عمومی

آبشار پونه زار یکی از جاهای دیدنی فریدن اصفهان

آبشار پونه زار ، در غرب اصفهان که همچون یک تابلو نقاشی است.

آبشار پونه زار در غرب استان اصفهان و در نزدیکی فریدون‌شهر قرار دارد. برای رفتن به این منطقه باید از تهران به سمت سلفچگان حرکت کنید و سپس مسیرتان را به سمت داران ادامه بدهید. این آبشار بعد از روستای پشت کوه واقع شده است. در این مسیر، پس از عبور از فریدون‌شهر به یک سه راهی می‌رسید که سمت راست آن به طرف پونه‌زار می‌رود. بعد از دیدن تابلوی آبشار باید وسیله نقلیه را پارک کنید و بقیه راه را پیاده ادامه بدهید. به فاصله حدود 30 دقیقه پیاده‌روی در این مسیر، در نزدیکی روستای دربند، به این آبشار می‌رسید.

آبشار پونه زار همچون تالو نقاشی در مقابل شما خود نمایی میکند.

آبشار پونه‌زار یکی از معدود مناطق ایران است که در با دیدنش تصور می‌کنید در مقابل یک تابلوی نقاشی ایستاده‌اید! دیواره‌های صخره‌ها و کوه‌های اطراف این آبشار پوشیده از خزه است و آبشار از دل ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس مرکزی سرازیر می‌شود. آب این آبشار از آب شدن برف‌ها و یخچال‌های قله‌ها سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دره‌های عمیق کوهستان‌های غرب اصفهان می‌ریزد. آب این آبشار با گرم شدن هوای منطقه کم می‌شود و به همین دلیل فرصت دیدن آن در سال بسیار کوتاه است.

آنچه در آبشار پونه زار تا دره بید سوخته خواهید دید؟

مسیر آبشار پونه‌زار جاده‌ای کوهستانی و زیباست. پیاده‌روی در شیب ملایم و در مسیر چشمه‌های کوچک و بزرگ شما را برای دیدن یکی از زیباترین آبشارهای منطقه آماده می‌کند. بعد از چند دقیقه پیاده‌روی صحنه زیبای آبشار خروشان جلوی چشم‌های‌تان نمایان می‌شود. البته همان‌طور که گفتیم اگر می‌خواهید این آبشار را در زیباترین زمانش ببینید، فصل بهار به این منطقه بروید. اگر در این فصل به این منطقه سفر کردید، حتما دیدن دامنه‌های گلستان‌کوه را هم در برنامه سفرتان قرار دهید. این منطقه در ناحیه دره ‌بید سوخته قرار گرفته و یکی از مناطق منحصر به فردی است که می‌توان گل‌های لاله واژگون را در آن تماشا کرد. می‌گویند به جز لاله واژگون و گل شقایق گیاهان دیگری مانند کنگر، تره، موسیر و شوید هم در این منطقه فراوان است.

بهترین زمان برای سفر به آبشار پونه زار

هر زمان که به آبشار پونه‌زار و دره بید سوخته و گلپایگان سفر کنید زیبایی‌هایی برای دیدن وجود دارد. اما بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار است. در این فصل آبشار بسیار پرآب است ولی با گرم شدن منطقه آب آن کم می‌شود. به علاوه، فصل بهار زمان رویش لاله‌های واژگون در دشت منطقه گلپایگان است. این دشت از اوایل بهار، و به ویژه در ماه اردیبهشت، غرق در گل می‌شود. اما با نزدیک شدن فصل تابستان تعداد گل‌ها کاهش پیدا می‌کند. این منطقه در فصل پاییز و زمستان هم حال و هوای خاص خود را دارد، اما به دلیل سرد بودن هوا امکان تفریح در آبشار وجود ندارد و فصل رویش گل‌ها هم گذشته است.

ملزومات سفر به آبشار پونه زار 

با توجه به اینکه در مسیر رفتن به آبشار پونه‌زار باید پیاده‌روی کنید، مهم‌ترین چیزی که نیاز دارید کفش مناسب است. قانون هر سفری به همراه داشتن یک دست لباس گرم است. برای سفر به این منطقه هم بهتر است لباس گرم به همراه داشته باشید هر چند هوای آن در فصل بهار معتدل و بسیار دلچسب است. از آنجایی که به منطقه‌ای با چشمه و آبشار سفر می‌کنید، پس بهتر است یک دست لباس اضافه هم به همراه داشته باشید. یادتان باشد لاله‌های واژگون فقط در زمان خاصی از سال در این دشت می‌رویند. پس برای ثبت مناظر زیبای این دشت دوربین عکاسی فراموش نشود.

و اما نکته‌ آخر:

این مناطق جزو گنجینه‌های طبیعی ایران هستند. پس مثل یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای از آنها مراقبت کنیم، و یادمان باشد حتما کیسه‌ زباله همراه‌ داشته باشیم.

 

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا