عمومی

3 تا از کودهای با کیفیت و مفید برای گلخانه و زمین های زراعی

 

کشاورزی یک بخش اساسی از همه چیز است، علاوه بر هر جنبه دیگری اقتصاد، تولید ناخالص داخلی و معیشت کشاورزان، همگی با کشاورزی مرتبط هستند. خشکی، تغییرات اقلیمی و کمبود دانش کشاورزی را خراب می کند؛ هر شخصی که می خواهد در زمین های زراعی کار کند باید در مورد هر چیز جزئی از کشاورزی به خوبی اطلاع داشته باشد. راه اندازی یک گلخانه نیز به همین صورت است و افراد متقاضی پرورش گل و گیاه باید از شرایط مورد نیاز رشد هر گیاه به طور خاص اطلاع داشته باشند. یکی از موارد مهم و مشترک در گلخانه ها و زمین های زراعی استفاده از کودهای مخصوص برای هر نوع گیاه با توجه به نیازهایش می باشد؛ به طور کلی کوددهی گیاهان با هدف جلوگیری از کمبود مواد مغذی آنها انجام می شود.

 

اهمیت کوددهی گیاهان

گیاهان نیز مانند انسان ها برای رشد سالم به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند، برای رشد محصولات سالم و گل هایی زیبا کشاورزان و باغبانان باید از داشتن خاک سالم و غنی اطمینان حاصل کنند. اگر خاک مواد مغذی کافی نداشته باشد محصول برداشتی کیفیت خوبی نخواهد داشت و گل ها و گیاهان نیز به رشد کامل و گلدهی نخواهند رسید، در اینصورت استفاده از کودهای با کیفیت برای جبران این امر ضروریست. کوددهی گیاهان علاوه بر رشد مناسب آنها، به افزایش مقاومت آنها در برابر بیماری ها و آفات نیز کمک می کند و بر اساس زنجیره غذایی به حیوانات و مردم نیز غذاهای باکیفیت میرساند.

بدون عناصر ضروری، گیاهان نمی توانند یک چرخه زندگی عادی را کامل کنند؛ هنگامی که در خاک بیش از حد کشت می شود، فشرده یا غرقاب می شود یا در معرض استفاده طولانی مدت از مواد شیمیایی قرار می گیرد، نتیجه یک خاک بدون کیفیت است. در این شرایط، تغذیه باغ ها و زمین های زراعی با کودهای ارگانیک یا شیمیایی می تواند به بازسازی تغذیه خاک و جامعه میکروبی کمک کند. کودهای ارگانیک نه تنها مواد مغذی ضروری را برای گیاهان می افزایند، بلکه خاک را خنک و هوادهی می کنند، حفظ آب را بهبود می بخشند و درجه حرارت آن را متعادل می کنند.

 

 

3 تا از کودهای با کیفیت و مفید برای گلخانه و زمین های زراعی

با استفاده از آزمایش خاک می توانید میزان کمبود هر یک از عناصر مورد نیاز گیاه را در خاک گلدان یا زمین زراعی بدست آورید و کود متناسب با آن را انتخاب کنید. استفاده بیش از حد از برخی کودها یا بکار گیری اشتباه آنها می تواند باعث آسیب زدن به خاک و گیاه شود، اما برخی کودها هستند که به طور کلی برای گیاهان بی ضرر هستند مانند کود سولفات پتاسیم؛ این کود غیر آلی از پرکاربردترین کودهای معدنی برای رشد بهتر هر گیاهی می باشد. استفاده از کودهای باکیفیت کمک می کند تا گیاهان در زمان کوتاهی رشد بهینه داشته باشند و مواد غذایی مورد نیاز خود را به طور کامل بدست آورند. نکته ای که باید در ذهن داشته باشید این است که در کنار انتخاب کودهای مناسب، باید زمان درست و نحوه درست استفاده از آنها را نیز بدانید تا کارایی بهتری داشته باشد.

بهترین کودها برای گلخانه و زمین های زراعی عبارتند  از:

1- کود سولفات پتاسیم

به دلیل pH پایین کود سولفات پتاسیم، استفاده از آن در دسترس بودن فسفات ها، آهن و سایر عناصر کمیاب را برای گیاهان افزایش می دهد. علاوه بر این، pH پایین محصول از رسوبات غیر آلی و در نتیجه انسداد در سیستم کوددهی جلوگیری می کند. این کود به راحتی در آب حل می شود و برای آبیاری قطره ای و محلول پاشی گیاهان و درختان مناسب است، همچنین این ترکیب رشد قوی گل و میوه را تضمین می کند.

مزایای استفاده از کود سولفات پتاسیم:

  • غلظت بالایی از پتاسیم و گوگرد را برای گیاه فراهم می کند
  • بدون کلر می باشد.
  • دسترسی به فسفر، کلسیم، منیزیم و عناصر کمیاب را افزایش می دهد.

 

2- کود کوکاین

کود کوکاین پتاسیم، کلسیم و نیترات محلول در آب را دارا می باشد و اولین کودیست که این سه عنصر مهم در رشد گیاهان را در یک مولکول ارائه می کند که باعث رفع مشکل عدم جذب همزمان پتاسیم و کلسیم می شود. این کود به سرعت در آب حل می شود و در تامین این سه عنصر به صورت همزمان و رفع کمبود آنها نقش فوق العاده ای دارد. کود کوکاین نتیجه بخشی بهتری نسبت به استفاده از کودهای نیترات کلسیم و سولفات پتاسیم دارد زیرا مشکل رقابتی جذب یون های این دو عنصر را رفع کرده است. سایر مزایای کود کوکاین عبارتند از:

  • ریشه زایی را بهبود می بخشد.
  • مقاومت گیاه در برابر بیماری ها را افزایش می دهد.
  • کیفیت و کمیت محصولات را بالا میبرد.
  • در طول دوره رشد گیاه، تنشهای فیزیولوژیک را کاهش می دهد.

 

 

3- کود اوره فسفات

گیاهان عنصر فسفر را عمدتاً به صورت یک یون فسفات تک ظرفیتی جذب می کنند، این یون ها معمولاً به راحتی در خاک ثابت می شوند. کود اوره فسفات، فسفر را به شکل محلول نگه می دارد و در دسترس بودن آن برای گیاه را افزایش می دهد، با توجه به ویژگی اسیدی، این کود کارایی جذب مواد مغذی را نیز افزایش می دهد. اوره فسفات منبع عالی ازت و فسفر مفید است و باید در مراحل اولیه کشت گیاه استفاده شود. از مزایای این کود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در دسترس بودن P2O5 را بهبود می بخشد.
  • از رسوب مواد معدنی در سیستم قطره ای جلوگیری می کند.
  • دسترسی به کلسیم، منیزیم و عناصر کمیاب را بهبود می بخشد.

 از کود اوره فسفات هم به روش آبیاری قطره ای، هم به روش محلول پاشی و هم برای درمان ریشه می توان استفاده کرد. اگر می خواهید برای درمان ریشه گل یا درخت از آن استفاده کنید، 10 گرم کود اوره فسفات باید با هر لیتر آب مخلوط شود؛ دوز توصیه شده کود از طریق آبیاری قطره ای 1.5 تا 2.5 گرم مخلوط با هر لیتر آب با توجه به نوع محصول و خاک می باشد. هنگام مصرف کود به روش تغذیه برگی، 0.5 تا یک درصد گرم اوره فسفات محلول در آب باید با هر لیتر آب مخلوط شود و در 30-40 روز از سیکل زراعی محلول پاشی شود.

 

 

انتخاب کودهای باکیفیت و مفید برای گلخانه و زمین های زراعی عامل مهمی در برداشت محصولات باکیفیت می باشد که می تواند علاوه بر افزایش کیفیت، زمان رسیدن به نتیجه مورد نظر را نیز کاهش دهد. شرکت کودیاب با داشتن کودهای اصلی و دارای گواهینامه، کودهای ارائه شده خود را تضمین کرده و در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار بهترین های دنیا را عرضه می کند. در این مجموعه تنوع کودی از برترین تولیدکننده های جهان با بیش از 12000 محصول موجود است که به دستیابی به گلخانه ای شاداب و زیبا و زمین زراعی با کیفیت کمک می کنند. برای ارتباط با کارشناسان این مجموعه و دریافت مشاوره در خصوص انتخاب کود مناسب میتوانید از روش های زیر اقدام کنید:

شماره تماس: 02191017808

وب سایت کودیاب: www.koodyab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا