کامپیوتر و سخت افزار

نمودار لو رفته از پردازنده گرافیکی Navi 4C اطلاعات جدیدی فاش کرد

[ad_1]

کانال Moore’s Law is Dead اخیراً یک نمودار از پردازنده گرافیکی منتشر نشده، یا بهتر است بگوییم لغو شده‌ی RX 8000 AMD با نام رمز Navi 4C را به اشتراک گذاشته است. AMD در برنامه‌های خود برای سری‌های نسل بعدی، ابتدا قصد داشت چهار پردازنده گرافیکی را برای عرضه به بازار آماده کند، اما ظاهراً آنها تصمیم گرفته‌اند که دو پردازنده Navi 41 و 42 را به طور کامل لغو کنند.

احتمال لغو توسعه پردازنده گرافیکی RX 8000 RDNA4 و تمرکز دوباره AMD بر روی محصولات میان رده

AMD Navi 4C، پردازنده گرافیکی که شاید هیچ وقت عرضه نشود

نمودار فاش شده یک بستر بسته بزرگ را نشان می‌دهد که چهار قالب را در خود جای می‌دهد: سه AID (Dieهای فعال Interposer) و یک MID (Multimedia و I/O die). به نظر می‌رسد که هر AID حداکثر 3 SED (Shader Engine Dies) را در خود جای دهد. این پیکربندی پیچیده نشان دهنده معماری ادعایی RDNA4 یا حداقل بخشی از پردازنده گرافیکی است که برای انتشار در نظر گرفته شده بود. قابل ذکر است که این نمودار تنها یک طرف طرح را نشان می‌دهد و تصویر کامل را حذف می‌کند. Moore’s Law is Dead خاطرنشان می‌کند که در هر طرف باید قالب‌های کنترل کننده حافظه نیز وجود داشته باشد، اگرچه تعداد دقیق آنها هنوز ناشناخته باقی مانده است.

نمودار پردازنده گرافیکی Navi 4C

پردازنده گرافیکی Navi 4C پیشنهادی چیزی بین 13 تا 20 چیپلت را در خود جای داده است که نشان دهنده افزایش قابل توجهی در پیچیدگی ساختار آن در مقایسه با طرح‌های چند قالبی RDNA3 مانند Navi 31 یا Navi 32 پیش رو است. نکته جالب توجه این است که طرح مشابهی در حق اختراعی با عنوان «Die stacking for modular parallel processors» وجود دارد که توسط یکی از دنبال‌کنندگان Moore’s Law is Dead کشف شده است و مشخص شده که «Virtual Compute Die» را که از طریق یک تراشه پل به هم متصل کرده است.

توجه به این نکته بسیار مهم است که Kepler_L2 اولین کسی بود که به Navi 4C به همراه ارجاعاتی به طراحی های Navi 4X و Navi 4M اشاره کرد. با این حال، تا کنون هیچ اطلاعاتی در مورد دو مورد اخیر ظاهر نشده است و رابطه بین قرارداد نامگذاری C/M/X و Navi 41/42 کاملا نامشخص است.

نمودار پردازنده گرافیکی Navi 4C

این نشت اطلاعات تأیید می‌کند که پروژه Navi 4 AMD یک مورد بزرگ و مستقل بوده. ماهیت پیچیده این طراحی می‌تواند چالش‌هایی را برای شرکت ایجاد کند و آنها را به سمت انتخاب طرح‌بندی‌های ثابت GPU سوق دهد. اینکه چگونه این پروژه روی سری Radeon RX 8000 تاثیر خواهد گذاشت هنوز مشخص نشده است.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز