عمومی

انویدیا از DLSS 3.5 رونمایی کرد؛ بهبود رهگیری پرتو با هوش مصنوعی + ویدیو

[ad_1]

انویدیا پارسال از فناوری DLSS 3 پرده برداشت که از هوش مصنوعی برای افزودن فریم در نمایش بازی‌ها استفاده می‌کرد. این شرکت حالا در گیمزکام 2023 فناوری DLSS 3.5 را معرفی کرده است که از «بازسازی پرتو» (Ray Reconstruction) پشتیبانی می‌کند. این ویژگی از طریق شبکه‌های عصبی موجب بهبود کیفیت رهگیری پرتو می‌شود.

انویدیا در گیمزکام امسال از DLSS 3.5 پرده برداشت که برخلاف نسخه قبلی، منحصر به کارت‌های گرافیک سری RTX 40 نیست و برای پردازشگرهای سری RTX 20 به‌بعد منتشر می‌شود. این شرکت می‌گوید DLSS 3.5 به‌طور خاص برای بازی‌هایی طراحی شده است که از رهگیری مسیر یا رهگیری پرتوی کامل پشتیبانی می‌کنند.

فناوری DLSS درحال‌حاضر از نویزگیرهایی بهره می‌برد که به‌طور دستی تنظیم شده‌اند تا در صحنه‌هایی که نور در آن‌ها رهگیری می‌شود، جای پیکسل‌های خالی نور را پر کنند. ولی این تکنیک می‌تواند موجب ازدست‌رفتن بخشی از دقت رنگ، نورپردازی و حتی اختلال شبح یا Ghosting شود. انویدیا می‌خواهد با کمک هوش مصنوعی این مشکل را برطرف کند و پیکسل‌های باکیفیت‌تری بسازد.

اولین بازی‌هایی که از DLSS 3.5 انویدیا پشتیبانی می‌کنند، کدام عناوین هستند؟

DLSS 3.5 روی اطلاعاتی آموزش داده شده که 5 برابر بزرگ‌تر از اطلاعات مورد استفاده برای آموزش DLSS 3 بوده است. این فناوری جدید از پاییز امسال در دسترس قرار می‌گیرد و بازی‌هایی مثل سایبرپانک 2077 با بسته الحاقی Phatom Liberty و Alan Wake 2 از آن پشتیبانی خواهند کرد. نسخه مخصوص Portal with RTX هم به DLSS 3.5 مجهز می‌شود.

قابلیت بازسازی پرتو مشابه Frame Generation که در DLSS 3 وجود داشت، در قالب یک گزینه جداگانه در بازی‌ها قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند آن را فعال کنند. این فناوری البته تنها محدود به بازی‌ها نخواهد بود و تولیدکنندگان مدل‌های سه‌بعدی هم می‌توانند در اپلیکیشن‌هایی مثل Chaos Vantage ،D5 Render و Nvidia Omniverse از آن استفاده کنند تا صحنه‌های باکیفیت‌تر و دقیق‌تری بسازند.

با توجه به اینکه DLSS 3.5 بیش از همه در بازی‌های سازگار با رهگیری پرتوی کامل کاربرد خواهد داشت، احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا توسعه‌دهندگان این فناوری را در بازی‌هایشان پیاده‌سازی کنند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا