بازار خودرو

حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا بازی با جان و سلامتی مردم است! [+واکنش سازمان استاندارد و توضیح رسمی سایپا]

[ad_1]

برخی گزارش‌ها خبر از حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا می‌دهند. آنطور که پیداست، جان مردم برای خودروسازان دولتی اصلاً اهمیتی ندارد. این موضوع که واکنش سازمان استاندارد مواجه شده، حالا با پاسخ رسمی سایپا هم همراه شده است.

تصاویر تازه منتشر شده از طرف خریداران خودروهای سایپا نشان می‌دهد که ماجرای حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا حقیقت دارد و دومین خودروساز دولتی، یک قطعه بسیار مهم را از روی این خودرو حذف کرده است.

احتمالاً به خاطر دارید که استارت حذف آپشن از خودروهای ایرانی را شرکت سایپا زد و با حذف زه کنار درب جنجال‌های بسیاری را رقم زد. اما ظاهراً سایپا نمی‌خواهد پا پس بکشد و دست به حذف آپشن‌های دیگری از روی خودروهای خود زده است. این بار ساینا هدف قرار گرفته و با حذف یک آپشن کاربردی مستقیماً جان افراد تحت خطر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: طرح فروش سایپا مرداد 1402 ویژه سامانه یکپارچه [+شرایط و قیمت]

حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا جنجال‌ساز شد

شاید به خاطر داشته باشید که اولین گام در مسیر حذف آپشن را سایپا با حذف زه درهای پراید برداشت و پس از آن بود که قبح چنین حرکتی شکسته شد. بعد از حذف زه‌های پراید، هر دو خودروساز دولتی به مرور بیش‌تر در این زمینه پیشروی کردند و حتی دست به حذف یکی‌از آپشن‌های ایمنی یعنی ایربگ شاگرد هم زدند، اما پس از اجبارهای سازمان استاندارد دوباره مجبور به در نظر گرفتن امکانات ایمنی شدند.

پس از بسته شدن مسیر حذف آپشن‌های ایمنی، این دو خودروساز به سراغ آپشن‌های رفاهی و برخی قطعات ظاهری رفتند و آنها را با خیال راحت و بدون این که ذره‌ای خجالت بکشند، یکی پس از دیگری به بهانه تحریم و برخی بهانه‌های غیرمنطقی دیگر حذف کردند. برای مثال، حذف سانروف و رینگ از دنا پلاس، حذف رینگ ۲۰۷، تغییر ترمز دیسکی به ترمز کاسه‌ای در بسیاری از خودروها، استفاده کردن از غربیلک فرمان‌های ارزان‌تر توسط سایپا و… نمونه‌هایی از این کلاهبرداری‌هایی بوده که در چند سال اخیر توسط ایران خودرو و سایپا رخ داده و داد مشتریان را درآورده است.

به این ترتیب، با توجه به گذشته این دو خودروساز، باید احتمال هر تغییری را داشته باشیم و هیچ حذف آپشن و یا قطعه‌ای نباید برایمان عجیب باشد، زیرا تجربه ثابت کرده که امنیت و رفاه خریداران خودروهای داخلی به هیچ وجه برای خودروسازان مهم نبوده است و نخواهد بود.

پس اگر در آینده‌ای نه چندان دور دیدیم که یکی از خودروهای داخلی حتی تایر هم ندارد نباید متعجب شویم، زیرا حذف تایر هم ممکن است برای ایران خودرو و سایپا عادی تلقی شود و به بهانه‌های مختلف، این تغییر را توجیه کنند.

حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا جنجال‌ساز شد
حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا جنجال‌ساز شد

اکنون سایپا در اقدامی جدید و زیرکانه، عایق میان منبع اگزوز و کف صندوق ساینا S دوگانه‌سوز را حذف کرده است تا کمی در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کند. این شرکت به خیال خود فکر کرده با حذف برخی از قطعاتی که در دید نیستند می‌تواند بدون دردسر و سر و صدا، پروژه کاهش هزینه‌های تولید را پیش ببرد، اما متأسفانه این بار هم با وجود زیرکانه بودن حذف آپشنی که صورت داده است، دستش رو شد.

توجه داشته باشید که ما فقط از حذف این قطعه باخبر شده‌ایم، شاید برخی دیگر از قطعات هم تا به حال حذف شده‌اند و ما از آنها بی‌خبریم. در هر صورت بالاخره ماه پشت ابر باقی نمی‌ماند و هر حرکت و ترفند زیرکانه خودروسازان یک روز برملا خواهد شد.

در تصاویر ارسالی از خریداران ساینا مشخص است که حذف این عایق حرارتی واقعیت دارد، زیرا زیربندی خودرو بیش از اندازه تمیز است و از طرفی دیگر، ساینا S دوگانه سوز به تازگی وارد بازار شده است و خودروی مورد نظر مدل قدیمی نیست.

با نگاه به یکی از عکس‎‌ها، کاملاً واضح است که در اثر انتقال حرارت منبع اگزوز به کف صندوق، نمد یا موکت کف این خودرو بیش از اندازه گرم شده و به بدنه چسبیده است. به این ترتیب، با توجه به عکس‌های ارسالی و سوءسابقه‌ای که ایران خودرو و سایپا در حذف آپشن و قطعه دارند، به احتمال زیاد حذف عایق میان منبع اگزوز و کف صندوق ساینا S دوگانه‌سوز واقعیت دارد. در هر حال، پس از گذشت سال‌ها تجربه در امر حذف آپشن‌ها، این دو شرکت حرفه‌ای شده‌اند و فهمیده‌اند که باید به سراغ حذف قطعات و آپشن‌های نامرئی بروند تا هم کسی متوجه نشود و هم هزینه‌های‌شان کاهش یابد.

حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا جنجال‌ساز شد
حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا

حذف عایق حرارتی میان منبع اگزوز و کف صندوق چه‌قدر خطرناک است؟

با توجه به حساسیت مخزن گاز خودروهای دوگانه‌سوز، برای خود منبع‌ها هم یک لایه عایق در نظر می‌گیرند، به این ترتیب، احتمال گرمایش بیش‌از اندازه مخزن پایین است، اما در هر صورت حذف چنین قطعه‌ای می‌تواند خطرآفرین باشد و جان راننده و سرنشینان حاضر در خودرو را به خطر بیاندازد.

خریداران خودروهای نو ساخت داخل حتما بخوانید

حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا با واکنش تند سازمان استاندارد مواجه شد
حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا با واکنش تند سازمان استاندارد مواجه شد

با توجه به شرایط موجود، خودروسازان تمام تلاش خود را می‌کنند تا هر خودروی تولیدی برای‌شان ارزان‌تر تمام شود، به همین دلیل، احتمال حذف برخی آپشن‌ها و قطعات مهم هم از این به بعد بیش‌تر می‌شود، از این رو، خریداران خودروهای صفر و کم کارکرد داخلی باید هوشیارتر باشند.

به هر حال، توصیه ما به خریداران خودروهای داخلی این است که حتی کوچک‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین بخش‌های خودروی خود را هم مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده تغییرات غیرعادی، حتماً در وهله اول آن را با یک کارشناس و یا مکانیک در میان بگذارید تا اگر تغییر رؤیت‌شده خطرآفرین است، سریعاً مشکل را حل کنید، سپس تغییراتی که صورت گرفته است و مشاهده کرده‌اید را با ما در میان بگذارید تا پیگیر آن شویم و علت را بیابیم.

سازمان استاندارد تخلف سایپا در تولید ساینا دوگانه‌سوز را تایید کرد [بروزرسانی 18 مرداد 1402]

رییس سازمان ملی استاندارد گفت: تولید خودروی ساینای دوگانه سوز بدون عایق منبع اگزور تخلف محرز بود و ما با شرکت بازرسی ناظر بر تولید نیز برخورد کردیم.

به گزارش تکراتو و به نقل از صدا و سیما، مهدی اسلام پناه درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی از حذف عایق منبع اگزوز ساینا دو گانه سوز گفت: این خودرو در سایت کاشان تولید شده بود و ما بعد از بررسی‌های لازم متوجه شدیم که فیلم منتشر شده در فضای مجازی صحت دارد بر همین اساس شدیدترین برخورد را با تولیدکننده خواهیم داشت و همچنین با شرکت بازرسی مستقر در این سایت تولیدی برخورد شد و ممکن است تعلیق شود.

وی با اشاره به اینکه خودرو باید ایمن و استاندارد باشد، ادامه داد: بعد از انتشار فیلم خودروی ساینای دوگانه سوز بدون عایق منبع اگزوز، سازمان ملی استاندارد به موضوع ورود کرد؛ در ابتدا شرکت تولیدکننده مدعی بود که فیلم واقعی نیست، اما بررسی‌های سازمان ملی استاندارد نشان داد که موضوع صحت دارد.

توضیح سایپا درباره حذف عایق حرارتی ساینا ؛ هیچ خطر امنیتی ندارد، بزرگش نکنید! [بروزرسانی 22 مرداد 1402]

به گزارش تکراتو و به نقل از سایپانیوز، موضوع عایق، ارتباطی با ایمنی و کیفیت عملکردی خودرو ندارد و تغییر رنگ اعلام شده صرفاً تغییر ظاهری بوده و تاثیری بر عملکرد، کیفیت و شاخص ایمنی هیچ‌یک از اجزاء خودروی ساینا S دوگانه‌سوز ندارد.

در زمان اجرای پروژه ساینا S دوگانه‌سوز نظر به طراحی محصولات مشابه و پس از بررسی‌های فنی و مهندسی از جمله تجزیه تحلیل حالت خرابی محصول DFMEA) و DFA/DFMA) و تست بر روی نمونه خودرو هیچ‌گونه نقص در آن قسمت خودرو دیده نشده است و طی دوره تغییرات مهندسی حذف عایق حرارتی منبع عقب اگزوز که در مناطق سردسیر به جهت سریع‌تر رسیدن دمای موتور به درجه کاری کاربرد دارد در اواسط اسفندماه ۱۴۰۱ عملیاتی و اجرا شد.

خودرو ساینا S با رعایت تمام استانداردها، تولید و تحویل مشتریان گرامی شده و قبل از رسانه‌ای شدن و با اعلام اولین بازخورد اعتراضی در ابتدای تابستان از سوی شبکه خدمات پس از فروش سایپا مبنی بر تغییر ظاهری رنگ بخشی از کف صندوق عقب در تعدادی از خودروها، این موضوع با اولویت بالا پیگیری و با توجه به اهمیت رضایت مشتری، تصمیم به لغو تغییرات مهندسی و نصب مجدد قطعه روی خودرو در خط تولید گرفته شد و در حال حاضر خودروهای تولیدی مجهز به عایق مذکور هستند.

تاکید می‌شود، تغییر رنگ اعلام شده صرفاً تغییر ظاهری بوده و تاثیری بر عملکرد، کیفیت و شاخص ایمنی هیچ‌یک از اجزاء خودروی ساینا S دوگانه‌سوز ندارد و طراحی این عایق در آن ناحیه از خودرو شامل قطعات ایمنی نمی‌باشد.

فراخوان، موضوعی معمول در صنعت خودرو می‌باشد و تمامی خودروسازان تجربه فراخوان را دارند لذا طبق برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های صورت‌گرفته، تمامی خودروهای تولید شده ساینا S دوگانه‌سوز که فاقد عایق حرارتی هستند، طبق فرایندهای تعریف شده کیفیت و با هدف جلب رضایت مشتریان، فراخوان و به قطعه مذکور تجهیز، خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص حذف آپشن‌های ساینا توسط سایپا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: اسب بخار

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا