیبان از کلید خود را در دسترس داشته باشند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا