عمومی

لوله پلی اتیلن

امروز می خواهیم در این مقاله به سوالاتی همچون لوله پلی اتیلن چیست؟ چه مزایا و کاربردهایی دارد پاسخ دهیم. این مقاله توسط سایت صنعت پلیمر ایران برای شما عزیزان آماده و ارائه شده است. امید است که مورد استفاده شما همراهان گرامی قرار گیرد.

لوله پلی اتیلن چیست؟

همان گونه که از نام پیداست، لوله پلی اتیلن لوله ای است که از جنس پلی اتیلن تولید شده است. پلی اتیلن بکار رفته در ساختار این لوله موجب شده تا این لوله دارای مزایا و کاربردهای ویژه ای گردد.

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن

از مهم ترین مزایا‌ و ویژگی های لوله های پلی اتیلن می توان کیفیت بسیار زیاد، قابل اعتماد بودن لوله و اتصالات آن، سهولت در بارگیری و حمل و نقل لوله های پلی اتیلن به علت وزن پایین آن ها و نصب سریع و آسان این لوله ها را نام برد.

ویژگی های ذکر شده موجب شده تا از این لوله های منحصر به فرد و پر کاربرد به وفور در پروژه های مختلف استفاده شود. به علاوه شعاع خمش مناسب این لوله ها از ویژگی های مثبت به شمار رفته و موجب افزایش کاربرد این لوله ها می گردد. لوله های پلی اتیلن در دماهای پایین مقاومت بسیار مناسبی از خود در مقابل ضربه و فشار نشان می دهند.

لوله پلی اتیلن تحت تاثیر محیط های اسیدی و بازی و نیز بسیاری از مواد شیمیایی و محلول ها قرار نمی‌ گیرند. این امر را می توان از مهم ترین خصوصیات و ویژگی‌ های این لوله ها دانست.

ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا مواد پلی اتیلن بکار رفته جهت تولید لوله های پلی اتیلن با نوع مواد پلی اتیلنی که برای تولید سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرد یکسان است؟ پاسخ منفی است. پلی اتیلن در گرید های مختلفی وجود دارد که هر کدام از گرید های آن کاربردهای مختلفی دارند.

کاربرد لوله های پلی اتیلن

مزایای بی شمار و ویژگی های منحصر به فرد لوله های پلی اتیلن موجب شده تا این لوله ها به وفور مورد استفاده قرار گرفته و هر روزه کاربردهای آن افزوده شده و کاربردهای خلاقانه و جدیدی از این لوله ها را شاهد باشیم. در بسیاری از موارد که به کاربردهای این لوله ها افزوده می شود، عموما مربوط به جایگزینی آن ها بجای لوله های دیگر است. استفاده از لوله های پلی اتیلن در حوزه های خطوط لوله شهری، صنعتی، دریایی، حفاری و کشاورزی بسیار رایج است. این لوله ها به اشکال مختلف و در موقعیت هایی مانند سطح زمین، حالت مدفون شده، شناور و در سطوح زیر دریا آزمایش شده و کارایی آن ها اثبات شده است. لوله های پلی اتیلن با ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود قابلیت انتقال اب آشامیدنی، فاضلاب، مواد شیمیایی، دوغاب، پسماندهای خطرناک و گازهای فشرده را دارا می باشند.

از لوله های پلی اتیلن در چه مواردی استفاده می شود؟

همان طور که ذکر نمودیم، این لوله ها کاربردها و ویژگی های خاص بیشماری دارند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می نماییم:

  • کار گیری لوله های پلی اتیلن در شبکه های آبرسانی شهری و روستایی
  • بکار گیری لوله های پلی اتیلن در شبکه های فاضلاب شهری و روستایی
  • استفاده در شبکه های گاز رسانی
  • بهره گیری در شبکه های زهکشی
  • سیستم های مایعات و فاضلاب صنعتی
  • شبکه های آبیاری تحت فشار از جمله قطره ای و بارانی
  • سیستم های آبیاری متحرک
  • پوشش کابل های مخابراتی و فیبر نوری
  • پوشش کابل های برق
  • پوشش لوله های فلزی
  • بهره گیری از آن ها به عنوان کانال های تهویه
  • استفاده در سیستم های لایروبی

انتقال مایعات شیمیایی و پسماندهای صنعتی مطابق با استانداردهای موجود

ویژگی های لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن دارای ویژگی های مثبت بی شماری هستند که در ادامه اختصارا تعدادی از آن ها را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

وزن پایین لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن و به تبع اتصالات پلی اتیلن از وزن پایین تری نسبت به سایر انواع لوله ها از جمله لوله های فولادی و بتنی برخوردار هستند. این امر موجب حمل و نقل راحت و تسهیل جابجایی آن ها شده و نصب آن ها به نیروی کار کم تری نیاز دارد. در نتیجه کاهش هزینه را شاهد خواهیم بود. این لوله ها مقاومت بسیاری در مقابل دمای بسیار پایین داشته و به علت استحکام در ساخت و انعطاف پذیری بالا، در طیف وسیعی از پروژه ها قابلیت استفاده را دارد.

مقاوم در برابر ضربه

لوله های پلی اتیلن دارای مقاومت بسیاری در مقابل ضربه هستند که این امر نیاز بکار گیری فشارهای بالاتر لوله و خریداری تجهیزات ضد ضربه را از میان برمیدارد.

مقاوم در برابر سایش

به علت این ویژگی لوله پلی اتیلن، امکان انتقال مایعات دارای مواد جامد غیر محلول توسط این لوله ها وجود داشته و خسارت جوندگان به لوله اتفاق نمی افتد.

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

لوله های پلی اتیلن تحت تاثیر محلول های اسیدی و بازی و بسیاری از محلول های شیمیایی قرار نمی گیرند. این ویژگی از مهم ترین مزیت های ای لوله ها است.

جریان پذیری عالی

میزان زبری سطح درونی لوله و اتصالات پلی اتیلن بسیار پایین است. به همین علت سیالات درون این لوله ها جریان سریع و عالی دارند.

اتصال پذیری راحت لوله پلی اتیلن

عرضه لوله های پلی اتیلن به دو شکل کلاف و شاخه ای بوده و نوع کلاف در اندازه های پایین موجود است. این امر سبب صرفه جویی در هزینه اتصال می شود.

انعطاف پذیری

شعاع خمش مناسب لوله های پلی اتیلن سبب سهولت نصب این لوله ها و نیاز کم تر به اتصالات شده است.

اتصالات متنوع

نوع اتصالات لوله های پلی اتیلن در پروژه های مختلف متفاوت است. ابعاد و اندازه های اتصالات جوشی پلی اتیلن بر حسب نیاز مشتری قابل تولید می باشد.

جمع بندی

در این مقاله با لوله پلی اتیلن، مزایا، کاربردها و ویژگی های آن آشنا شدید. مطالب فوق توسط سایت پایپ لاین جهت آشنایی هروه بیشتر شما و پاسخ به سوالات شما عزیزان ارائه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید از طریق راه های درج شده در سایت به طور رایگان با کارشناسان مجموعه صنعت پلیمر ایران تماس حاصل نمایید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

آدرستهرانخلیج فارس شماره(2) خیابان شهید بهشتیپلاک 12

شماره تماس 02166264024 09120942139    

آدرس سایت https://pipline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا