کامپیوتر و سخت افزار

تراشه Exynos 2400 به طور رسمی معرفی شد

[ad_1]

شرکت سامسونگ ممکن است در سال جاری عرضه چیپست را نادیده گرفته باشد، اما برای سال 2024، این شرکت رسما جدیدترین تراشه پیشرفته خود، با نام Exynos 2400 را معرفی کرده است. شرکت سامسونگ اعلام کرده است که این چیپست با پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود یعنی تراشه Exynos 2200 همراه است. این تراشه جدید در System LSI Tech Day سامسونگ رونمایی شد. همه جزئیات این رونمایی در دسترس نیست، با این حال اجازه دهید در رابطه با آنچه سامسونگ در طول معرفی صحبت کرده است بپردازیم.

تراشه Exynos 2400 به طور رسمی معرفی شد
تراشه Exynos 2400 به طور رسمی معرفی شد

ویژگی‌های Exynos 2400

یکی از پیشرفت‌های عمده چیپست اگزینوس 2400، کارت گرافیک جدید Xclipse 940 است که برای بهبود عملکرد ردیابی نوری می‌شود. این کارت گرافیک توانایی‌های بالقوه‌ای در پردازش گرافیکی دارد و احتمالاً تجربه بازی‌های بصری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را بهبود خواهد بخشید.

همچنین، Exynos 2400 احتمالاً دارای یک پیکربندی با پردازنده 10 هسته‌ای است. این به معنای افزایش توان پردازشی و عملکرد چند وظیفه‌ای بر روی دستگاه‌های سامسونگ است. باتوجه به اینکه جزئیات بیشتر در دسترس نیست، نمی‌توانیم در مورد ساختار و نوع هسته‌های پردازنده بیشتر بحث کنیم.

شرکت سامسونگ جزئیاتی در مورد این دسته از پردازنده‌های Exynos 2400 ارائه نکرده است، اما شایعات قبلی نشان می‌دهد که این چیپست دارای پیکربندی 10 هسته‌ای خواهد بود. همچنین گزارش شده است که این چیپست جدید بر روی فرآیند 4 نانومتری LPP+ این شرکت ساخته شده است که بازدهی انرژی را نسبت به LPP (مخفف Low Power Plus) 4 نانومتری را بهبود می‌بخشد. این فناوری که برای تولید انبوه Tensor G3 استفاده می‌شد، در قسمت‌های داخلی پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو استفاده می‌شود.

این شرکت بیان می‌کند که یک نسخه نمایشی زنده در طول این رویداد به نمایش گذاشته شد که قابلیت‌های پردازنده گرافیکی Xclipse 940 مبتنی بر RDNA3 و ویژگی‌های ردیابی پرتو آن را نشان می‌دهد. اگرچه هیچ عددی ارائه نشده است، سامسونگ بیان می‌کند که پردازنده گرافیکی جدید جلوه‌های بصری مانند تابش سراسری، انعکاس و رندرینگ سایه را ارائه می‌دهد. A17 Pro همچنین از ردیابی پرتوهای شتاب‌دهنده سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند، بنابراین دیدن عملکرد هر دو چیپست در برابر یکدیگر جالب خواهد بود.

برای مقایسه عملکرد هر دو تراشه، جالب خواهد بود که مشخصات دقیق‌تری درباره این تراشه‌ها ارائه شود. اطلاعاتی مانند سرعت پردازش، تعداد هسته‌ها و معماری دقیق تراشه‌ها می‌تواند به ما در درک بهتری از عملکرد آن‌ها کمک کند. همچنین، مقایسه نتایج عملکرد هر دو تراشه در آزمایش‌های واقعی و برنامه‌های کاربردی مختلف نیز می‌تواند به ما در تشخیص تفاوت‌ها و قابلیت‌های هر تراشه کمک کند.

تراشه Exynos 2400 به طور رسمی معرفی شد
تراشه Exynos 2400 به طور رسمی معرفی شد

علاوه بر این، بهبود عملکرد قابل توجهی در بخش پردازنده نیز اعلام شده است. شرکت سامسونگ ادعا می‌کند که Exynos 2400 قادر است بهبود قابل توجه 70 درصدی در محاسبات و افزایش 14.7 برابری در عملکرد هوش مصنوعی نسبت به چیپست نسل قبلی یعنی Exynos 2200 داشته باشد. شرکت سامسونگ همچنین یک ابزار هوش مصنوعی جدید را معرفی کرد که برای گوشی‌های آینده طراحی شده است و با استفاده از برد مرجع Exynos 2400، تولید AI متن به تصویر را نشان داد.

چیپست جدید Exynos 2400 قرار است در سال آینده برای مجموعه گلکسی اس 24 عرضه شود. این تراشه احتمالاً برای تغذیه این گوشی هوشمند استفاده خواهد شد. اما شرکت سامسونگ هنوز اعلام نکرده که آیا قصد دارد چیپست Exynos 2400 را به شرکای دیگر برای استفاده در گوشی‌های هوشمند خود و در بازارهای مختلف عرضه کند یا خیر.

مقایسه کارت گرافیک Xclipse 940 اگزینوس 2400 و Adreno 740 Snapdragon 8 Gen 2

تفاوت‌های دقیق بین چیپست‌های Exynos 2200 و Exynos 2400 هنوز مشخص نیست، زیرا اطلاعات محدودی در این رابطه در دسترس است. با این حال، قبل از اعلام رسمی، برخی اطلاعات درباره عملکرد کارت گرافیک این تراشه به بیرون درز کرده است. طبق این اطلاعات، متأسفانه مشخص شده است که کارت گرافیک Xclipse 940 Exynos 2400 نتوانست در مقابل Adreno 740 Snapdragon 8 Gen 2 به نتیجه مطلوبی برسد.

Snapdragon 8 Gen 2

ما منتظر جزئیات بیشتر در رابطه با مشخصات چیپست جدید سامسونگ هستیم. همچنین برای مقایسه بیشتر در عملکرد و مهمتر از همه، معیارهای کارایی انرژی کنجکاو هستیم تا ببینیم کارخانه ریخته‌گری سامسونگ در سال جاری تا چه اندازه پیشرفت کرده است. ما معتقدیم که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 همچنان نسبت به چیپست اگزینوس 2400 که سال آینده منتشر خواهد شد، برتری خواهد داشت، اما چقدر تفاوت در عملکرد آن‌ها وجود خواهد داشت؟ پاسخ این سوال را در آینده خواهیم دانست.

بدون امتیاز