کامپیوتر و سخت افزار

آخرین اطلاعات از پیکربندی پردازنده AMD Ryzen 8000 Strix Point

[ad_1]

پردازنده‌های APU نسل بعدی Strix Point AMD تحت خانواده Ryzen 8000 دارای دو پیکربندی مبتنی بر هسته‌های Zen 5 و Zen 5C خواهند بود، که در ادامه به جزئیات بیشتری از آن خواهیم پرداخت.

4 هسته Zen 5 و 8 هسته Zen 5C برای حداکثر 12 هسته و 24 رشته

اخیراً شایعات و درز اطلاعات مختلفی در مورد نسل بعدی خانواده APU Ryzen 8000 AMD با کد Strix Point منتشر شده است. تا اینجای کار از نقشه راه رسمی AMD می‌دانیم که خانواده Strix Point از هسته‌های پردازنده Zen 5، هسته‌های گرافیکی RDNA 3.5 و یک موتور هوش مصنوعی پیشرفته استفاده خواهد کرد. اما حالا شایعات فاش کرده‌اند که سری Strix Point AMD در دو مدل عرضه خواهد شد، یک طراحی یکپارچه استاندارد و یک سری نیز به صورت چیپلت.

APU‌های AMD Strix Point Monolithic همانند APU‌های Phoenix با تمام IP‌های هسته و I/O روی یک قالب خواهند بود. اما AMD با پردازنده Phoenix، چند چیز را تغییر داد و این شرکت اخیراً تأیید کرده است که تعدادی از APU‌های سطح پایه Ryzen 7040 از طراحی هیبریدی استفاده می‌کنند که دارای هر دو هسته Zen 4 و Zen 4C هستند. حالا انتظار می‌رود از همین طرح در قالب‌های Strix Point Monolithic استفاده شود. همانطور که @Olrak29_ نشان داده، تراشه‌های AMD Strix Point Mono دارای 4 هسته Zen 5 و 8 هسته Zen 5C برای حداکثر 12 هسته و 24 رشته هستند.

پیکربندی Ryzen 8000 Strix Point

Strix Halo شبیه Zen 5 دسکتاپ با IOD متفاوت به نظر می رسد.

— kopite7kimi (@kopite7kimi) July 29, 2023

  • IOD یک قطعه سیلیکون جداگانه روی بسته‌ی CPU است که بر روی یک فرآیند جدیدتر و کمتر پیشرفته‌تر از قالب‌های سنتی CPU ساخته شده است.

یک APU دیگر، که آن هم اخیراً فاش شده است، ممکن است دقیقاً از همین پیکربندی استفاده می‌کند زیرا دارای 12 هسته و 24 رشته است. علاوه بر این، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که AMD دارای هسته‌های گرافیکی RDNA 3.5 و طیف وسیعی از I/O در همان قالب باشد. همچنین از پچ اخیر LLVM می‌دانیم که شناسه‌های GFX1150 و 1151 برای APU‌های Strix Point و Strix Point Halo رزرو شده‌اند. ما به احتمال زیاد APU‌ها را به عنوان سری Ryzen 8050 (رده APU Ryzen 8000) مشاهده خواهیم کرد.

  • طراحی یکپارچه Zen 5 + Zen 5C (4nm).
  • تا 12 هسته
  • هسته‌های گرافیکی RDNA 3.5
  • تا 16 واحد محاسباتی
  • تاریخ عرضه نیمه دوم 2024 (مورد انتظار)

همچنین خانواده AMD Ryzen 8000 Strix Halo APU نیز دارای 16 هسته Zen 5 است. این تراشه‌ها دارای یک پیکربندی CCD دوگانه Zen 5 هستند که هر کدام از 8 هسته تشکیل شده است و انتظار می‌رود تراشه‌ها از یک نوع کش سه بعدی V-Cache خاص خود استفاده کنند. Kopite7kimi گزارش می‌دهد که اگرچه APU‌های Strix Point Halo بسیار شبیه به خانواده دسکتاپ Granite Ridge “Ryzen 8000” هستند، اما IOD (IO Die) آن ممکن است کمی متفاوت باشد. برای APUهای رافائل، iGPU در داخل IOD قرار دارد و همین امر ممکن است برای APUهای Granite Ridge و Strix Point Halo صادق باشد.

پیکربندی Ryzen 8000 Strix Point

در حالی که این iGPU در هر دو APU دسکتاپ Ryzen 8000 و APUهای Strix Point Halo از همان معماری RDNA 3.5 استفاده می‌کند، اما در پیکربندی نهایی آنها تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. قالب‌های دسکتاپ عمدتا از طراحی 2 واحد محاسباتی استفاده می‌کنند در حالی که انتظار می‌رود Strix Halo دارای حداکثر 40 واحد محاسباتی RDNA 3.5 باشد. این قطعاً اندازه قالب IOD را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در نهایت آنچه می‌توانیم از APU‌های Strix Point Halo AMD انتظار داشته باشیم در زیر آمده است:

  • طراحی تراشه دوگانه Zen 5 (4 نانومتری).
  • تا 16 هسته
  • هسته‌های گرافیکی RDNA 3.5
  • تا 40 واحد محاسباتی
  • تاریخ عرضه نیمه دوم 2024 (مورد انتظار)

انتظار می‌رود AMD Strix Point در سال 2024 وارد بازار شود و این یعنی که برای رقابت با Arrow Lake اینتل و Lunar Lake وارد میدان خواهد شد. اینتل همچنین قرار است فناوری‌های مشابهی مانند هسته‌های ترکیبی، چیپ‌لت‌ها و هسته‌های گرافیکی افزایش‌یافته را در مجموعه بعدی خود پیاده‌سازی کند، بنابراین شاهد رقابت بسیار جالبی بین این دو رقیب، مخصوصا در بخش موبایل و لپ‌تاپ خواهیم بود.

مطالب مرتبط:

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)