کامپیوتر و سخت افزار

پردازنده مرکزی اینتل Raptor Lake Refresh با مدل شماره گذاری نسل چهاردهم

[ad_1]

اینتل در نیمه دوم سال 2023 معماری پردازنده رده مصرف کنند عمومی «Raptor Lake» خود را به‌روزرسانی می‌کند که به سادگی «Raptor Lake Refresh» نامیده می‌شود، اما ظاهرا قصد دارد برای شماره گذاری آنها از مدل نسل چهاردهم پردازنده‌های خود استفاده کند.

اینتل وجود حافظه پنهان L4 Adamantine را در پردازنده Meteor Lake تایید کرد

هنگامی که ما برای اولین بار در دسامبر 2022 در مورد این توسعه شنیدیم، دو نظریه وجود داشت که چگونه اینتل می‌تواند این پردازنده‌ها را نامگذاری کند. اولی پیشنهاد کرد که همان مسیر Coffee Lake Refresh (9th Gen Core) را طی کند و به “Raptor Lake Refresh” یک طرح شماره گذاری نسل جدید (14th Gen Core) بدهد. اما در سمت دیگر، تصور بر این بود که اعداد مدل پردازنده‌های جدیدی را در نسل سیزدهم ایجاد کند، مانند آنچه با Haswell Refresh” (4th Gen Core) انجام داد.

شماره گذاری Raptor Lake Refresh

آخرین نسل از سری پردازنده‌های Core i

به فروشندگان در تایوان اطلاع داده شده است که سری دسکتاپ “Raptor Lake Refresh-S” و نوت بوک “Raptor Lake Refresh-H” به عنوان نسل نهایی پردازنده های Core i عرضه خواهند شد (برای حفظ نامگذاری فعلی) ولی در بین نسل 14th قرار خواهند گرفت. برای مثال می‌توان محصولات رده‌ بالای دسکتاپ را «Core i9-14900K» نامید. Raptor Lake Refresh-U اولین نسل با نام تجاری Core خواهد بود، در حالی که Meteor Lake برند Core Ultra را دریافت خواهد کرد، زیرا دارای هسته‌های پردازنده مرکزی نسل بعدی، iGPU و شتاب دهنده هوش مصنوعی است که همگی ویژه نسل جدید هستند.

در مورد اینکه چه چیزی «Raptor Lake» را جدا از «Raptor Lake Refresh» متمایز می‌کند، یک نظریه وجود دارد. اینتل می‌تواند اصلاحات نهایی گره ریخته‌گری Intel 7 خود را برای این سری پیاده‌سازی کند و تعداد هسته‌های CPU و اندازه حافظه پنهان را به صورت نسلی بهبود ببخشد. برای مثال، پردازنده‌های نسل سیزدهم Core i5 غیر K از نسل قدیمی‌تر با 1.25 مگابایت حافظه نهان L2 در هر هسته P و 2 مگابایت حافظه نهان L2 مشترک در هر کلاستر E-core استفاده می‌کنند. شاید نسل چهاردهم Core i5 بتواند بر اساس سیلیکون جدیدتر با 2 مگابایت حافظه کش L2 در هر هسته P و 4 مگابایت حافظه نهان L2 مشترک در هر کلاستر E-core باشد.

البته نمی‌توان به طور کامل اطمینان داشت که اینتل چگونه محصولات Core i7 و Core i9 را تقسیم خواهد کرد. برای نسل نهم «Coffee Lake Refresh»، اینتل با معرفی یک قالب جدید 8 هسته‌ای یکپارچه، تعداد هسته‌های پردازنده مرکزی را افزایش داده بود که به آن اجازه می‌داد تا تعداد هسته‌های CPU را برای محصولات Core i9 و Core i7 خود شماره‌گیری کند. نسل دهم “Comet Lake” شاهد معرفی یک قالب 10 هسته‌ای و اصلاحات نهایی فرآیند 14 نانومتری بود تا تعداد هسته/رشته‌های CPU را در سراسر برد افزایش دهد.

مطالب مرتبط:

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)