کامپیوتر و سخت افزار

TSMC: کمبود پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا تا سال 2025 ادامه دارد

[ad_1]

TSMC اذعان کرده است که تقاضای بسیار زیاد در بخش هوش مصنوعی زنجیره تامین آنها را به شدت مختل کرده است و ادعا می‌کند که کمبود پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی شرکت انویدیا و سایر شرکت‌ها ممکن است تا 1.5 سال دیگر طول بکشد.

برای هوش مصنوعی پردازنده ارزان AMD Ryzen را جایگزین H100 گران قیمت انویدیا کنید

افزایش حجم ناگهانی سفارش‌ها عامل اصلی کمبود پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی

دکتر مارک لیو، رئیس هیت مدیره TSMC، در صحبت با Semicon Taiwan، اعلام کرد که این کسب‌وکار شاهد افزایش زیادی در سفارشات مربوط به انویدیا و شرکای آن بوده است، که در درجه اول به دلیل افزایش توسعه GenAI، که به قابلیت‌های محاسباتی عظیمی نیاز دارد است. او دوباره تکرار کرد که مشکل گلوگاه در بسته‌بندی CoWoS (یک فناوری بسته‌بندی با چگالی بالا برای تراشه‌های با کارایی بالا است) همچنان ادامه دارد و این شرکت اصلا انتظار چنین افزایش عظیمی را در حجم سفارشات تا سال 2023 نداشت.

این کمبود تراشه‌های هوش مصنوعی نیست، {بلکه} کمبود ظرفیت CoWoS ما است. در حال حاضر نمی‌توانیم 100% نیاز مشتریان خود را برآورده کنیم، اما سعی می‌کنیم حدود 80% آن را پشتیبانی کنیم. ما فکر می‌کنیم این یک پدیده موقتی است. پس از گسترش [ظرفیت بسته‌بندی تراشه‌های پیشرفته]، باید ظرف یک سال و نیم کاهش یابد.

-مارک لیو به نقل از Nikkei Asia

TSMC شاهد افزایش سه برابری سفارش‌های معمول بوده، به ویژه برای خدمات بسته بندی CoWoS خود، زیرا این فرآیند سهم بزرگی در تولید پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی دارد. با این حال، TSMC بیان کرده است که آنها در حال کار بر روی تسهیلات ارتقاء مقیاس برای پاسخگویی به تقاضای بخش هوش مصنوعی هستند و امیدوار هستند تا سال 2024 تولید را دو برابر کند. همانطور که این غول فناوری تایوانی فاش کرده است، در حال حاضر ظرفیت کافی را ندارند و ممکن است کمبود این برای مدت طولانی باقی بماند.

امکانات بسته‌بندی CoWoS شرکت TSMC توسط سفارش‌های بزرگ انویدیا برای پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی آنها اشغال شده است. در حالی که شرکت در حال کار بر روی گسترش امکانات است، این یک حرکت بلندمدت است و NVIDIA که در حال حاضر در کانون توجه قرار دارد، نمی‌تواند برای چیزی صبر کند. برای استفاده از این فرصت، طبق گزارش‌ها، شرکت‌هایی مانند اینتل و سامسونگ با انویدیا همکاری می‌کنند تا سهم خود را از “بازار هوش مصنوعی” با تامین قطعات لازم برای تولید پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی، مانند بسته‌بندی حافظه‌های HBM و پردازنده‌های GPU، به دست آورند.

کمبود پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی

پیش از این نیز گزارش شده بود که سامسونگ سهم بزرگی از سفارشات حافظه HBM را از سوی انویدیا به دست آورده است، به این امید که مسئولیت بسته بندی 2.5 بعدی را به عهده بگیرد. علاوه بر این، ریخته‌گری اینتل انتظار رشد در این بخش را دارد و این شرکت به دلیل علاقه به حضور در کسب‌وکارهای مختلف، به‌ویژه آنچه که امروز انویدیا نیاز دارد، روی بهبود امکانات بسته‌بندی خود کار می‌کند.

اخیرا، هر دو شرکت AMD و NVIDIA اعلام کرده‌اند که درآمد مبتنی بر هوش مصنوعی آنها می‌تواند به صدها میلیارد دلار برسد، اما با توجه به محدودیت‌های عرضه و این واقعیت که راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارخانه‌های جدید به این زودی‌ها انجام نمی‌شود، این هدف ممکن است کمی دور از ذهن باشد.

انویدیا قصد دارد زنجیره تامین گسترده‌ای داشته باشد، زیرا هنگام پیش بینی فروش H100s خود در سال های آینده، ممکن است مجبور شود بخش بزرگی از مشتریان خود را نادیده بگیرد. انویدیا قصد دارد چیزی بین 1.5 تا 2 میلیون پردازنده گرافیکی H100 را تا سال 2024 بفروشد که با تکیه بر یک تامین کننده، عملا امکان پذیر نخواهد بود. از این رو، به زودی می‌توانیم شاهد تغییر چشم انداز به نفع تازه واردان در این صنعت باشیم.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز