کامپیوتر و سخت افزار

فناوری مایکروسافت CASO تعویض بین dGPU و iGPU را در لپ تاپ های هیبریدی بدون MUX ممکن می کند

[ad_1]

مایکروسافت یک ویژگی کاملاً جدید برای ویندوز به نام CASO معرفی کرده است، این فناوری امکان تعویض iGPU و dGPU هیبریدی در لپ‌تاپ‌ها در هر سه مدل GPU موجود (انویدیا – AMD – اینتل ) بدون نیاز به MUX پشتیبانی می‌کند. طبق گفته مایکروسافت، CASO یا Cross Adapter Scan-Out راه حلی برای پلتفرم‌هایی است که از پیکربندی پردازنده گرافیکی ترکیبی استفاده می‌کنند که شامل iGPU و dGPU است. لپ‌تاپ‌هایی که شامل iGPU و dGPU می‌شوند از iGPU برای اجرای نمایشگر استفاده می‌کنند و همچنین می‌توانند برای کارهای سبک وزن استفاده شوند و dGPU مسئول انجام کارهای سنگین مانند بازی و سایر کارهای رندرینگ و ایجاد است.

به روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز 11 در 4 مهر منتشر می شود، پررنگ تر شدن نقش هوش مصنوعی در ویندوز

با فناوری مایکروسافت CASO دیگر نیازی به راه حال‌های اختصاصی نیست

لپ‌تاپ‌های امروزی از راه‌حل‌های اختصاصی برای استفاده کامل از سخت‌افزار داخلی و جابه‌جایی بین iGPU و dGPU بر اساس حجم کاری استفاده می‌کنند. انویدیا دارای Optimus پیشرفته است در حالی که راه‌حل AMD با عنوان Smart Access Graphics ارائه می‎‌شود. هر دو راه حل از یک تراشه MUX (Multiplexer) استفاده می‌کنند که بین iGPU و dGPU سوئیچ می‌کند.

اما هر دوی اینها راه حل‌های اختصاصی هستند و مواردی وجود خواهد داشت که برخی برند‌های خاص از چنین ویژگی‌هایی پشتیبانی نمی‌کنند. به عنوان مثال، AMD از Smart Access Graphics در محصولات پریمیوم خود تحت برنامه “AMD Advantage” استفاده کرده است و انویدیا نیز از این ویژگی‌ها در اکوسیستم لپ‌تاپ‌های خود استفاده می‌کند. پس اگر لپ تاپ NVIDIA Optimus یا AMD Smart Access Graphics ندارید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اینجاست که CASO مایکروسافت وارد صحنه می‌شود تا بدون سوئیچ MUX این کار را انجا بدهد. در واقع دو نسخه از یک فریم رندر شده ارسال ‌می‌شود، یکی از dGPU به یک منبع مشترک و دیگری از منبع مشترک به iGPU. این مثال شامل بازی است و در حالی که کار می‌کند، کارآمد نیست و منجر به FPS پایین‌تر و تاخیر بیشتر می‌شود. با وجود یک سوئیچ MUX و همان حجم کاری بازی، لپ‌تاپ می‌تواند اتصال صفحه نمایش را به dGPU نیز تغییر دهد تا از طریق یک منبع مشترک با iGPU عبور نکند. این کار با استفاده از GPU که برای کاری که لپ‌تاپ در حال اجراست بهترین است، عملکرد را به حداکثر می‌رساند.

با CASO، شما نه تنها از شر منبع مشترک خلاص می‌شوید، بلکه از شر نیاز سوئیچ MUX نیز خلاص می‌شوید. CASO فقط به یک کپی از فریم رندر شده نیاز دارد که مستقیماً روی صفحه نمایش اسکن شود و در نتیجه عملکرد بهتر، تأخیر کمتر نمایشگر و بازدهی بهتر باتری ایجاد شود. طبق گفته خود مایکروسافت، CASO در طیف گسترده‌ای از سخت افزارها پشتیبانی می‌شود و از هر دو عنوان DX11 و DX12 پشتیبانی می‌کند. تست‌های داخلی به طور متوسط 16% افزایش فریم ریت، 27% کاهش تاخیر و 45% کاهش در Windows TDR (Timeout Detection & Recovery Events) با فعال کردن CASO نشان داده است.

بیانیه AMD در رابطه با CASO:

“به عنوان گواهی بر همکاری دیرینه ما و تعهد به نوآوری در فناوری، ما با هم گرافیک ترکیبی را برای گیمرها بهتر کردیم، فریم‌های بیشتر در ثانیه و تاخیر کمتری را ارائه دادیم. CASO از پردازنده‌های AMD RyzenTM 6000 Series با گرافیک RadeonTM، پیشرفته‌ترین پردازنده در کلاس خود برای بازی‌های سطح بالا در نوت‌بوک‌های بسیار نازک، در دسترس است.

بیانیه اینتل در رابطه با CASO:

“اینتل در تلاش است تا عملکرد بازی را بهبود بخشد و CASO چنین بهبودهایی را با کاهش تاخیر فریم و افزایش FPS با ارائه‌های GPU یکپارچه و اختصاصی ما ارائه می‌کند.”

بیانیه انویدیا در رابطه با CASO:

همه پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA GeForce که در حال حاضر با نسخه درایور r515_00 از CASO پشتیبانی می‌کنند.

آخرین نسخه GeForce Game Ready Driver برای دانلود در اینجا موجود است.

CASO مایکروسافت به حداقل پردازنده گرافیکی AMD Ryzen 6000 و گرافیک Intel Iris Xe با WDDM 3.0 یا بالاتر نیاز دارد. اگر از یک لپ‌تاپ مدرن استفاده می‌کنید، می‌توانید CASO را برای خودتان امتحان کنید.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز