عمومی

چگونه پرستار سالمند حرفه ای پیدا کنیم؟

با توجه به اشتغال بخش کثیر جامعه و افزایش تنش‌های ذهنی و فیزیکی در سال‌های اخیر در میان افراد، مراقبت از سالمندان به یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین کارها برای هر یک از اعضای خانواده تبدیل شده است. در همین راستا دو راهکار برای نگهداری و ارائه خدمت به سالمندان در سطح جوامع رواج یافته است.

خانه سالمندان اولین مکانی است که افراد برای حفظ رفاه سالمندان و رسیدگی به آنها، این گزینه را برمی‌گزینند. خانه سالمندان علی‌رغم ارائه خدمات مطلوب، در تمامی موارد رضایت بخش نیست زیرا احساس دوری شخص از خانه و خانواده ممکن است باعث بروز و تشدید مشکلات روحی و روانی آنها شده و سبب مقاومت این افراد در برابر دریافت خدمات شود. این بازخوردهای منفی نهایتا نتیجه ی معکوسی را به دنبال دارد.

راهکار دوم، دریافت خدمات پرستاری سالمند است که در سال‌های اخیر بسیار رایج شده و نتایج بسیار مطلوبی را به دنبال دارد. پرستار سالمند یا دارای مهارت و تخصص لازم برای مراقبت و ارائه خدمات بهداشتی به سالمندان است. پرستار سالمند، متخصص در انجام کارهای روزمره است و در عواملی که سالمند از انجام آن ناتوان است، به یاری او می‌شتابد.

درخواست پرستار ماهر می‌بایست از مراکز معتبر صورت گیرد و توجه ویژه‌ای به این امر شود.

 

انواع خدمات پرستاری سالمند:

سالمندان بنا به دلایل گوناگونی به دنبال بهره‌مندی از خدمات پرستاری هستند. پرستاری سالمند حرفه ای خدمتی است که صرفا مربوط به بخش پزشکی نیست و ممکن است درخواست پرستار بنا به دلایل مختلفی صورت گیرد. در برخی موارد شخص سالمند سالم است و دچار هیچ مشکلی نیست و تنها در انجام کارهای سنگین روزمره نیاز به کمک دارد؛ یا در مواردی برای رفع تنهایی و داشتن یک همدم و هم صحبت درخواست پرستار می‌دهند.

دسته ی دیگر از سالمندان مبتلا به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی و …  هستند و برای انجام تمامی کارهای روزمره و بهداشتی نظیر استحمام، سرویس بهداشتی، کوتاه کردن مو و موهای زائد، پختن غذا، خرید و … نیاز به پرستار دارند.

در مواردی سالمند پوشکی و ناتوان از هرگونه فعالیت است و پرستار موظف است علاوه بر کارهای روزمره به تعویض پوشک و کنترل سالمند برای پیشگیری از زخم بستر شدن  بپردازد.

خدمات پرستاری در دو صورت شبانه روزی و دائمی و همچنین نیمه وقت و ساعتی ارائه می‌شود. انتخاب نوع پرستار بر اساس خدمت مورد نیاز انجام می‌شود. پرستار شبانه روزی در تمام روز در کنار سالمند می‌ماند. پرستار نیمه‌وقت بطور چند ساعت در روز به مدت چند روز یا چند هفته به ارائه خدمات می‌پردازد. پرستار ماهر، پرستاری است که به خوبی پاسخگوی نیازهای کیس تحت مراقبت باشد.

بر اساس شرح وظایف پرستار و تعداد روزها و ساعات فعالیت او، ممکن است دستمزد تعیین شده تغییر کند و مقدار ثابتی برای آن تعریف نشده است. بهتر است تمامی این عوامل به صورت مکتوب و معتبر در میان دو طرف به امضا برسد تا در طی مسیر مشکلی بوجود نیاید.

 

پرستار سالمند حرفه ای کیست؟

در برخی موارد یاد شده، سالمند به دلیل قرارگیری در شرایط خاص، نیاز به مراقبت تخصصی دارد و ممکن است حضور پرستار کم تجربه باعث ایجاد مشکلاتی شود.

پرستار حرفه ای، پرستاری مجرب در بحث مراقبت از افراد سالمند است که سابقه و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد و علی‌رغم استرس بالا و سختی زیاد بتواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. پرستار سالمند متخصص‌، دارای تخصص در جنبه‌های مراقبتی از سالمندان است و می‌تواند از تمامی ابعاد حس رضایت را برای کیس مورد نظر و خانواده‌اش به ارمغان بیاورد.

پرستار سالمند حرفه ای ملزم به کسب اطلاعات کافی در رابطه با نوع بیماری جسمی و روحی بیمار، نوع داروهای مصرفی و دوز آنها، اطلاع از تداخلات دارویی، عدم فراموشی هر وعده از داروها و … است. بودن یک پرستار ماهر همراه سالمند باعث افزایش مطلوبیت و رضایت شخص از زندگی می‌شود.

پرستار سالمند حرفه ای باید دارای ویژگی‌هایی باشد که مهم‌ترین آن حفظ احترام در برخورد با سالمند است. برقراری ارتباط بطور صمیمانه نیز بسیار مهم است به گونه ای که شخص در درخواست‌های خود دچار مشکل و خجالت نشود. درک بالای پرستار در رابطه با اوضاع فعلی سالمند و کمک به بهبود سلامتی او و عدم فراموشکاری در رابطه با برخی مسائل نظیر استفاده از داروها از دیگر جنبه‌های مهم این قضیه است.

 

لزوم بهره‌مندی از خدمات پرستار سالمند حرفه ای:

افراد سالمند به دلیل کهولت سن و ناتوانی در انجام بسیاری از موارد، ممکن است حس سرخوردگی داشته باشند و به دنبال آن به راحتی نتوانند تمام نیازهای خود را با اطرافیان و فرزندان خود مطرح کنند. در بسیاری از موارد بی توجهی به این نیازهای ضروری و غیرضروری از سوی سالمند ممکن است در کیفیت زندگی شخص تاثیر بگذارد. البته در برخی موارد، سالمند از قبول ناتوانی در انجام امور سرباز می‌زند و اصرار بر انجام فعالیت‌های خویش دارد.

در این شرایط حضور یک پرستار سالمند حرفه‌ ای باعث می‌شود سالمند از به اشتراک گذاشتن نیازهای خود احساس عجز و کمبود عزت نفس نکند و به راحتی نیازهای خود را مطرح کند. از سوی دیگر خانواده با ذهنی فارغ از تشویش و نگرانی در رابطه با مراقبت از سالمند، به کارهای روزمره و روتین خود می‌پردازند.

پرستار سالمند متخصص تمامی شرایط فیزیکی و تغییرات را در سالمند، کنترل می‌کند و در نظر می‌گیرد. در صورت بروز کوچکترین تغییر مثبت و منفی نظیر افزایش یا کاهش فشار خون‌، افزایش یا کاهش قند خون، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، افت اکسیژن خون و …، سریعا آن را با یک پزشک متخصص به اشتراک می‌گذارد. ممکن است شخص سالمند اتراق باشد و توانایی حرکت و تغییر حالت نداشته باشد؛ در اینصورت پرستار باید بطور مداوم شرایط شخص را کنترل کند تا از ابتلا به زخم بستر جلوگیری کند.

همراه شدن با سالمند و شنیدن تجربیات، مشکلات، عواطف، آرزوها، دغدغه‌ها، نیازها و … به بهبود اوضاع روحی شخص تحت نظر کمک می‌کند و مانع از ایجاد حس تنهایی و انزوا می‌شود.

انتخاب پرستار با تجربه و مطمئن برای مراقبت از سالمند بسیار سخت است. دریافت خدمات مراقبتی پرستار حرفه ای سالمند می‌بایست از مرکز معتبر انجام شود تا بهترین بازخورد را داشته باشد و نظارت مستقیم بر نحوه ی عملکرد پرستار و ارائه خدمات تخصصی از سوی وی صورت گیرد. شرکت خدمات پرستاری سلامت اول با تیم مجرب و ماهر به ارائه تمامی خدمات تخصصی مراقبتی می‌پردازد. این مجموعه کسب رضایت مشتری را سرلوحه ی کار خود قرار داده و در همین راستا تمام توان خود را به کار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا