کامپیوتر و سخت افزار

پردازنده دسکتاپ اینتل Arrow Lake-S تا 5 درصد بهبود در عملکرد تک هسته ای و 15درصد در عملکرد چند رشته‌ای خواهد داشت

[ad_1]

پردازنده‌های دسکتاپ اینتل Arrow Lake-S به عنوان خانواده اصلی بعدی برای گیمرهای رایانه‌های شخصی سطح بالا و کاربران رده پایین ایستگاه‌های کاری عرضه خواهد شد. در حالی که برای عرضه این پردازدنده‌ها باید تا سال 2024 صبر کنیم، اما با تکیه به نشت‌های اطلاعات و شایعات می‌توان برآورد کرد، که اینتل در حال آماده کردن چه چور محصولی است. در آخرین اسلایدی که از اطلاعات مربوط به پردازنده دسکتاپ اینتل Arrow Lake-S به دست آمده است، شاهد بهبود 5 درصدی عملکرد تک هسته‌ای و 15 درصدی در حالت چند هسته ای هستیم.

اینتل Core i9-14900K در مقابل Ryzen 9 7950X3D، کدام یک در بازی عملکرد بهتری خواهد داشت؟

هنوز هم احتمال بهبود بیشتر عملکرد اینتل Arrow Lake-S تا زمان عرضه رسمی آن وجود دارد

در اوایل تابستان بود که شاهد برآوردهای عملکرد یک پردازنده مرکزی دسکتاپ اینتل Arrow Lake-S بودیم که در برابر یک CPU دسکتاپ Raptor Lake-S نسل سیزدهم قرار گرفته بود. برآوردهای اولیه افزایش 2 درصدی را در عملکرد تک هسته‌ای (IPC / Clock Normalized) و افزایش 14 درصدی را در عملکرد چند رشته‌ای، البته به طور متوسط نشان می‌داد. در آن زمان گمان می‌شد که عملکرد نهایی کمی بهبود خواهد داشت، اما حالا به نظر می‌رسد افزایش زیادی نسبت به آنچه قبلا دیده بودیم نخواهد بود.

اسلایدی که توسط Uzzi38 در انجمن Anandtech منتشر شده است، ارقام عملکرد مشابهی را برای پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S اینتل به ما نشان می‌دهد. این اسلاید از Arrow Lake-S به عنوان تکامل بعدی پلتفرم دسکتاپ رده بالا و ایستگاه کاری سطح پایه با هدف نهایی عملکرد بالا در بازی یاد می‌کند.

بهبود عملکرد اینتل Arrow Lake-S

بر اساس اسلاید فاش شده، پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S اینتل، 5 درصد افزایش IPC و 15 درصد افزایش عملکرد چند رشته‌ای را ارائه می‌کنند. همچنین به هسته‌های P و E جدیدی اشاره شده است که قبلاً می‌دانیم بر اساس معماری Lion Cove و Skymont ساخته شده‌اند. همانطور که قبلا نیز به آن اشاره شده است، این پردازنده‌های مرکزی جدید تا 50٪ حافظه کش L2 بزرگتر خواهند داشت.

Arrow Lake-S (Lion Cove P-Core) با 3 مگابایت حافظه نهان L2 در هر هسته
Raptor Lake-S (Raptor Cove P-Core) با 2 مگابایت حافظه نهان L2 در هر هسته
Alder Lake-S (Golden Cove P-Core) با 1.25 مگابایت حافظه نهان L2 در هر هسته
ظاهرا این اسلاید لو رفته در شهریور ماه ارسال شده است و ممکن است کمی قدیمی باشد. همچنین در دیگر محصولاتی که پیش از این عرضه شده‌اند، دیده‌ایم که اعداد عملکرد نهایی در طول چرخه تولید کمی بهتر از زمان آزمایش‌های اولیه بوده‌اند و از آنجایی که یک سال تا عرضه این تراشه‌ها باقی مانده است، بنابراین هنوز می‌توان انتظار بهبودهای جزئی را داشت. برخی از ویژگی‌های کلیدی در سری پردازنده های دسکتاپ Intel Arrow Lake-S عبارتند از:

  • ایمن و قابل مدیریت (vPRO و امنیت به روز شده)
  • درگاه‌های فوق سریع (PCIe 5.0 و Thunderbolt 4)
  • تطبیقی و هوشمند (موتورهای هوش مصنوعی و ML)

در این اسلایدها، علاوه بر پردازنده‌های دسکتاپ اینتل Arrow Lake-S، به کارت‌های گرافیک جدید مبتنی بر معماری Battlemage1 نیز اشاره شده است. انتظار می‌رود که اینتل بخش رده بالای Battlemage را هدف قرار دهد تا توضیح دهد که چرا در کنار بخش Ultimate Gaming فهرست شده است.

بهبود عملکرد اینتل Arrow Lake-S

پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S اینتل در پیکربندی‌های هسته‌ای مختلف ارائه می‌شوند، اما در حال حاضر برجسته‌ترین آنها ترکیب 8 هسته قدرتمند و 16 هسته کارآمد است که همچنین بالاترین پیکربندی است که می‌توان در نسل سیزدهم و چهاردهم Raptor Lake به دست آورد. این تراشه اینتل در حال حاضر نیازی واقعی برای افزایش تعداد هسته‌های خود نمی‌بیند، اما ممکن است در سال‌های آینده با به میان آمدن معماری‌های نسل بعدی Zen 5 و Zen 6 CPU AMD تغییر کند. طبق اطلاعات قبلی، سری پردازنده‌های اینتل Arrow Lake-S دارای محصولات زیر هستند:

  • Arrow Lake-S 24 (8P + 16E) با 4 هسته Xe Cores و توان حرارتی 125 وات
  • Arrow Lake-S 24 (8P + 16E) با 4 هسته Xe Cores و توان حرارتی 65 وات
  • Arrow Lake-S 24 (8P + 16E) با 4 هسته Xe Cores و توان حرارتی 32 وات

پردازنده‌های دسکتاپ اینتل Arrow Lake-S پلی به سوی سوکت نسل بعدی LGA 1851، بر روی مادربردهای سری 800 با ویژگی‌های زیر خواهند بود:

طول عمر سوکت LGA 1851 تا سال 2026 برنامه ریزی شده است
سازگاری فقط با DDR5، بدون پشتیبانی از DDR4
با مادربردهای سری 800 شروع می‌شود
پشتیبانی از حافظه حداکثر DDR5-6400 (Native JEDEC)
افزایش خطوط PCIe Gen 5.0 از طریق CPU و PCH
از اولین خانواده دسکتاپ Arrow Lake-S پشتیبانی می‌کند
پردازنده‌های Arrow Lake-S دارای 3 مگابایت حافظه نهان L2 در هر P-Core هستند
پردازنده‌های Arrow Lake-S دارای iGPU های Alchemist تازه شده هستند
پردازنده‌های Arrow Lake-S دارای LLC یکپارچه “Adamantine” برای کاشی GPU هستند
پردازنده‌های Arrow Lake-S دارای محصولاتی با پیکربندی 8+16، 8+0، 6+8 هستند.
زمان تقریبی عرضه در نیمه دوم سال 2024
پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S هنوز یک سال با زمان عرضه خود فاصله دارند و ممکن است تا چند ماه قبل از عرضه، اینتل هیچ اطلاعات رسمی از آنها منتشر نکند. اما آنچه که ما در حال حاضر می‌دانیم این است که پردازنده های دسکتاپ Raptor Lake Refresh نسل چهاردهم آخرین خانواده سوکت LGA 1700 هستند، که پس از آن شرکت به پلتفرم های سوکت LGA 1851 کوچ خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز