عمومی

فوایدغذایی و دارویی قارچ شیتاکه و گانودرما

بعد از قارچ دک ای قارچ شیتاکه محبوب ترین قارچ در جهان است . این قارچ  مدت هاست که مورد علاقه مردم سرزمین های آسیای شرقی از جمله چین و ژاپن بوده است.  طب سنتی چینی (TCM) از این قارچ به عنوان تقویت کننده سلامت و سیستم ایمنی، جلوگیری کننده از سکته های مغزی، محرک نیروی حیات و بهبود دهنده گردش خون  نام می برد.

تاریخچه مختصری ازقارچ شیتاکه

 اگرچه ژاپن در تولید این نوع قارچ رهبر جهانی است، اما هزاران سال است که در سایر کشورها به عنوان غذا و دارو مورد استفاده قرار می گیرد. گفته می شود این قارچ  از زمان سلسله سونگ در چین منشا گرفته است. محققان کشف کردند که این قارچ در واقع دارای ارزش غذایی و دارویی است ، چرا که شیتاکه حاوی بالاترین سطح عناصر مغذی، مقدار زیادی فیبر، ویتامین های گروه B و مواد معدنی مانند مس، سلنیوم، منگنز، روی و فولات است.

شیوه مصرف قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه  را می توان به سوپ، خورشت، سالاد، غذاهای گیاهی یا گوشتی اضافه کرد.  ترکیبات موجود در این قارچ می تواند از تولید کلسترول در کبد جلوگیری کرده و از تجمع پلاک ها در دیواره عروق و رگ های خونی جلوگیری کند.

فواید قارچ شیتاکه برای سلامتی

شیتاکه به عنوان یک افزودنی لذیذ و کم کالری در آشپزی شناخته شده است. اما محبوبیت شیتاکه به آشپزی ختم نمی شود بلکه امروزه به دلیل خواص درمانی مورد توجه قرارگرفته است. علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده، قارچ شیتاکه همچنین حاوی پلی ساکاریدهای فعال زیستی مانند β-D-گلوکان هستند که با ایمنی، سلامت قلب و عروق و سلامت پوست در ارتباط است.

در آوریل 2015 ، انستیتوی علوم غذایی و کشاورزی دانشگاه فلوریدا مطالعه ای را منتشر کرد،  طی این مطالعه محققان دریافتند افرادی که هر روز به مدت چهار هفته یک قارچ پخته شیتاکه می خوردند، سلول های T عملکرد بهتر داشتند، این یعنی افزایش سیستم ایمنی !. مجموعه دیگری از مطالعات نشان می دهد که شیتاکه می تواند عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و به مبارزه با عفونت های ویروسی – از جمله  تبخال و زگیل تناسلی – کمک کند.

درمان زگیل تناسلی با قارچ شیتاکه

ویروس  hpv یا پاپیلوم یکی از انواع عفونت می باشد که در برخی از تایپ ها با زگیل تناسلی همراه است.  این بیماری از جمله بیماری های بسیار مسری به شمار می رود.

همانطور که اشاره شد شیتاکه حاوی یك پلی ساكارید گسترده به نام “لنتینان” است. تركیبی كه لنفوسیت های T ماکروفاژ و سایر سلول های موثر در ایمنی را فعال می كند. به گونه ای که مصرف آن به مدت سه الی شش ماه به جهت درمان زگیل تناسلی بسیار تاثیرگذار است و نوید بهبودی کامل را می دهد.

تاثیر شگفت انگیز قارچ شیتاکه برای درمان زگیل تناسلی و سرکوب HPV سبب شده تا این قارچ به عنوان یک راه حل درمانی بدون عوارض انتخاب شود.  

 

قارچ گانودرما یک مکمل مناسب در کنار شیتاکه

قارچ گانودرما  بیش از 2000 سال است که در چین و ژاپن به عنوان “قارچ جاودانگی” استفاده می شود. اعتقاد بر این است که این قارچ فواید سلامتی مشابه شیتاکه و سایر قارچ های دارویی دارد. گانودرما به عنوان بخشی مهم از درمان های سنتی شرق برای طیف گسترده ای از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گانودرما  حاوی پلی ساکاریدها و پپتیدهایی هستند که به تقویت ایمنی بدن کمک می کنند. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد قارچ گانودرما می تواند به عنوان یک ماده دارویی و مکمل در کنار شیتاکه درمان HPV مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این گانودرما به عنوان یک مکمل بی خطر و موثر برای شیمی درمانی بیماران سرطانی توصیه شده است.

دیگر خواص گانودرما

  • گانودرما خاصیت ضد سرطانی دارند

قارچ گانودرما  از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که این قارچ ممکن است سلولهای سرطانی موجود در بدن را نیز از بین ببرد.

  • به بازسازی کبد کمک می کند
  • دارای خواص محافظت از نورون ها و سیستم عصبی هستند
  • گانودرما می تواند به بهبود خلق و خو کمک و از افسردگی جلوگیری کنند.
  • گانودرما چرخه خواب را تنظیم می کند.
  • کاهش کلسترول خون با جلوگیری از بیوسنتز کلسترولتقویت پوست و مو
  • بهبود بیماری های پوستی نظیر ویتیلیگو و پسوریازیس
  • تنظیم عمل کبد، روده و کلیه (پلی ساکاریدهای کیتین و کتیوسان موجود در این قارچ )

منبع : فروشگاه تخصصی گانودرم – Ganoderm.ir

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا