رمزارزها

معرفی پلتفرم متاتریدر؛ مهم ترین ابزار معامله گران فارکس

[ad_1]

فعالان بازار مالی، با نام متاتریدر غریبه نیستند. متاتریدر(MetaTrader) یک پلتفرم پرطرفدار و همه کاره است که با نرم افزار MetaQuotes توسعه یافته است. این پلتفرم اولین بار در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و به دلیل رابط کاربر‌پسند و بسیاری ویژگی دیگر به سرعت در بین فعالان بازار جای خود را باز کرد. متاتریدر برای پاسخ‌گویی به طیف وسیعی از معامله‌گران، از مبتدی تا حرفه‌ای، طراحی شده است و ابزارهای مختلفی برای فعالیت در بازارهای مالی مختلف مانند فارکس، سهام، کالاها و ارزهای دیجیتال را فراهم کرده است.

پلتفرم معاملاتی متاتریدر در دو نسخه اصلی عرضه شده است، متاتریدر۴ (MT4) و متاتریدر۵ (MT5). هر دو نسخه متاتریدر قابلیت‌های بسیاری دارند، نمودار قدرتمند، ابزارهای تحلیل تکنیکال و دسترسی به منابع وسیعی از شاخص‌های سفارشی و مشاوران متخصص، الگوریتم‌های معاملاتی خودکار، از جمله قابلیت‌های این پلتفرم پرکاربرد است. خب، با این توصیف کدام متاتریدر بهتر است؟

ویژگی‌های متنوع در پلتفرم متاتریدر، برای معامله‌گران امکانی را فراهم می‌کند تا به‌راحتی روند‌های بازار را تجزیه و تحلیل کرده و فرصت‌های معاملاتی موجود در بازار را شناسایی کنند. در ادامه با ویژگی‌های این پلتفرم بیشتر آشنا می‌شویم.

نقاط قوت پلتفرم متاتریدر

پلتفرم متاتریدر به‌منظور تسهیل فرایند معاملاتی در بازارهای مالی مختلف مانند فارکس، سهام، کالا، ارزهای دیجیتال طراحی شده است. ویژگی‌های متنوع و فراهم کردن امکانات مختلف باعث شده است این پلتفرم، در بین فعالان بازارهای مالی به یک پلتفرم پرطرفدار بدل شود. در ادامه به برخی ویژگی‌های این پلتفرم آشنا می‌شویم.

  • پرطرفدارترین نسخه‌های متاتریدر، MT4 و MT5 هستند. نسخه MT4 مدتی طولانی نسخه محبوب در بین فعالان بازار مالی بود تا زمانی که MT5 با ویژگی‌های پیشرفته‌تری به بازار ارائه شد.
  • طراحی متاتریدر به‌گونه‌ای است که به کاربر اجازه می‌دهد تا از طریق سرورهای معاملاتی بروکر، با بازارهای مالی مختلفی دسترسی داشته باشند. معامله‌گر می‌تواند سفارشات خود را ثبت کند، معاملات را انجام می‌دهد و موقعیت‌های معاملاتی را در محیط کاربری خود مدیریت کنند.
  • رابط کاربری متاتریدر به گونه‌ای کاربر‌پسند طراحی شده و معامله‌گران در هر سطح از مهارت و تجربه، می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
  • متاتریدر ابزارهای تحلیل تکنیکال بسیاری از جمله اندیکاتورهای مختلف، نمودارها و اشکال گرافیکی متنوعی را ارائه می‌دهد. این ابزارهای کاربردی به معامله‌گر امکان می‌دهد سابقه قیمت را بررسی و فرصت‌های معاملاتی موجود در بازار را شناسایی کند.
  • پشتیبانی از معاملات خودکار، از جمله ویژگی‌های برجسته متاتریدر است. کاربران این پلتفرم می‌توانند الگوریتم‌های معاملاتی (Expert Advisors) را ایجاد یا دانلود کرده و بر اساس معیارهای تعریف شده، معاملات خود را انجام دهند.
  • در متاتریدر برای معامله‌گران این امکان فراهم شده تا استراتژی‌های معاملاتی خود را با استفاده از سابقه قیمت‌ها با استفاده از قابلیت تست پشتیبانی داخلی پلتفرم، ازمایش کنند. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا عملکرد استراتژی‌های خود را قبل از اجرای آنها، ارزیابی کند.
  • قابلیت دسترسی در کامپیوتر، تحت وب، تلفن همراه، به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های معاملاتی خود را فقط با اتصال به اینترنت و در هر مکان و زمانی، مدیریت کند.
  • متاتریدر محیط معاملاتی امنی را برای کاربران فراهم کرده است و داده‌ها و تراکنش‌های کاربر با استفاده از مکانیسم‌های رمزگذاری و احراز هویت، محافظت می‌شود.
  • رابط کاربری متاتریدر قابل تغییر است و به کاربر اجازه می‌دهد تا محیط را مطابق سلیقه و نیاز خود شخصی سازی کند و شاخص‌ها یا اسکریپت‌های سفارشی را برای ارتقا تجربه معاملاتی خود اضافه کند.

نقاط ضعف متاتریدر

علی‌رغم ویژگی‌های بسیاری که برای متاتریدر برشمردیم، این پلتفرم نیز مانند بسیاری از پلتفرم‌های دیگر، نقاط ضعفی نیز دارد.

  • متاتریدر بازارهای مالی مختلفی را پوشش داده است و بیشترین تمرکز آن روی معاملات فارکس است. این پلتفرم در مقایسه با همتایان خود که صرفا برای یک بازار طراحی شده اند، ابزارها و عمق بازار محدودتری را برای سهام و کالا و ارزهای دیجیتال، ارائه می‌دهد. به‌همین دلیل مهم است قبل از انجام معامله، در مورد پشتیبانی دارایی مورد معامله توسط بروکر و پلتفرم متاتریدر، بررسی شود.
  • با وجود رابط کاربر‌پسند متاتریدر، کار در این پلتفرم می‌تواند برای مبتدیانی که احتمالاً با اصطلاحات و عملکرد آن آشنا نباشد، سردرگمی ایجاد کند.
  • پلتفرم متاتریدر برای سیستم‌های مبتنی بر ویندوز طراحی شده و نسخه‌های موجود برای تلفن همراه و مک، ممکن است ناسازگاری‌هایی داشته باشد.
  • در متاتریدر اطلاعات عمق بازار که مربوط به عمق سفارشات و نقدینگی است را نشان نمی‌دهد. این موضوع معامله‌گرانی که به این اطلاعات نیاز دارند را با چالش روبرو می‌کند.
  • علی‌رغم اینکه متاتریدر یک پلتفرم پرکاربرد است، عملکرد و تجربه کاربری آن وابسته به بروکر است. ممکن است در برخی بروکرها امکانات و ویژگی‌های اضافه‌تری ارائه شود یا محدودیت‌های بیشتری در پلتفرم اعمال شود و تمامی این موارد می‌تواند تجربه معاملاتی کاربر را تحت تاثیر قرار دهد.

چطور می‌توانم از متاتریدر استفاده کنم؟

پس از آشنایی با پلتفرم متاتریدر و شناخت ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف این پلتفرم، نوبت به استفاده از این پلتفرم پرطرفدار می‌رسد. برای استفاده از این پلتفرم باید مراحلی را پشت‌سر بگذارید.

  • با مراجعه به وب سایت MetaQuotes یا وب سایت بروکر انتخابی خود، نسخه متاتریدر که با سیستم عامل (ویندوز، مک،تلفن همراه) شما سازگاری دارد را انتخاب و دانلود کنید. در زمان افتتاح حساب در بروکر باید به این نکته دقت کنید که بروکری را انتخاب کنید که از پلتفرم متاتریدر پشتیبانی می‌کند.
  • پس از راه‌اندازی متاتریدر، با ورود نام کاربری و رمز عبور ارائه شده توسط بروکر، حساب خود را فعال کنید. دقت کنید که در زمان ورود سرور صحیحی از لیست ارائه شده توسط بروکر را انتخاب کنید.
  • زمانی به بررسی متاتریدر اختصاص دهید تا با تب‌ها و ویژگی‌های مختلف آن آشنا شوید. برای اضافه کردن لیست نمادهای معاملاتی، از گزینه Symbols استفاده کنید.
  • برای تحلیل یک نماد معاملاتی، نمودار آن را با دوبار کلیک بر روی نماد در پنجره Market Watch باز کنید. سابقه قیمت را بررسی کنید و از ابزارها و شاخص‌های تکنیکال استفاده کنید.
  • برای انجام معامله، با کلیک راست روی نمودار، گزینه Trading را فعال کرده و سفارش جدید را انتخاب کنید. پس از انتخاب حجم معاملات و تعیین حد سود و حد ضرر، موقعیت خرید یا فروش را تعیین کنید.
  • برای استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال، با کشیدن اندیکاتور روی نمودار، آن را فعال کنید.

اگر تازه‌کار هستید و تجربه‌ای از فعالیت در بازار مالی را ندارید یا می‌خواهید استراتژی‌های معاملاتی خود را آزمایش کنید، از حساب آزمایشی استفاده کنید. تا متحمل ریسک و از دست دادن سرمایه نشوید.

متاتریدر یک پلتفرم پرکاربرد و قدرتمند است که در رفع نیازهای معاملاتی بسیاری از فعالان بازار مالی، موثر بوده است. نمودارها، ابزارهای تحلیل تکنیکال، معاملات خودکار از جمله ویژگی‌های این پلتفرم است. به این ترتیب برای بسیاری از معامله‌گران متاتریدر قابلیت بالایی برای اجرای موثر استراتژی‌هایشان را فراهم کرده است. اما در این بین معامله‌گرانی که طبقات مختلف و وسیعی از دارایی‌ها را معامله می‌کنند، احتمالا با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

به‌علاوه متاتریدر می‌تواند ابزاری سودمند برای مدیریت ریسک باشد. تنظیم حد ضرر و حد سود می‌تواند به معامله‌گر امکانی را فراهم کند که ضررهای احتمالی را محدود کرده و یا سود‌های ایجاد شده را از دست ندهد. در این پلتفرم معامله‌گر قادر است به‌راحتی سفارشات خود را اجرا کند و این قابلیت برای اسکالپرها بسیار سودمند است. در این مقاله با پلتفرم محبوب متاتریدر آشنا شدیم و در مورد نقاط قوت و ضعف این پلتفرم صحبت کردیم.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا