موبایل و فناوری

70 درصد ارز مورد نیاز واردات موبایل تامین شد؛ قفل واردات گشوده می‌شود؟

[ad_1]

مطابق با اعلام انجمن واردکنندگان تلفن همراه در راستای تسهیل روند واردات، 70 درصد ارز مورد نیاز واردات موبایل از طریق سیستم بانکی کشور تأمین شده است.

براساس بررسی‌های صورت گرفته در سه ماه اخیر، در بخش واردات تلفن همراه به عنوان یکی از ارزبرترین گروه‌های کالایی، بیشترین میزان تخصیص ارز انجام شده به فعالان اقتصادی، باعث تثبیت قیمت‌ها در بازار تلفن همراه شده است.

حالا طبق اظهارات «مهدی عبقری»، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه تاکنون 70 درصد ارز مورد نیاز واردات موبایل از طرف سیستم بانکی کشور تامین شده است. بااین‌حال مشکلات ارزی همچنان در کشور دیده می‌شود و فعالان اقتصادی هم از این امر اطلاع دارند اما با پیگیری بانک مرکزی به‌نظر وضعیت ارزی روز به روز بهبود یافته و تامین ارز در سامانه نیما و بازار مبادله ارز و طلا به صورت مشخص بهتر شده است.

همچنین طبق اعلام این فعال صنفی، با محدودیت‌های انجام شده در سال پیش توجه مردم به برند آیفون بسیار کمتر شده است. زیرا تولید آیفون‌های ماقبل 13 متوقف شده و به همین جهت با ممنوعیت ورود آیفون 14 شاهد ورود تلفن‌های رفرش و ریپک از این برند هستیم.

بیشتر بخوانید: سازمان حمایت، تخلفات احتمالی فرایند واردات موبایل را بررسی می‌کند

تأمین 70 درصد ارز مورد نیاز واردات موبایل

عبقری در مورد مشکلات باقیمانده در حوزه واردات گوشی تلفن همراه اضافه کرد: «در مورد اصلاح ارزش گمرکی تلفن همراه همچنان شاهد عدم اصلاح آن از سوی گمرک ایران هستیم، بر این اساس در مورد برخی نمونه‌های برند شیائومی شاهد اختلاف ارزش بین 60 تا 100 درصدی هستیم که این موضوع منجر به اتلاف منابع ارزی می‌شود. در مورد تلفن‌های بالای 600 دلار که ارز آن از محل صادرات خود تامین می‌شود، در برند سامسونگ نیز در برخی نمونه‌ها شاهد اختلاف ارزش تا 30 درصد هستیم که باید در این موارد، تعدیلات مربوط به ارزش کالا در دفتر ارزش گمرک انجام شود.»

70 درصد ارز مورد نیاز واردات موبایل

وی همچنین افزود:

«در ماه گذشته تلاش کردیم تا ارزش‌های وارداتی که یکی از منافذ خروج ارز است، اصلاح شود اما دفتر ارزش تاکید داشت که خود بازرگان باید ارزش‌های جدید را به گمرک اعلام کند؛ این درحالی است که بیش اظهاری منجر به جریمه و ماندگاری کالا در گمرک شده و به این ترتیب در مورد اصلاح ارزش‌ها پیگیری از طرف صاحب کالا انجام نمی‌شود.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «با این وجود شاهد افت قیمت 20 درصدی در این مدلها بودیم که دلیل اصلی آن کاهش قیمت ارز و عدم تمایل خریداران به استفاده از کالاهای بی‌کیفیت در برند آیفون است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تأمین 70 درصد ارز مورد نیاز واردات موبایل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا