عمومی

معرفی محله خان والده سلطان اولین مقصد مهاجران ایرانی به ترکیه

در سال‌های گذشته، رؤیای زندگی در خارج از کشور برای بسیاری از مردم به واقعیت تبدیل شده است. نسل جدید شانس بالایی برای زندگی در خارج از کشور دارند زیرا فرصت‌های شغلی در سراسر جهان به دلیل شرایط تجارت جهانی فراوان است. یکی از کشورهایی که اغلب به‌عنوان مقصد مهاجرتی ایده‌آل از آن یاد می‌شود، ترکیه است. جالب است بدانید تعداد زیادی از ایرانیان در سال‌های اخیر به ترکیه مهاجرت کرده‌اند، یا در حال‌حاضر به دنبال دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک هستند. به همین دلیل ما در اینجا به معرفی محله خان والده سلطان، یکی از محله‌های ایرانی نشین استانبول که سکونتگاه بسیاری از ایرانیان مهاجر است پرداخته‌ایم.

 

زندگی در مناطق ایرانی نشین ترکیه

برخی از مردم به ترکیه مهاجرت می‌کنند و عمداً از سایر مهاجران دور می‌مانند این دیدگاه که می‌خواهند سبک زندگی ترکی را بپذیرند. اما ما به شما توصیه می‌کنیم مناطق مهاجرنشین ساکن شوید تا هم از اطلاعات به‌روز و مرتبط برای خارجیان مقیم ترکیه اطلاع پیدا کنید و هم به واسطة همسایگان هم‌زبان و هم ملیت احساس تنهایی کمتری کنید. محله‌های خان والده سلطان، بیلیک دوزو، آوجیلار و آتاکوی از معروف‌ترین محله‌های ایرانی نشین استانبول هستند.

محله‌ی خان والده سلطان از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول است که کمتر در موردش صحبت شده. این محله ارزش تاریخی فراوانی برای ایرانیان دارد، با این حال تولید محتوا در این زمینه کمتر صورت گرفته است. تیم تولید محتوا منتوریکس به منظور آشنایی بیشتر با خان والده سلطان به بررسی این محله پرداخته است.

معرفی محله خان والده سلطان اولین مقصد مهاجران ایرانی به ترکیه

محله خان والده سلطان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول در خیابان معروف فاتح است. علت نام‌گذاری این محله به نام والده سلطان وجود مسجد والده در آن است، این مسجد توسط مادر سلطان ساخته شده است به همین دلیل به این نام مشهور است. کاروانسرای خان والده یکی از بهترین و قدیمی‌ترین کاروانسراهای استانبول نیز در این محله واقع شده است. محله خان والده سلطان از محله‌های مسلمان‌نشین استانبول است که بیشتر ایرانیان نیز در این منطقه ساکن هستند. مسجد محله محل برگزاری مراسم مذهبی ایرانیان مقیم ترکیه است.

ویژگی‌های محله خان والده سلطان

مردم محله خان والده سلطان مسلمان هستند و از این نظر تطابق فرهنگی زیادی با ایرانیان دارند. از طرفی پایین بودن قیمت ملک و وجود پروژه‌های مسکونی خوب در محله خان والده سلطان موجب شده مردم زیادی مشتاق سکونت در این منطقه باشند. همچنین وجود اتوبان و دسترسی خوب به سیستم حمل‌ونقل عمومی از دیگر مزایای این محله مسلمان است که موجب علاقه مهاجران ایرانی به این منطقه شده است.

تاریخچه حضور ایرانیان در محله خان والده سلطان

در قرن نوزدهم محله خان والده سلطان، محل سکونت و همراهی جامعه بازرگانان ایرانی بود. حضور ایرانیان در این منطقه به دلیل قرارگیری استانبول در جاده ابریشم بود که موجب شده بود بسیاری از خانواده‌های تاجر ثروتمند ایرانی دفاتر خود را در محله خان والده سلطان قرار دهند. به دلیل برتری مسیر تجاری بین تبریز و استانبول، آذربایجانی‌های ایرانی اکثریت جامعه محله خان والده سلطان را تشکیل دادند که در تجارت فرش و ابریشم تخصص داشتند. از طرفی علاوه بر بازرگانان، برخی مردم عادی نیز به دلیل تهاجمات و تحولات سیاسی در ایران به این منطقه مهاجرت می‌کردند. به‌این‌ترتیب روزبه‌روز بر جمعیت ایرانیان حاضر در محل بیشتر شد تا محله خان والده سلطان به محله ایرانی نشین معروف شد. جالب است بدانید ایرانیان از همان زمان شروع به برگزاری آیین‌های شیعیان مانند جشن‌های ایرانی و مراسم مذهبی عاشورا در محله خان والده سلطان کردند. این مراسم تا به امروز هم ادامه دارد و در مسجد والد سلطان که همچنان به‌عنوان یک مسجد شیعیان مرتبط با جامعه ایرانی به کار خود ادامه می‌دهد برگزار می‌شود.

خرید ملک در محله خان والده سلطان و دریافت اقامت

در پاسخ به سوال ” آیا با خرید خانه در استانبول می‌توان اقامت گرفت؟ ” باید گفت که اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در  هرکدام از شهرهای ترکیه امکان‌پذیر است. بااین‌حال باید بدانید برای مقیم بودن لازم نیست ملکی داشته باشید. در حال حاضر، صرف‌نظر از اینکه ملکی دارید، می‌توانید 90 روز با ویزای توریستی در ترکیه بمانید. اگر می‌خواهید بیشتر بمانید، به ویزای اقامت نیاز دارید که به شما امکان می‌دهد یک سال در ترکیه بمانید. همچنین با خرید ملکی به ارزش حداقل 250000 دلار و با تعهد به این‌که آن را حداقل برای سه سال نگه‌دارید، واجد شرایط دریافت شهروندی ترکیه خواهید بود.

کلام آخر

ترکیه کشوری زیبا با مناظر دیدنی است. از سال‌های دور تا به امروز ایرانیان زیادی علاقه‌مند به مهاجرت به این کشور همسایه بوده‌اند. محله خان والده سلطان از اولین مناطق انتخابی ایرانیان برای مستقر شدن در شهر استانبول است. بیشتر مردم این محله ایرانی نشین مسلمان هستند و از این حیث شباهت فرهنگی زیادی با مردم ایران دارند. همچنین دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت ام تی سی هوم به آدرس https://mtcco.net/ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا