عمومی

زباله های خطرناک عفونی و نحوه از بین بردن آنها

زباله های خطرناک چیست؟

در مرحله اول، بیایید در مورد زباله های خطرناک زیست محیطی صحبت کنیم. زباله های زیست محیطی شامل مواردی است که می تواند عفونی باشد، مانند پیپت، پتری دیش، دستکش یا مواد دیگری که ممکن است توسط باکتری ها آلوده شده باشد.

 از آنجا که پسماندهای خطرناک در نهایت به محل دفن زباله در خارج از آزمایشگاه منتهی می شوند ،اما برای جلوگیری از شیوع باکتری های عفونی در جامعه، نیاز به استریل سازی دارند.

شما همیشه باید از سیاست موسسه خود در مورد زباله های کیسه قرمز و آلوده آگاه باشید. گاهی اوقات از شما خواسته می شود که خودتان آن را اتوکلاو کنید و گاهی توسط پرسنل مدیریت پسماند که خودشان استریل سازی را مدیریت می کنند، این کار انجام می پذیرد.

اگر زباله ها را اتوكلاو می كنید، حتماً از مقررات ایالتی و موسسه خود در مورد دما، فشار و طول چرخه استریل سازی برای مواد و وسایل خود پیروی كنید.

انواع زباله های عفونی

خون: هدر رفتن خون انسان و فرآورده های خونی موجود در ظروف ، یا ضایعات جامد خون یا فرآورده های خونی اشباع شده و قطره چکان. فرآورده های خونی انسان شامل سرم ، پلاسما و سایر اجزای خون است.

 آزمایشگاه: ضایعات عواملی که در آزمایشگاه تولید می شوند و برای انسان عفونی هستند و ضایعات حاصل از تولید عوامل بیولوژیکی که برای انسان عفونی هستند. و واکسنهای زنده یا ضعیف شده را که برای انسان عفونی هستند از جمله زباله های خطرناک می باشند.

 آسیب شناسی: یعنی بافتها و اعضای بدن انسان که در طی جراحی یا کالبد شکافی نمونه برداری شده اند و پس استفاده دور ریخته می شوند.

 مایعات بدن انسان: مایع مغزی نخاعی ، مایع مفصلی ، مایع ریه ، مایع معده ، مایع پریکارد (مایعات دور قلب) و مایع آمنیوتیک که برخی اوقات در عمل و نمونه برداری باید دفع شوند.

 زباله های حیوانی : لاشه، اعضای بدن و خون مشتق شده از حیوانات به طور آگاهانه و عمدی در معرض عواملی قرار می گیرند که باعث، تولید مواد بیولوژیکی یا آزمایش داروسازی به انسان آلوده می شوند.

 

اتوکلاو چگونه کار می کند؟

اولین کاری که دستگاه اتوکلاو در یک چرخه انجام می دهد ، حذف تمام هوای محبوس شده از محفظه است ، زیرا بخار داغ بسیار موثر تر برای دستیابی به استریل سازی نسبت به هوای گرم است.

اتوکلاو انواع مختلفی دارد ، بعضی از آنها از جاذبه برای حذف هوای گیر افتاده و برخی دیگر از پمپ های خلا استفاده می کنند. اما روش پمپ خلا مثرتر است ، به خصوص اگر ماده ای که باید استریل دارای تخلخل باشد و هوا در داخل آن گیر افتاده باشد. با اتمام هوا اتوکلاو تا زمانی که به دما و فشار مورد نظر برسد با بخار پر می شود.

سپس چرخه تعیین شده را به طور خودکار انجام می دهد. هنگامی که مرحله خنک شدن شروع می شود ، اتوکلاو فشار خود را حفظ می کند تا زمانی که به دمای مطمئن برسد تا مایعات داخل اتوکلاو به نقطه جوش نرسند.

 

کدام اتوکلاو برای شما مناسب است؟

اتوکلاوها در اندازه های مختلفی وجود دارند ، از مدل های کوچک روی میز گرفته تا ماشین های بزرگتر که فضای قابل توجهی از یک ساختمان را اشغال می کنند.

پیدا کردن اتوکلاو مناسب با اندازه و مقداری که با آن کار می کنیم مشخص می شود. از آنجا ، کاربران نهایی باید فضای موجود در آزمایشگاه خود را به همراه تاسیسات مورد نیاز تهیه کنند.

“دنیس لی ، مدیر بازاریابی در Amerex می گوید ” در Amerex ، ما اتوکلاوهای دارای ظرفیت بالا تخصص داریم که حداقل فضای ساختمان را اشغال می کنند و نیازی به تولید کننده بخار یا لوله کشی خارجی ندارند، در نتیجه هزینه های نصب با هزینه و قیمت بالا را حذف می کنیم. برای شروع کار فقط آب و پریز برق مورد نیاز است. ما 14 مدل از 25 تا 110 لیتر را ارائه می دهیم.

بررسی نحوه استریل سازی و عملکرد اتوکلاوها

عوامل کلیدی برای یک استریل سازی موفق در دستگاه اتوکلاو، دما، بخار، فشار و زمان هستند که در سه فاز فرآیند استریل شدن صورت میگیرد.

  • فاز تهویه Conditioning Phase)C)

هوا در این دستگاه مانعی برای استریل سازی به شمار می روند و بایستی تخلیه گردد. در دستگاه هایی که سیستم تخلیه هوای پویا دارند، این کار به وسیله یک پمپ وکیوم صورت می گیرد.

 در مواردی که از پمپ وکیوم استفاده نمی شود، می توان از پالس های فشار یا فلاش های بخار برای این کار استفاده نمود. در دستگاه های بدون پمپ معمولا فشار بخار را وارد محفظه بسته دستگاه می کنند تا جایی که هوای موجود را جایگزین کند، در این روش هوا توسط بخار از خروجی دستگاه تخلیه می شود.

  • فاز بخاردهی Exposure Phase) S)

بعد از تخلیه هوای محفظه، خروجی دستگاه بسته می شود و بخار همچنان به محفظه اضافه می شود تا دما و فشار درون محفظه به سرعت افزایش یافته و به میزان از پیش تعیین شده برای استریل سازی برسد. پس از اینکه دما و فشار به میزان مورد نظر رسید، شرایط داخلی محفظه برای مدت لازم برای استریل سازی به صورت ثابت نگه داشته می شود.

  • فاز تخلیه Exhaust Phase) E)

در مرحله تخلیه، خروجی دستگاه باز می شود و بخار از خروجی خارج شده و از فشار درون محفظه کاسته می شود. در این مرحله وسیله های موجود در اتوکلاو به تدریج خشک می شوند. مرحله تخلیه بخار یا از طریق خروجی متصل به دیگچه داخلی صورت می پذیرد و یا توسط پیچ های موجود بر روی درب دستگاه انجام می شود.

نحوه انتخاب سیکل اتوکلاو

برای اطمینان از اینکه از چرخه مناسبی برای ظرفیت خود استفاده می کنید ، مهم است که با پروتکل سازنده مشورت کنید. مواد مختلف ، بسته بندی و اهداف نهایی ممکن است نیاز به شرایط مختلف داشته باشند تا به طور مناسب استریل شوند.

به گفته لی، “اتوکلاوهای شامل چرخه های آگار ، مایع ، جامد ، گرم کننده ، خشک کننده و قبل از خلا هستند که برای بسیاری از موارد از جمله استریل سازی محیط ، مواد زائد ، ظروف شیشه ای ، تخمیرها ، راکتورهای زیستی ، کیسه های با خطر زیست محیط، لوله های آزمایش ، نوک پیپت و کالاهای بسته بندی شده. “

هود لامینار راهکاری برای کار مستقیم انسان با مواد های خطرناک در محیط آزمایشگاه

هدف اصلی هود لامینار محافظت از پرسنل آزمایشگاه و محیط زیست در برابر میکروارگانیسم های بیماریزا است زیرا ممکن است در هنگام پردازش و یا کار با مواد مختلف چنین میکروارگانیسم هایی ، (آئروسل ها) ایجاد شوند.

کابینت ایمنی بیولوژیکی یا هود لامینار محفظه ای با تهویه است که از کاربر در برابر آئروسل های ناشی از کار با میکروارگانیسم های بالقوه خطرناک ، به کاربر ، محصول و محیط محافظت می کند. جریان مداوم هوا از طریق فیلتر HEPA به جو تخلیه می شود.

این کابینت ها دارای فیلترهای HEPA هستند که باعث از بین رفتن آئروسل های هوای خارج از کابینت می شوند.

هود لامینار زیستی ممکن است با هود های شیمی اشتباه گرفته شوند زیرا هر دوی این تجهیزات به عنوان فضای کاری محصور کار می کنند. اما ، هود لامینار کلاس ۱ فقط از نمونه محافظت می کند و از پرسنل و محیط زیست محافظت نمی کند ، در حالی که کابینت های ایمنی زیستی کلاس ۲ و ۳ از هر سه محافظت می کنند.

BSC ها یک بخش اساسی از ایمنی زیستی هستند زیرا تشکیل آئروسل را به حداقل می رسانند ، از محیط ، پاتوژن و پرسنل آزمایشگاه محافظت می کنند.

علاوه بر این ، بیشتر BSC ها همچنین برای استریل سازی مواد بیولوژیکی که در داخل کابینت ها نگهداری می شوند ،عمل می کنند. 

کلاس بندی هود های لامینار

هود کلاس 1

هود های لامینار کلاس ۱ محافظت از شخصی و محیط زیست را فراهم می کند.

هنگام کار با عوامل بیولوژیکی کم خطر تا متوسط استفاده می شود.

سطح ایمنی زیستی: 1 ، 2 و 3

هود کلاس 2

هود های لامینار کلاس ۲ محافظت از پرسنل ، محیط و محصول را فراهم می کند.

هنگام کار با عوامل بیولوژیکی کم خطر تا متوسط استفاده می شود.

سطح ایمنی زیستی: 1 ، 2 و 3

هود کلاس 3

یک جعبه محفوظ آزمایشگاهی با دستکش کاملاً تخصصی که کاملا جریانات داخلی از جریانات خارجی مجزا هستند. یک هود کلاس 3 همان محافظت کلاس 2 را ایجاد می کند اما برای کار با عوامل ایمنی زیستی سطح 4 بسیار عفونی طراحی شده و بالاترین سطح حفاظت از محیط ، محصول و کاربر را فراهم می کند.

هنگامی که با عوامل بیولوژیکی بسیار پر خطر کار می کنید استفاده می شود.

سطح ایمنی زیستی: 4

اجزای سازنده هود لامینار

اساس کلی انواع هودهای لامینار (هود جریان آرام خطی) دستگاه شامل  موارد زیر است:

  • محفظه اصلی کار که عموما از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده ودارای مجموعه ای از کانال ها است که داخل کابینت فشار منفی ایجاد می کنند.
  • لامپ UV برای استریل سازی
  • درب محافظ متحرک و یا ثابت شیشه ای
  • سیستم هشدار و صفحه کلید های کنترل دستگاه
  • موتور الکتریکی
  • فیلتر ها ی HEPA یا ULPA

 سخن پایانی

در این مقاله در مورد روش های کار ایمن با مواد عفونی و خطرناک صحبت کردیم و استفاده از دستگاه اتوکلاو و هود های لامینار را برای شما تشریح کردیم تا در صورت استفاده از این تجهیزات آزمایشگاهی نحوه ایمن سازی آنها را بشناسید و از نحوه از بین بردن میکروارگانیسم ها اطلاع پیدا کنید. در صورت علاقه به وبسایت منبع این مقاله رجوع کنید و در قسمت بلاگ، اطلاعات خود را تکمیل کنید.

منبع: رویان ایران

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا