عمومی

خواص و مضرات تخم شربتی


تخم شربتی خواص زیادی دارد و این گونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود، خانم های باردار و شیرده،افراد چاق و افراد دیابتی بهتر است از دانه گیاه ریحان کوهی بیشتر استفاده کنند، پیشنهاد می کنیم با استفاده از این دانه سالم یک نوشیدنی سرشار از ویتامین املاح معدنی تهیه و میل کنید!

تخم شربتی در حقیقت دانه های گیاه ریحان کوهی است که به علت داشتن ترکیبات موسیلاژی (لعاب دار) به صورت مخلول در آب( شربت) استفاده می شود و پس از جذب آب به صورت ژله ای در می آید.

خواص تخم شربتی

تخم شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین،آهن ،پتاسیم، و کلسیم است و در عین حال آن هایی که در جذب کلسیم مشکل دارند بدانند یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان ها می شود.

تخم شربتی برای درمان بیماری های تنفسی مفید است .مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرما خوردگی، آنفولانزا و برونشیت موثر است.

 کم کردن وزن بدون گرسنگی کشیدن:

دانه های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت ها فرد را سیر نگه می دارد و به جای خوردن دارو های زیان آور برای کم کردن اشتها می توان از تخم شربتی استفاده کرد. معمولا بعد از خوردن غذا به ویژه غذاهای پر نشاسته، فشار خون بالا می رود و اگر تخم‌شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد می کنند و به این ترتیب شما به طور تدریحی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت. با متعادل نگهداشتن فشار خون، شانس ابتلا به بیماری دیابت کم می شود.

تخم‌شربتی  دارای خاصیت عطسه آور،سنگ آور و ملین می باشد. کمک به رفع احساس تشنگی و عطش حاوی مقادیر فراوان امگا 3 می باشد، از تخم‌شربتی برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند درد و ورم معده، نفخ ،یبوست،سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده های استفاده می شود. خلق خوی فرد را خوب می کند،خستگی مفرط ذهنی ،تنش های عصبی،افسردگی، میگرن و مالیخولیا را برطرف می کند.

از روغنی که با خورد کردن تخم های شربتی به دست می آید، برای درمان عفونت های مانند زخم، بریدگی، مثانه، عفونت پوست و … استفاده می شود و در کشور چین از تخم‌شربتی برای درمان عفونت،درد معده ،گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می شود.

از آنجا که تاثیر ضد اسپاسمی دارد، ساه سرفه را برطرف می کند، به منظور تقویت اعصاب، روزانه یک یا دو بار تخم شربتی را در عرق بادرنجوبیه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید. برای درمان تنگی نفس و سرفه های خشک یک قاشق مربا خوری تخم شربتی را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید. تخم‌شربتی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده و تاثیر زیادی در شادابی جوانی پوست دارد.

فواید مصرف تخم شربتی در کاهش وزن

اگر می خواهید بدون اینکه گرسنگی بکشید یا ورزش کنید هم چنین بدون مصرف دارو های پر خطر لاغر کننده و چسب های لاغری وزن کم کنید، تخم شربتی یک راه معجزه گر برای شماست. تخم‌شربتی به دلیل حالت ژلاتینی خود انسان را تا مدت ها سیر نگه می دارد . چون دانه های ژلاتینی آن از آب درست شده، هیچ کالری ندارد و چون آب به مدت طولانی داخل دانه ها حتی درون بدن باقی می ماند، باعث می شود که بدن احساس سیری کند

مصرف تخم شربتی در دوران بارداری و شیر دهی

گفته شده است در دوران بارداری مصرف روزانه ده گرم تخم شربتی برای تقویت قلب و صحت مزاج و خوشرنگی و زیبایی طفل بسیار مفید است.

مصرف تخم‌شربتی در دوره شیردهی ، سبب ازدیاد شیر ماد می شود ولی در مصرف آن زیاده روی نشود.

مضرات تخم شربتی

اشخاص مبتلا به کرم معده نباید از تخم‌شربتی استفاده کنند

زیاده روی در مصرف تخم‌شربتی موجب ایجاد سرگیجه و همچنین بروز اختلال حس بینایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا