هوش مصنوعی

توسعه ChatGPT می‌تواند به تحقق عدالت کمک کند

[ad_1]

راهبر تیم داده و هوش مصنوعی کارگزاری مفید باور دارد توسعه هوش مصنوعی و ChatGPT امکانات را برای همه در دسترس کرده و می‌تواند منجر به تحقق عدالت شود. زارع‌زاده همچنین با اشاره به خطرات این فناوری، بر قانون‌گذاری توسعه آنها تأکید کرد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از کارگزاری مفید، «علی زارع‌زاده»، راهبر تیم داده و هوش مصنوعی کارگزاری مفید، در دومین همایش تحربه‌محور هوش مصنوعی در صنعت به اثرات توسعه ChatGPT اشاره کرد و گفت: «امکانات جدیدی که آمده باعث شده که داده‌های بدون ساختار راحت‌تر در دسترس قرار بگیرد. در کمتر از چند سال آینده، برنامه‌نویسی بسیار آسان‌تر خواهد شد. می‌توان کد زدن را به ربات‌ها سپرد و سرمایه انسانی کارهای مهم‌تر و توسعه‌محورتر را انجام خواهد داد. این مدل‌ها امکانات را برای همه در دسترس می‌کند و به‌نوعی می‌تواند منجر به تحقق عدالت شود.»

او همچنین از خطرات و ریسک‌های این فناوری گفت: «خطر از بین رفتن بشریت یا شغل‌ها و… با توسعه روزافزون این مدل‌ها وجود دارد که به‌نظر می‌رسد باید برای توسعه آن‌ها قانون‌گذاری شود.»

زارع‌زاده با بیان تجربه‌های شخصی خود در استفاده از ChatGPT، گفت: «روزهای ابتدایی که ChatGPT آمده بود و من از آن استفاده می‌کردم، راستش برایم چیز خیلی عجیبی نبود. تنها نکته‌ای که مرا به استفاده از این مدل زبانی جذب می‌کرد قابلیت چت‌کردن با آن بود چرا که مدل‌های قبلی فقط جمله‌ها را کامل می‌کردند، اما ChatGPT با کاربر مکالمه می‌کرد و اطلاعات آن کم‌کم با کمک انسان کامل می‌شد.»

راهبر تیم داده و هوش مصنوعی کارگزاری مفید با اشاره به طراحی چت‌بات پشتیبانی مشتریان مفید به‌کمک آمارهای موجود در بانک داده‌های این مجموعه، اظهار داشت نسخه دموی این چت بات در نمایشگاه صنعت مالی 1402 ارائه شد و از مدل نهایی آن تا پایان تابستان رونمایی می‌شود.

به گفته وی به کمک این فناوری تا 50 درصد سؤالات مشتریان کارگزاری بدون صرف زمان اضافی، به‌سرعت و آسان پاسخ داده می‌شود.

مدل‌های زبانی بزرگ

او بخش دیگری از سخنان خود را به مدل‌های زبانی بزرگ اختصاص داد و با طرح این سؤال که مدل زبانی چیست، گفت: «این مدل یک تابع احتمالی است که با گرفتن یک جمله یا مجموعه‌ای از کلمات، محتمل‌ترین کلمه بعد را تولید می‌کند. مدل‌ زبانی یک پیکره متنی بزرگ از شما دریافت می‌کنند. بعد از آن، شما باید منطق جمله‌بندی را برای مدل تعریف کنید و سپس کم‌کم با صرف چند ده میلیون دلار، مدل شما به بلوغ می‌رسد و همه چیز را یاد می‌گیرد.»

زارع‌زاده با اشاره به ChatGPT و درک آن از استدلال و حل معما، گفت: «برایم سؤال شد که یک مدل زبانی چطور می‌تواند استدلال کند؟ بر این باورم که این استدلال هم از روی دیتا (داده) کار و تابع طراحی می‌کند که احتمال تولید جمله با استدلال درست برایش بسیار قوی‌تر است.»

راهبر تیم داده و هوش مصنوعی کارگزاری مفید با اشاره به تاریخچه هوش مصنوعی اظهار داشت مدل‌های اولیه سیمبلیک بودند که نتایج خوبی نگرفتند و می‌توان گفت به این دلیل، اولین زمستان هوش مصنوعی از راه رسید:

«بعد اما کم‌کم مدل‌های آماری آمدند و از روی دیتا به‌کمک توابع ساده نتیجه را بهتر کردند. در این مدل‌ها نیاز بود که سرمایه انسانی هم کمک‌دهنده باشد و در مرحله بعد، یادگیری‌های عمیق آمدند که بسیار پیشرفته بود و حالا در دوره foundation مدل هستیم که مدل‌هایی که تحول ایجاد کردند و استدلال‌کردن را هم به‌خوبی بلدند. نتایج آزمون‌های حرفه‌ای که از ChatGPT 4 گرفته شده، خیره کننده است. قدرت استدلال این ربات‌ها در مسیر افزایش است و مثل خود ما که با دیدن و شنیدن اجداد خود در مسیر توسعه قرار گرفته‌ایم، این مدل‌ها هم می‌توانند به‌زودی در این مسیر قرار گیرند. همان‌طور که در فرایند تکامل، نورون‌های مغزی‌ ما به‌روزرسانی شده است، این اتفاق برای مدل‌ها و ماشین‌ها هم رقم خواهد خورد؛ مثل یادگیری زبان توسط بچه‌هایی که تازه به دنیا آمده‌اند.»

گفتنی است رویداد تجربه‌محور هوش مصنوعی در صنعت AIX02، به همت کارگزاری مفید از صبح امروز در حال برگزاری است. در این رویداد، متخصصین و فعالان حوزه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علوم داده در کشور به بیان نظرات و تجربیات در این حوزه می‌پردازند. دور نخست این رویداد، 28 اردیبهشت ماه سال 1401 برگزار شد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا