عمومی

علل و عوامل بروز آکنه

آکنه یکی از شایع ترین مشکلات پوستی به خصوص در سنین جوانیست، عوامل بروز آکنه می‌تواند متفاوت باشد اما خوشبختانه همه آن‌ها قابل درمان هستند. در این پست پاسینیک به تمامی عوامل بروز آکنه می‌پردازیم.

عوامل بروز آکنه

1-اختلالات هورمونی

با شروع دوره بلوغ تغییراتی در میزان هورمون‌های بدن به وجود می‌آید که می‌تواند موجب بروز آکنه شود، افزایش میزان اندروژن ،کاهش استروژن ،افزایش هورمون‌های هیپوفیزی و احتمالا افزایش پروژسترون که بر روی غدد کوچک جربی اثر می‌گذارد باعث به وجود آمدن آکنه می‌شود.

در 70% خانم‌ها 2 تا 7 روز قبل از شروع پریود آکنه‌های جدیدی در صورت نمایان می‌شود که ناشی از عوامل هورمونی است که باعث تغییر در جذب آب می‌شود.

ارث

بیشتر افراد ممبتلا در خانواده خود شخصی را که دچار مشکل بوده‌اند می‌شناسند. اگر پسری آکنه داشته باشد 45% احتمال دارد که والدین او نیز آکنه داشته‌اند، در صورتی که اگر آکنه نداشته باشد این احتمال 8% می‌باشد

احتمال آکنه در قل دوم دو قلو‌های همسان بسیار بالاست اما در غیر همسان 50% است.عوامل بروز آکنه

مشکلات روحی (استرس)

با شروع استرس، اندروژن آدرنال افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه آکنه افزایش پیدا می‌کند. معمولا با شروع دوره امتحانات، یا مراحل مختلف زندگی که همراه خود استرس دارند با تشدید آکنه برابر می‌شود. این مسئله را اکثر افرادی که آکنه دارند تجربه کرده اند.

آب و هوا

در آب و هوای گرم نیز شدت آکنه بیشتر می‌شود با گرمی هوا جذب آب به وسیله سلول‌ها بیشتر در نتیجه باعث انسداد پیلو سباسه می‌شود و آکنه به وجود می‌آید.

اشعه ماورا بنفش

اشعه ماورا بنفش گاهی باعث افزایش آکنه می‌شود به خصوص وقتی شما از موارد درمان موضعی برای بهبود آکنه استفاده کرده‌اید و زیر نور آفتاب می‌روید.

اما این در صورتی است که اشعه ماورا بنفش به میزان کم در کاهش آکنه تاثیر دارد و یکی از روش‌های درمان استفاده از اشعه به صورت مصنوعی می‌باشد.

چاقی

منظور از جاقی، خود افراد چاق نیست، کسانی مد نظر هستند که در حال اضافه کردن وزن می‌باشند. با اضافه شدن وزن تعداد آکنه‌ها هم زیاد می‌شود، یا  برای اولین بار بروز می‌کنند.

برعکس این موضوغ سبوره را کاهش داده و در نتیجه آکنه بهبود می‌یابد اما این روش اصلا عاقلانه نیست!

تغذیه

عده‌ای معتقدند که تغذیه به صورت خیلی موثری بر آکنه تاثیر دارد در صورتی که هنوز رابطه‌ای بین مواد غذایی و ایجاد آکنه پیدا نشده. طی تحقیقات انجام شده که افرادی را تحت رژیم‌های غذایی خاص قرار داده‌آند افزایش آکنه دیده نشد.

تنها موردی که می‌توان به آن اشاره کرد غذاهای حاوی مقدار بالای ید است که باعث افزایش آکنه می‌شود. غذاهایی مانند :سوسیس، همبرگر، صدف، میگو (غذاهای دریای) باعث افزایش آکنه می‌شود.عوامل بروز آکنه

اما اکثر پزشکان توضیه می‌کنند از مصرف زیاد شیرینی، آجیل، شکلات، مواد سرخ کردنی مثل چیپس، مواد ادویه دار، چربی‌ها، گوشت‌های کنسرو شده، مواد لبنی با بیش از 40% چربی و سس‌ها بپرهیزید.

داروها

بعضی داروها باعث به وجود آمدن یا تشدید آکنه می‌شود، مثل گلکورتیکوئیدها موضعی، ایزونیازید، فنی‌توئین، فنوباربیتال، هورمون‌ها، هالوژن‌ها، ضد صرع، ضد سل، ویتامین D، ویتامین B2، قرص‌های ضد بارداری

مواد آرایشی

مواد آرایشی که از مواد چرب کننده و روغن ساخت شده اند آکنه را تشدید می‌کنند،افرادی که مستعد هستند باید از کرم‌ها و مواد فاقد چربی استفاده کنند به خصوص افرادی که پوست چرب دارند.

سایر عوامل بروز آکنه

به جز موارد ذکر شده، مواردی دیگر را می‌توان به عوامل بروز آکنه اضافه کرد مانند :

عدم تحرک، پوست چرب، تعریق، آلرژی و حساسیت‌ها، مصرف سیگار و مواد مخدر، سن و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا