عمومی

معرفی اجزای ماشین کاتر آسفالت بر

دستگاه آسفالت بر در صورت کلی دارای 4 قسمت زیر می باشد: شاسی ، موتور ، تیغه و مخزن آب و سیستم خنک کاری تیغه.

شاسی : شاسی نیز میتواند از انواع ایرانی و یا خارجی مانند هیساکی باشد. اجزای دیگر دستگاه در واقع روی شاسی نصب و سوار میشوند. مخزن آب نیز یکی از اجزای دیگر این ماشین است که در هنگام کار با تراوش آب وظیفه خنک کردن تیغه را بر عهده دارد. در بین شاسی دستگاه برش آسفالت می توان به از شاسی های برند خلیج فارس، تهران کاتر، تهران کار، شاسی هیساکی دیگر اشاره کرد.

موتور: موتور میتواند از نوع بنزینی و یا دیزلی باشد. وظیفه موتور این است که در هنگام کار با کمک تسمه های استفاده شده قدرت موتور را به تیغه منتقل میکند.

دستگاه های برش آسفالت با توجه به نوع شاسی و میزان قدرت دستگاه توانایی نصب و استفاده از موتورهای مختلف را دارند. براساس میزان فروش میتوان گفت ماشین آسفالت بر با موتور هوندا بیشترین فروش را در بازار دارد. نمونه هایی از موتورهایی که در بازار ایران برای این ماشین رایج است به شرح زیر است.

  • موتور هوندا
  • موتور روبین
  • موتور كاوازاكی
  • موتور سوبارو
  • موتور راتو
  • موتورهای چينی متفرقه

تیغه کاتر: تیغه برش مورد استفاده در دستگاه کاتر با توجه به کاربرد به دو دسته تقسیم می شود.

تیغه های آسفالت بر: برای برش آسفالت از این تیغه ها استفاده می شود.
تیغه های بتن بر: برای بریدن بتن به کار می روند و دارای سختی بیشتر و اغلب قیمت بالاتری نسبت به تیغه های برش آسفالت می باشند.

تیغه های مورد استفاده در دستگاه آسفالت بر در سایزهای مختلف موجود می باشد که سایز تیغه در حقیقت بیان کننده قطر تیغه می باشد. در کاتر آسفالت میزان برش دستگاه تقریبا برابر با یک سوم قطر تیغه می باشد. برای مثال عمق برش یک تیغه به قطر 60 برابر با 20 سانتیمتر خواهد بود. تیغه ها در سایزها و جنس های مخلتف جهت کاربری های متفاوت در سایزهای 40، 45، 50، 60، 70 به خریداران گرامی ارائه میشود.

مخزن آب جهت خنک سازی تیغهدر هنگام برش آسفالت با توجه به اصطکاک زیاد تیغه با سطح، حرارت تیغه به شکل قابل توجهی بالا میرود. خنک کردن تیغه باید به صورت همزمان به وسیله پاشیدن آب به آن انجام شود. این کار باعث افزایش طول عمر دستگاه و تیغه خواهد شد.

مخزن آب برای پر کردن مجدد آن به راحتی از شاسی قابل جدا کردن است. در صورتی که در دستگاه آسفالت بر آب از دو طرف به تیغه بپاشد و تمام تیغه را خیس کند، خنک کاری بهتر انجام خواهد گرفت. همچنین این ماشین دارای محفظه ای برای جلوگیری از پاشیدن آب و پرتاب مصالح تراشیده شده به اطراف است که ایمنی را افزایش می دهد. محل محفظه نسبت به تیغه قابل تغییر است، به شکلی که همیشه محفظه نزدیک ترین فاصله با زمین را داشته و یا در تماس با آن می باشد.

انواع ماشین کاتر آسفالت بر از نظر سوخت

این ماشینها در دو نوع موتور بنزینی و دیزلی (گازوئیلی) تولید و ارائه میشود. با اطمینان میتوان گفت که کاتر آسفالت بر بنزینی بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. از لحاظ قیمت و کارآیی هم در انواع پروژه ها نیز مقبولیت بیشتری دارد.

ماشین کاتر آسفالت بر بنزینی

آسفالت بر موتور بنزینی تک سیلندر بنزینی در قدرت های 13-16-18 اسب بخار با موتوری از برند های مختلف بر روی شاسی مخصوص کوپله میشوند. این نوع کاتر ها با موتور تک سیلندر بنزینی میتوانند آسفالت و بتن را تا عمق 10 تا 15 سانتی متر به راحتی برش بزنند. قطر تیغه تعیین شده برای این نوع موتور و شاسی بین 35 تا 45 سانتیمتر است. این نوع دستگاه با موتور بنزینی تک سیلندر که سیستم سوخت رسانی بصورت کاربراتور است از تعمیر و نگهداری راحتی برخوردار است.

میزان کارکرد این مدل ها بصورت تقریبی در روز میتواند به 250 الی 300 متر برسد که بستگی به مهارت کاربر آن نیز دارد و برای پروژه های کوچک عمرانی گزینه مناسبی هستند. از ویژگی های موتور های بنزینی این است که از دور و گشتاور بالای برخوردا هستن و راندمان کاری خوبی را بجا میزارن و این تاثیر بسیاری زیاد در عمر تیغه دارد.به این دلیل که هر چقدر دور موتور بیشتر باشد اصطحلاک تیغه کمتر ست.

کاتر آسفالت بر با موتور دو سیلندر بنزینی که در قدرت های 20-22-25-30 اسب بخار با موتورهای مختلف روبین – هوندا – لانسین و… برروی شاسی ها مخصوص خود که داخلی یا خارجی کوپله میشوند. این ماشین ها به دلیل دارا بودن قدرت و گشتاور بالا مناسب برای برش آسفالت و بتن و سطوح صاف تا عمق 25 سانتی متر میباشد. این نوع موتور ها به دلیل قدرت بالاتر اصطحلاک و خرابی کمتری دارند و برای پروژه های نیمه سنگین گزینه مناسبی هستند.

ماشین آسفالت بر دیزلی

دستگاه کاتر آسفالت بر دیزلی اغلب دارای قدرت و توان بیشتری در مقایسه با نوع بنزینی میباشد. به همین دلیل اکثر مواقع در کاترهای بزرگتر و برای پروژه های سنگین از آنها استفاده میشود. مشخصات فنی آسفالت بر دیزلی در زیر آورده شده است.

  • موتور دیزلی 2 سیلندر 4 زمانه کوپ یا کاما با قدرت 14 اسب بخار
  • سیستم روشن کردن موتور استارتی
  • قابلیت تنظیم دسته ی هدایت کننده جهت سهولت کاربری اپراتور و حمل و نقل
  • قابلیت نصب انواع تیغه های بتن بر و آسفالت بر با سایزهای 35 ، 40 ، 45 و 60 سانتی متر
  • عمق برش 11 سانتی متر تا 20 سانتی متر
  • دارای سیستم خود حرکت زنجیری برای هرچه راحت تر حرکت کردن ماشین
  • چرخهای بلبرینگی گریس خور
  • دارای مخزن آب جهت خنک سازی تیغه
  • شافت آلیاژی CK-45 جهت استقامت شافت تیغه
  • فرمان دارای شافت تمام دنده کبریتی جهت حرکت عمودی روان و راحت تیغه
  • رنگ پودری جهت مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی

ماشین کاتر آسفالت برقی

کاترهای برقی موتورهای الکتریکی با قدرتهای 10-25-35-40-50 اسب بخار بر رو شاسی های مخصوص خود کوپله و نصب میشوند. آسفالت برهای برقی دارای الکترو موتور بسیار قوی هستند که با برق صنعتی سه فاز کار میکنند و دارای تابلو برق کنترل میباشد. این مدل ها برای برش بتن مسلح در مناطقی که برق 3 فاز وجود دارد مورد استفاده قرار میگیرند. از ویژگی ها این ماشین ها تعمیر و نگهداری آسان و اصطحلاک بسیار پایین آنها میباشد. عمق برش این دستگاه بین 10 تا 60 سانتی  میباشد که بستگی قدرت موتور و شاسی تعیین شده دارد وقابل توجه اینکه تماتی دستگاه دارای تابلو امنیت جانی میباشد خطر برق گرفتگی را کاهش میدهد.

منبع: نیکا کورپ nikacorp.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا